شنبه 10 آبان 1404 - Sat 01 Nov 2025
  • با تکیه بر آمریکا خود را در معرض خطر قرار ندهید

  • صلح‌خواهی نمایشی با جنگ‌افروزی ساختاری

  • شهید کربلایی :آمده‌ام نذرم را ادا کنم! +عکس

  • شرم‌آور نیست؟ البته که هست!

  • نگاهی به گزارش رسمی اسرائیل از حجم تلفات خود

  • وعده‌های دروغ جریان غربگرا از برجام تا FATF

  • پایان برجام و خواب‌های آشفته پسابرجامی!

  • میرزای نائینی معتقد به تشکیل «حکومت اسلامی» و مسئله «ولایت» بود /تعبیر امروزی جمهوری اسلامی همان حکومت مدنظر میرزای نائینی است +صوت وفیلم

  • بدون رفع تحریم‌ها ایران هیچ توافقی با آمریکا نمی‌کند

  • نمی‌توانید با این قصه‌ها مرا فریب دهید؛ وقتی نخست‌وزیر شدم، دیدم هیچ طرحی درباره ایران آماده نکرده بودید

  • جنگ روانی، سه ضلع از چهارضلع راهبرد ترامپ

  • پیام تسلیت به خانواده خادم الشهدا بهروز قدمی

  • آیا مذاکره بوداپست هم به سرنوشت آلاسکا دچار می‌شود؟

  • واکنش امام خامنه‌ای به ادعای ترامپ درباره صنعت هسته‌ای ایران: به همین خیال باش! +فیلم و صوت

  • نگرانی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به طور کامل بر طرف نشده

  • آیا اژدهای پکن بر معامله‌گر نیویورکی چیره شده است؟

  • ‌پایان اقتدار شورای امنیت و آغاز عصر نظم نوین جهانی

  • از برجام تا برهوت؛ محصول نابلدی و بی‌دانشی

  • اگر یزید توانست شما هم می‌توانید

  • جاسـوس و جاسوسی از نگاه اسـلام

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 412668
    تاریخ انتشار: 10/آبان/1404 - 18:42

    سیاست جدید تخصیص ارز به خودرویی‌ها اعلام شد

    به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه، در پی مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت با رئیس کل بانک مرکزی، مقرر شده تسهیلات ۴۰ همتی که پیش‌تر برای حمایت از خودروسازان در نظر گرفته شده بود، به‌صورت مستقیم به قطعه‌سازان و زنجیره تولید پرداخت شود. همچنین طبق تصمیم جدید، اولویت تامین ارز به خودروهایی اختصاص می‌یابد که عمق ساخت داخل بالاتری دارند.

    سیاست جدید تخصیص ارز به خودرویی‌ها اعلام شد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از ایسنا

    مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و زیان انباشه صنعت خودرو، یکی از مهترین چالش‌هایی است که صنعت خودرو کشور امروز به آن گرفتار شده؛ به طوریکه مطالبات معوق زنجیره تامین از خودروسازان کشور در حال حاضر ۱۶۰ همت است که حتی  ۴۰ هزار میلیارد تومان آن از سررسید گذشته و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

     
    از سوی دیگر نیز، عدم تمدید مجوز بانک مرکزی در خصوص معافیت دو خودروساز از سیاست‌های خاص نظارتی و تخصیص منابع نتوانسته آنگونه که باید زنجیره‌ تولید خودرو را از ابزارهای تامین مالی بهره‌مند کند و مجوز بانک مرکزی در خصوص معافیت دو خودروساز بزرگ داخلی از سیاست‌های خاص نظارتی هرساله تمدید و این دو خودروساز را از شمول ذینفع واحد به شرکت‌های همگروه خود معاف می‌کرد که قرار بود در جلسه هفته گذشته (ششم آبان ماه) هیئت عالی بانک مرکزی این مصوبه تصویب شود تا منابعی که بر اساس افزایش نرخ تورم هر ساله باید به تولید اختصاص داده شود تامین و تولید داخلی متوقف نشود.
     
     
    حال گویا جلسه هفته گذشته هیئت عالی بانک مرکزی و همچنین جلسه وزیر صمت با رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت، به توافقاتی منجر شده که نتیجه آن می‌تواند در کاهش زیاد انباشه و مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ داخلی، نقش مهمی داشته باشد.
     
    در این رابطه آرش محبی‌نژاد - دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مطابق شنیده‌ها در جلسه هفته گذشته هیئت عالی بانک مرکزی، در مرحله نخست مقرر شده تا محدودیت‌های نظارتی بانک مرکزی و نظام بانکی در خصوص دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا مطابق روال سابق، تعلیق شود تا این دو شرکت بزرگ بتوانند فعالیت مالی و بانکی خود را انجام دهند.
     
    وی افزود: در ابتدا باید این محدودیت برداشته می‌شد تا خودروسازان بتوانند تسهیلات دریافت کنند، بنابراین این گام نخست و پیش نیاز تصویب تسهیلاتی بوده که بر اساس آن مقرر شده بود تا به دو خودروساز داخلی هر کدام ۲۰ همت تسهیلات اعطا شود.
     
    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه تصریح کرد:در ادامه این موضوع، وزیر صمت در حاشیه جلسه هیئت دولت به توافقاتی با رئیس کل بانک مرکزی رسید به طوریکه، بانک مرکزی موافقت کرده است که ۴۰ همت تسهیلات مذکور به شرط واریز مستقیم به قطعه‌سازان به جای خودروسازان، اعطا شود و به عبارتی پول و منابع مالی این تسهیلات را زنجیره تولید خودروسازی (قطعه سازان) دریافت می‌کند، اما تسهیلات بر عهده خودروسازان خواهد بود.
     
    محبی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: طبق تصمیمات مطرح‌شده، اولویت تخصیص ارز به خودروهایی داده خواهد شد که عمق ساخت داخل بیشتری دارند و در مقابل، مونتاژکاران سهم کمتری از ارز دریافت می‌کنند. به این ترتیب، قطعه‌سازان داخلی در اولویت نخست تامین ارز قرار خواهند گرفت تا زنجیره تولید و تامین داخلی با کمترین چالش ممکن به فعالیت خود ادامه دهد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما