پنجشنبه 08 آبان 1404 - Thu 30 Oct 2025
  • صلح‌خواهی نمایشی با جنگ‌افروزی ساختاری

  • شهید کربلایی :آمده‌ام نذرم را ادا کنم! +عکس

  • شرم‌آور نیست؟ البته که هست!

  • نگاهی به گزارش رسمی اسرائیل از حجم تلفات خود

  • وعده‌های دروغ جریان غربگرا از برجام تا FATF

  • پایان برجام و خواب‌های آشفته پسابرجامی!

  • میرزای نائینی معتقد به تشکیل «حکومت اسلامی» و مسئله «ولایت» بود /تعبیر امروزی جمهوری اسلامی همان حکومت مدنظر میرزای نائینی است +صوت وفیلم

  • بدون رفع تحریم‌ها ایران هیچ توافقی با آمریکا نمی‌کند

  • نمی‌توانید با این قصه‌ها مرا فریب دهید؛ وقتی نخست‌وزیر شدم، دیدم هیچ طرحی درباره ایران آماده نکرده بودید

  • جنگ روانی، سه ضلع از چهارضلع راهبرد ترامپ

  • پیام تسلیت به خانواده خادم الشهدا بهروز قدمی

  • آیا مذاکره بوداپست هم به سرنوشت آلاسکا دچار می‌شود؟

  • واکنش امام خامنه‌ای به ادعای ترامپ درباره صنعت هسته‌ای ایران: به همین خیال باش! +فیلم و صوت

  • نگرانی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به طور کامل بر طرف نشده

  • آیا اژدهای پکن بر معامله‌گر نیویورکی چیره شده است؟

  • ‌پایان اقتدار شورای امنیت و آغاز عصر نظم نوین جهانی

  • از برجام تا برهوت؛ محصول نابلدی و بی‌دانشی

  • اگر یزید توانست شما هم می‌توانید

  • جاسـوس و جاسوسی از نگاه اسـلام

  • شرم‌الشیخ سوم روسیاهی پادوهای داخلی ترامپ

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 412564
    تاریخ انتشار: 08/آبان/1404 - 16:43

    خنجر از پشت ترامپ به بنادر آمریکایی

    در حالی که سیاست‌های تعرفه‌ای دولت دونالد ترامپ علیه چین وارد مرحله تازه‌ای شده است، آمارها از کاهش قابل‌توجه واردات کانتینری به بنادر اصلی ایالات متحده حکایت دارد؛ روندی که نشانه‌ای از آغاز دوره‌ای تازه از رکود تجاری و تغییر در نقشه جریان کالایی جهان تلقی می‌شود.

    خنجر از پشت ترامپ به بنادر آمریکایی

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس

    ده بندر اصلی آمریکا در ماه‌های اخیر شاهد افت چشمگیر واردات کانتینری بوده‌اند؛ روندی که تحلیلگران آن را نشانه‌ای از تأثیر مستقیم سیاست‌های تعرفه‌ای دونالد ترامپ و واکنش متقابل چین می‌دانند.

     

    بر اساس گزارش‌های بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی، میزان واردات از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در سال جاری میلادی به کمترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده است.داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد که در ماه سپتامبر ۲۰۲۵ حجم کانتینرهای ورودی به بنادر اصلی ایالات متحده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶.۶ درصد کاهش یافته است. این افت پس از چند ماه نوسان جزئی در تابستان، نشانه‌ای از آغاز یک روند نزولی پایدار ارزیابی می‌شود.

     

    به گفته کارشناسان، پس از رشد ناچیز ۰.۲ درصدی در آگوست و ۳.۲ درصدی در ژوئیه، مسیر واردات از ماه سپتامبر به شدت نزولی شده است.فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا نیز در گزارش تازه‌ای پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۵، حجم کل واردات کانتینری آمریکا ۳.۴ درصد کمتر از سال قبل خواهد بود و در چهار ماهه پایانی سال، کاهش تا سطح ۱۵.۷ درصد نسبت به ۲۰۲۴ ادامه می‌یابد. این روند نه‌تنها نشانه‌ای از کند شدن تجارت خارجی ایالات متحده است، بلکه به‌زعم بسیاری از تحلیلگران، هشداری برای رکود احتمالی اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.سیاست تعرفه‌ای ترامپ علیه چین موسوم به «تعرفه متقابل» که از اوت ۲۰۲۵ در فاز جدیدی اجرایی شد، تجارت دریایی دو کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. ایالات متحده اکنون تعرفه‌ای ۵۰ دلاری به ازای هر تن بار کشتی‌های چینی‌مالک یا چینی‌عملیاتی اعمال می‌کند که قرار است سالانه ۳۰ دلار افزایش یافته و تا ۲۰۲۸ به ۱۴۰ دلار برسد.

     


    چین نیز در واکنش، تعرفه‌های مشابهی برای کشتی‌های آمریکایی در بنادر خود وضع کرده است. هرچند این اقدام اثر مستقیمی بر حجم کشتی‌های آمریکایی ندارد، اما پیامد روانی آن باعث کاهش قابل‌توجه فعالیت‌های تجاری در دو سوی اقیانوس آرام شده است.در همین حال، بسیاری از خطوط کشتیرانی در حال بازتنظیم مسیرهای خود هستند. داده‌های شرکت‌های لجستیکی نشان می‌دهد که در ماه آگوست، صادرات از خاور دور ۴.۶ درصد افزایش یافته و مسیرهای جدیدی به سمت آفریقا، غرب آسیا، هند و اروپا گشوده شده است. این تغییر مسیرها، نشانه‌ای از «بازترسیم سریع زنجیره‌های تأمین جهانی» در واکنش به تعرفه‌های آمریکا و چین است.

     

    کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم این وضعیت می‌تواند تا پایان سال آینده، ارزش کل تجارت دریایی آمریکا را بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد. افزایش ۴ درصدی قیمت کالاهای وارداتی و رشد تنها ۲ درصدی تولید داخلی نیز فشار مضاعفی بر مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد کرده است.با نزدیک شدن به مهلت ۱۰ نوامبر (۲۱ آبان) برای مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن، بسیاری امیدوارند که توافقی موقت از شدت این بحران بکاهد. اما در غیاب توافق، بنادر آمریکا ممکن است برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون، با افت دورقمی واردات کانتینری روبه‌رو شوند؛ نشانه‌ای آشکار از رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و زنگ خطری برای تجارت بین‌المللی.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما