پنجشنبه 23 مرداد 1404 - Thu 14 Aug 2025
بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
  • دوباره قفقاز از دست رفت!

  • پشت کدام میز مذاکره می‌کنید؛ همان که بمباران شده است؟!

  • آیا کریدور جعلی زنگزور راه‌حل نظامی دارد؟

  • قدرتی برای تضعیف سلاح مقاومت وجود ندارد

  • مذاکرات وارونه

  • تفسیر مخدوش از مصوبه مجلس درباره آژانس!

  • نتیجه همکاری با آژانس حمله به تأسیسات هسته‌ای‌مان بود

  • هشدار! از خواب غفلت برخیزید!

  • خطای محاسباتی درباره براندازی موجب تقویت داخلی ایران شد

  • حزب‌الله لبنان آماده شده است

  • این غزه است که اسرائیل را از نقشه جهان حذف می‌کند

  • افزایش احتمال تغییرات قریب‌الوقوع در برخی نهادهای عالی امنیتی

  • مراسم بزرگداشت شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

  • پیام تسلیت به جناب سرهنگ شعبانپور

  • گلچین مداحی شهادت حضرت رقیه(س)

  • قالیباف صدای مظلومیت ایران در قلب ژنو فریاد زد

  • خروج هیئت‌های فلسطین، ایران و یمن از اجلاس بین‌المجالس به هنگام سخنرانی رئیس کنست اسرائیل

  • چرا اصرار بر یک باور در دولتمردان خصوصا وزارت خارجه پر‌رنگ است؟

  • پرده‌برداری رهبر انقلاب از لایه تمدنی جنگ ۱۲ روزه

  • هسته‌ای و حقوق بشر بهانه است آمریکا از توانایی‌های جمهوری اسلامی ناراحت است +صوت و فیلم

  • بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
    |ف |
    | | | |
    کد خبر: 407288
    تاریخ انتشار: 23/مرداد/1404 - 14:44

    بیمه‌ها چقدر خسارت افت قیمت خودرو پرداخت کردند

    آمار رسمی بیمه مرکزی نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه در چهار ماهه نخست ۱۴۰۴ بیش از ۹۷۶ میلیارد تومان بابت خسارت افت قیمت خودرو پرداخته‌اند.

    بیمه‌ها چقدر خسارت افت قیمت خودرو پرداخت کردند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از تسنیم

    آمار عملکرد صنعت بیمه در چهار ماهه نخست امسال نشان می‌دهد، پس از ابلاغ رسمی بیمه مرکزی در سال 1403 مبنی بر اجرای سراسری و الزامی پرداخت خسارت افت قیمت خودرو، این بخش با رشد چشمگیری مواجه شده است.

     

    در این مدت،  بیش از 976 میلیارد تومان خسارت افت قیمت توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده است. تعداد کل پرونده‌های رسیدگی‌شده به 58 هزار و 189 فقره رسیده و متوسط خسارت به ازای هر پرونده 167.82 میلیون ریال (16 میلیون و 782 هزار تومان) بوده است.

     

    بنابراین و طبق تأکید رئیس کل بیمه مرکزی، در 4 ماهه ابتدایی امسال بیمه ها حدود 977 میلیارد تومان خسارت افت قیمت خودرو پرداخت کرده اند که 4.1 درصد کل خسارت پرداختی در رشته بیمه شخص ثالث در این مدت بوده است.

     

    همچنین در این مدت شرکت های بیمه 58.2 هزار مورد خسارت افت قیمت خودرو پرداخت کرده اند که 9.2 درصد موارد خسارت پرداختی رشته بیمه ای فوق بوده است.

     

     

     

     

    سهم شرکت‌ها از کل خسارت پرداختی

     

    پنج شرکت نخست بازار از نظر مبلغ، 69.6 درصد کل خسارت را پوشش داده‌اند:

     

        ایران – مبلغ پرداختی: 2,959,576 میلیون ریال (30.30 درصد از کل)، تعداد پرونده: 25,210 فقره (43.32 درصد از کل)، متوسط سرانه: 117.39 میلیون ریال.

        آسیا – مبلغ پرداختی: 1,329,669 میلیون ریال (13.61 درصد)، تعداد پرونده: 5,762 فقره (9.90 درصد)، متوسط سرانه: 230.76 میلیون ریال.

        دانا – مبلغ پرداختی: 1,239,930 میلیون ریال (12.69 درصد)، تعداد پرونده: 5,811 فقره (9.99 درصد)، متوسط سرانه: 213.37 میلیون ریال.

        کوثر – مبلغ پرداختی: 704,646 میلیون ریال (7.21 درصد)، تعداد پرونده: 2,598 فقره (4.46 درصد)، متوسط سرانه: 271.22 میلیون ریال.

        البرز – مبلغ پرداختی: 559,551 میلیون ریال (5.72 درصد)، تعداد پرونده: 2,623 فقره (4.51 درصد)، متوسط سرانه: 213.32 میلیون ریال.

     

    بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج شرکت نخست بازار از نظر مبلغ پرداختی، حدود 70 درصد کل خسارت افت قیمت چهار ماهه را پوشش داده‌اند.

     

    در حالی که بیمه ایران به دلیل گستره مشتریان، بیشترین مبلغ و تعداد پرونده را پرداخته، اما متوسط سرانه آن کمتر از برخی شرکت‌های خصوصی بوده است.

     

    تمرکز برخی بیمه‌گران خصوصی بر خودروهای خاص و لوکس باعث شده است با وجود سهم کمتر در پرونده‌ها، سرانه‌های سنگین‌تری در پرداخت خسارت داشته باشند.

     

    کارشناسان معتقدند رشد قیمت خودرو در بازار، افزایش آگاهی مالکان نسبت به حق قانونی افت قیمت و ابلاغ رسمی اجرای این تعهد، سه عامل اصلی افزایش بی‌سابقه هزینه‌های این بخش برای صنعت بیمه محسوب می‌شوند.

     

    خسارت افت قیمت خودرو؛ از قانون تا اجرای سراسری در 1403

     

    «افت قیمت خودرو» به کاهش ارزش معاملاتی وسیله نقلیه پس از وقوع حادثه گفته می‌شود؛ حتی اگر خودرو به‌طور کامل تعمیر شده باشد. این کاهش ارزش معمولاً ناشی از آسیب به بدنه، شاسی یا قطعات اصلی و ثبت سابقه تصادف در سوابق خودرو است و می‌تواند بسته به نوع و سال ساخت خودرو، به ارقامی قابل توجه برسد.

     

    تا پیش از دی 1403، پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به‌صورت موردی و عمدتاً پس از شکایت بیمه‌گذار به مراجع قضایی انجام می‌شد. با ابلاغ دستورالعمل محاسبه افت قیمت خودرو از سوی بیمه مرکزی، این موضوع از اول دی 1403 به‌طور رسمی و سراسری در تمام شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی اجرایی شد. طبق این ابلاغیه، بیمه‌گران مکلف شدند بدون دریافت حق بیمه اضافی، خسارت افت قیمت را در قالب بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت کنند.

     

    طبق قانون جدید، این خسارت‌ها براساس فرمول مشخصی شامل سه عامل «سن خودرو»، «ارزش معاملاتی قبل از حادثه» و «شدت صدمه وارده» محاسبه می‌شود و سقف آن تا ارزش «گران‌ترین خودروی متعارف» تعیین شده است.

     

    در این دستورالعمل، پرداخت افت قیمت تنها برای خودروهای تا 10 سال سن پیش‌بینی شده و صرفاً یک‌بار برای هر وسیله نقلیه قابل مطالبه است. همچنین نظر کارشناس رسمی دادگستری یا ارزیاب خسارت مستقل مبنای محاسبه خواهد بود و برخی قطعات مانند چراغ، جلوپنجره، آیینه و شیشه‌ها از شمول افت قیمت خارج هستند.

     

    بیمه مرکزی هدف از اجرای این سیاست را یکسان‌سازی روند محاسبه، حذف اختلاف‌نظر کارشناسان و حمایت از حقوق زیان‌دیدگان عنوان کرده است. اجرای این دستورالعمل در شرایطی آغاز شد که افزایش شدید قیمت خودرو و حساسیت مالکان نسبت به افت ارزش بازار، مطالبه این خسارت را به یکی از موضوعات پرچالش صنعت بیمه تبدیل کرده است

     

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما