به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس،
روز بیستم ژوئیه ۲۰۲۵ اسرائیل رسما تعطیلی بندر ایلات را اعلام کرد. اعلام تعطیلی ایلات پساز آن صورت گرفت که بندر در نتیجه تشدید نظامی یمن در دریای سرخ نتوانست، به فعالیتهای اقتصادی خود ادامه دهد.این تصمیم غافلگیرکننده نبود، بلکه بیانگر اوج وخامت اوضاع در سرزمینهایاشغالی بود که از اواخر سال ۲۰۲۳ با شروع عملیات دریایی یمن در حمایت از غزه آغاز شد تا خیلیزود این حملات ضعف و شکنندگی تأسیسات حیاتی اسرائیل را آشکار و ایلات را به نماد فروپاشی سیستم کشتیرانی و اقتصادی اسرائیل در جنوب سرزمینهایاشغالی تبدیل کند.
بندر ایلات از طریق کانال سوئز، حلقه ارتباط راهبردی آسیا و اروپا محسوب میشود و تنها راه ارتباط اسرائیل با دریای سرخ است، همه این تأسیسات تحتتأثیر حملات یمنیها آسیب جدی دید و باعث توقف کامل کشتیرانی و افزایش ۲۷۰ درصدی هزینه بیمه کشتیها و محمولهها شد و سرانجام شرکتهای بینالمللی را وادار به تغییر مسیر و اجتناب از عبور از دریای سرخ کرد.
رهاورد همه اینها آن شد که خسارات وارده به بندر و زیاندهی آن، به اوج خود برسد. بدهیها از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفت و درآمدها ۸۵ درصد کاهش یافت و شهرداری ایلات اعلام کرد، حسابهای بانکی بندر را بهدلیل عدمتوانایی در پرداخت مالیات توقیف کرده تا با این اقدام عملاً هرگونه امیدی برای احیای این بندر از بین برود.
.png)
.png)
حملات یمن فقط بندر ایلات را هدف نگرفت، بلکه عمق سرزمینهای اشغالی را نیز شامل شد، مثلا در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۵ یمن از انجام چهار عملیات، همزمان با هدف قرار دادن بندر ایلات خبر داد و طی آن، فرودگاه بنگوریون و منطقه نقب را با موشکهای بالستیک ذوالفقار و پهپادهای پیشرفته هدف گرفت.
درحالیکه اسرائیل تلاش میکرد، از خسارات بکاهد، مقاومت تأکید کرد، اهداف بهدقت مورد اصابت قرار گرفتهاند. غرق شدن دو کشتی تجاری یونانی «اترنیتی سی» و «مجیک سیز» در مسیر خود به ایلات در دریای سرخ توانمندیهای نظامی یمن در کنترل مسیرهای تجاری در دریای سرخ را نشان داد و کشتیهای بینالمللی را مجبور به عقبنشینی از خطوط کشتیرانی مرتبط با اسرائیل کرد.
این حملات تأثیرات فاجعهباری بر اقتصاد اسرائیل، بهویژه در حوزههای تجارت، خودرو و انرژی گذاشت، تقریباً ۵٪ تجارت اسرائیل و ۵۰٪ واردات خودرو رژیم از بندر ایلات انجام میشد که از نوامبر ۲۰۲۳ متوقف و منجر به انباشت دهها هزار وسیله نقلیه بلاتکلیف در بندر شده است. طرحهای راهبردی مانند طرح خط لوله نفت ایلات-اشکلون که نفت امارات را به اروپا منتقل میکند، و طرح عظیم ۲۷ میلیارد دلاری خط آهن ایلات - حیفا - اشدود هم از دیگر طرحهایی بود که بهدلیل عملیات دریایی و موشکی یمن متوقف شدند.
.png)

در حوزه گردشگری نیز شهر ایلات از فروپاشی در امان نماند. این شهر سالانه پذیرای نزدیک به یک میلیون گردشگر بود، اما اکنون در کانون هشدار امنیتی و وضعیت تقریباً فلج کامل اقتصادی قرار دارد. بستهشدن جادههای اصلی، از جمله بزرگراه شماره ۱۲ و استقرار گسترده ارتش و نیروهای امنیتی در شهر منجر به کاهش قابل توجه گردشگران و رکود صنعت گردشگری در ایلات شد.
تخمینزده میشود، خسارات وارده به بخش گردشگری ایلات همزمان با کاهش گردشگران به کمترین سطح خود، به میلیونها شِکِل برسد.در واکنش به این حملات، اسرائیل از آمریکا خواستار مداخله مستقیم برای هدف قراردادن یمن و تشکیل ائتلافی بینالمللی برای حمایت از کشتیرانی در دریای سرخ، برای مهار فاجعه ایلات شد که خود اعترافی تلخ به شکست اسرائیل در مقابله با تهدیدی بهنام یمن بود.شورای امنیت بهنوبه خود، مأموریت نظارت خود در دریای سرخ را تمدید کرد، اما اختلافات آشکار بود، روسیه، چین و الجزایر از دادن رأی خودداری کردند تا مشروعیت روزافزون مقاومت یمن را در مواجهه با سلطهطلبیها و زیادهخواهیهای اسرائیلی-آمریکایی آشکار کند.اهمیت راهبردی ایلات از تاریخ نظامی آن جدا نیست.
این شهر پیشاز این در طول جنگ فرسایشی اعراب – اسرائیل (۱۹۶۷-۱۹۷۰) مورد حمله مصر قرار گرفته بود تا تأکیدی بر موقعیت حساس آن بهعنوان نقطه تماس دائمی با جنبشهای مقاومت باشد. پساز آن با وجود تلاش اسرائیل برای تقویت ایلات با دیوارهای بتنی و سیستمهای دفاعی پیشرفته، حملات یمن ثابت کرد، این شهر همچنان یک هدف آسیبپذیر در عمق رژیم است و مقاومت میتواند، نبرد را از مرزهای سنتی خود فراتر ببرد.

با توجه به این تحولات، میتوان گفت، بحران بندر ایلات صرفاً یک بحران داخلی در سرزمینهایاشغالی نیست، بلکه بیانگر تحول راهبردی در موازنه قدرت منطقه است. یمن بهعنوان بخشی از محور مقاومتی که از یمن تا غزه امتداد دارد، موفق به تحمیل معادله بازدارندگی جدیدی شده که شعار آن: «هیچ راه خروج امنی برای اشغالگران وجود ندارد» است. تأکید سفیر یونان در شورای امنیت مبنیبر اینکه آنچه درحال وقوع است، زنجیرههای تأمین جهانی را تهدید میکند، بیانگر ابعاد جهانی بحران و خارجشدن آن از حدود مرزهای فلسطیناشغالی و در برگرفتن تجارت، انرژی و مسیرهای دریایی بینالمللی است.
بندر ایلات اکنون به سند آسیبپذیری راهبردی و نماد فروپاشی اقتصادی اسرائیل در کنار فروپاشی بازدارندگی این رژیم تبدیل شده است. روزنامه اقتصادی کالکالیست در یک جمله تعطیلی بندر ایلات را یک پیروزی برای یمن و شکست اقتصادی عظیم برای اسرائیل میداند.