پنجشنبه 22 آبان 1404 - Thu 13 Nov 2025
  • واکنش مشاور روحانی به یک خبر و پاسخ کیهان

  • تصمیم تاریخی امام خامنه‌ای چگونه ایران را یک قدرت جهانی کرد؟ +عکس

  • لگدمال‌کردن پرچم اسرائیل اونم تو جام جهانی شمشیربازی ،

  • وضعیت سد امیرکبیر - ۱۹ آبان

  • صحن علنی مجلس - 20 آبان

  • تلف شدن یکد قلاده ببر الیمالات نور در مازندران

  • ابراز همدری رهبر معظم انقلاب با خانواده صابر کاظمی

  • همایون ارشادی آسمانی شد

  • رضا پهلوی، پسر تبعیدی شاه ایران، خود را در نقش منجی می‌بیند

  • دستور اژه‌ای برای پیگیری پرونده بانک آینده تا نتیجه نهایی

  • شهر دیجیتالی «‌نئوم» بن سلمان؛ واقعیت است یا سراب؟

  • اسرائیل به این زودی‌ها وارد درگیری مجدد با ایران نمی‌شود

  • حضور رئیس جمهور در تمرین تیم ملی فوتبال شب گذشته

  • در پرسپولیس در حال جنگیدن هستیم

  • عیار اوسمار با شکست استقلال خوزستان مشخص نمی‌شود

  • زیردریایی گمشده نازی‌ها در اعماق اقیانوس پیدا شد؛ آیا هیتلر واقعا به آمریکای جنوبی گریخت؟

  • دستور وزارت خارجه «نتانیاهو» در مورد شهردار جدید نیویورک/اسرائیل به دنبال یک استراتژی پس از پیروزی «ممدانی»

  • هیچ دختری نمی‌تواند با ما ازدواج کند

  • بازی‌های کشورهای اسلامی 2025 ریاض ؛ مسابقات تنیس روی میز بانوان

  • چهارمین همایش بین المللی طب نظامی کشورهای عضو شانگهای

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 413467
    تاریخ انتشار: 22/آبان/1404 - 10:38

    از ویراژ نوجوانان تا «بمب‌های متحرک»

    رانندگی نوجوان ۱۴ ساله با کامیون و تخلفات چند کامیون سنگین دیگر، بار دیگر ضرورت سخت‌گیری پلیس راه و قوانین بازدارنده‌تر را آشکار کرد.

    از ویراژ نوجوانان تا «بمب‌های متحرک»

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مهر

    در هفته‌های اخیر، مجموعه‌ای از تخلفات عجیب در جاده‌های کشور بار دیگر نگاه‌ها را متوجه ضرورت تشدید نظارت بر ناوگان باری و سنگین کرده است. از رانندگی نوجوان ۱۴ ساله با کامیون گرفته تا توقیف خودروی سنگین شهرداری اراک، همه و همه نشان می‌دهد که پلیس راه در برابر پدیده‌ای پرخطر و تکرارشونده ایستاده است.

    همه‌چیز از نیمه مهرماه شروع شد؛ فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که کامیونی سنگین را در جاده‌های جنوب کشور نشان می‌داد. پشت فرمان، نه یک راننده باسابقه، بلکه پسر ۱۴ ساله‌ای نشسته بود که بی‌پروا کامیون را هدایت می‌کرد. انتشار این تصاویر با واکنش شدید کاربران و هشدار کارشناسان ایمنی همراه شد.

    چند هفته بعد، ۱۲ آبان‌ماه، نوجوانی دیگر در محور بندرعباس حاجی‌آباد توسط گشت پلیس راه شناسایی و کامیون توقیف شد.

    سردار احمد کرمی‌اسد، رئیس پلیس راه فراجا در توضیح این پرونده گفت: کامیون کشنده ولوو از کرمانشاه به مقصد بندرعباس در حرکت بود و راننده آن، پسر ۱۴ ساله‌ای فاقد گواهینامه بود. بررسی سوابق نشان داد همین خودرو پیش‌تر دو بار دیگر در استان‌های همدان و اصفهان به دلیل رانندگی همین نوجوان توقیف شده است.

    به گفته وی، مدارک خودرو به نام پدر نوجوان ثبت شده اما در عمل، پسرش در طول مسیر رانندگی می‌کرده است.

    این افراد از نگاه پلیس مجرم هستند، نه متخلف؛ اما مجازات‌ها بازدارندگی لازم را ندارند.


    دو روز پس از آن، تیم‌های عملیات ویژه پلیس راه فراجا در اجرای طرح ضربتی در محور اراک توره، کامیون بنزی متعلق به شهرداری اراک را متوقف کردند. علت توقف: نبود حفاظ، نداشتن پلاک سوم و استفاده‌نکردن از کمربند ایمنی.

    با استعلام از سامانه پلیس مشخص شد، این کامیون بیش از ۶۷ میلیون تومان خلافی پرداخت‌نشده دارد و بلافاصله توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

    سردار کرمی‌اسد در واکنش به این حوادث گفت: وقتی کامیون سنگینی در اختیار فردی فاقد مهارت قرار می‌گیرد، در واقع با یک بمب متحرک روبه‌رو هستیم. چنین تخلفی فقط تهدید راننده نیست، تهدید جان دیگران است.

    وی افزود: کنترل ناوگان باری به‌صورت هوشمند، لحظه‌ای و رندومی انجام می‌شود و همه محورهای مواصلاتی کشور زیر نظر دوربین‌ها و سامانه‌های نظارتی پلیس قرار دارند.

    در حالی که پلیس راه بارها تأکید کرده با تخلفات حادثه‌ساز بدون اغماض برخورد می‌کند، تا زمانی که قوانین بازدارنده‌تر و فرآیند ترخیص سخت‌گیرانه‌تر برای وسایل نقلیه متخلف وضع نشود، تکرار چنین رویدادهایی اجتناب‌ناپذیر است و این نوع تخلف رانندگی به نوعی همچون بمب متحرک در جاده‌ها عمل می‌کند.

    پلیس راه حالا در خط مقدم جاده‌هاست؛ در برابر رانندگان بی‌احتیاط، کامیون‌های بی‌قانون و گاهی حتی والدینی که کودکان خود را پشت فرمان می‌نشانند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما