جمعه 24 مرداد 1404 - Fri 15 Aug 2025
بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
  • دوباره قفقاز از دست رفت!

  • پشت کدام میز مذاکره می‌کنید؛ همان که بمباران شده است؟!

  • آیا کریدور جعلی زنگزور راه‌حل نظامی دارد؟

  • قدرتی برای تضعیف سلاح مقاومت وجود ندارد

  • مذاکرات وارونه

  • تفسیر مخدوش از مصوبه مجلس درباره آژانس!

  • نتیجه همکاری با آژانس حمله به تأسیسات هسته‌ای‌مان بود

  • هشدار! از خواب غفلت برخیزید!

  • خطای محاسباتی درباره براندازی موجب تقویت داخلی ایران شد

  • حزب‌الله لبنان آماده شده است

  • این غزه است که اسرائیل را از نقشه جهان حذف می‌کند

  • افزایش احتمال تغییرات قریب‌الوقوع در برخی نهادهای عالی امنیتی

  • مراسم بزرگداشت شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

  • پیام تسلیت به جناب سرهنگ شعبانپور

  • گلچین مداحی شهادت حضرت رقیه(س)

  • قالیباف صدای مظلومیت ایران در قلب ژنو فریاد زد

  • خروج هیئت‌های فلسطین، ایران و یمن از اجلاس بین‌المجالس به هنگام سخنرانی رئیس کنست اسرائیل

  • چرا اصرار بر یک باور در دولتمردان خصوصا وزارت خارجه پر‌رنگ است؟

  • پرده‌برداری رهبر انقلاب از لایه تمدنی جنگ ۱۲ روزه

  • هسته‌ای و حقوق بشر بهانه است آمریکا از توانایی‌های جمهوری اسلامی ناراحت است +صوت و فیلم

  • بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
    |ف |
    | | | |
    کد خبر: 407342
    تاریخ انتشار: 24/مرداد/1404 - 17:40

    راز موفقیت تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان

    قدیریان درباره تفاوت اساسی تابلوی «عصر عاشورا» با آثار سایر هنرمندان گفت: ما خیلی اثر هنری در مورد عاشورا دیدیم، اما تابلوی آقای فرشچیان فرق اساسی دارد.

    راز موفقیت تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از باشگاه خبرنگاران

    عبدالحمید قدیریان، نقاش در برنامه «ایران من» شبکه افق درباره راز موفقیت تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان گفت: استاد فرشچیان مانند سایر هنرمندان یک تابلویی خلق کردند. ما تابلو‌های بسیاری دیدیم که صحنه عاشورا را کشیدند. هرچند عموم این تابلو‌ها رئال هستند، اما نهایت حسی که از آنها دریافت می‌کنیم حس اخباری است. یعنی بگوید اتفاقی افتاده است. ولی وقتی به تابلوی استاد فرشچیان نگاه می‌کنیم، در عین حال که رئال به‌نظر می‌رسد، انگار چند قدمی از دنیا جدا شده است؛ آن هم به‌خاطر خطوط و رنگ‌ها و ساختاری که طراحی شده است. با این حال، علت این ساختار و خطوط روح والای ایشان است.

     

    قدیریان درباره راز موفقیت این تابلو با وجود گذشت سال‌ها از خلق آن توضیح داد: استاد فرشچیان تصویری را کشیدند، که یادآور درد متعالی است. شما می‌بینید از سال ۱۳۵۵ که این تابلو خلق شد تا الان ما همچنان در حال بهره بردن از آن هستیم و مدام در صحنه‌های گوناگون از آن استفاده می‌کنیم. حتی رهبر انقلاب در تحسین این تابلو می‌فرمایند: من خودم اهل روضه‌ام. من می‌گویم و دیگران گریه می‌کنند. ولی آقای فرشچیان تابلویی کشیدند، که من با دیدن آن احساس می‌کنم بُعد جدیدی از واقعه عاشورا روایت می‌شود. قابلیت هنر همین است. وقتی حضرت آقا سر صحنه فیلم مریم مقدس (س) حاضر شده بود فرموده بودند: من هزاربار تا الان این قصه را یا درس دادم یا نقل کردم و نوشتم، ولی تا الان به این شکل آن را ندیدم.

     

    این نقاش افزود: ما هنرمندان می‌فهمیم این تابلو در چه شرایط روحی کشیده شده است. من همیشه می‌گویم هنرمند آنجایی که ایستاده، نقاشی می‌کند. آقای فرشچیان آن لحظه‌ای که «عصر عاشورا» را می‌کشد، کجا ایستاده است؟ ایشان قطعاً در دنیا نایستاده و ارتفاع گرفته است. در چه ارتفاعی؟ در ارتفاعی که آن تصویر را دیده و کشیده است. به همین دلیل وقتی ما آثار هنرمندان را می‌بینیم، می‌فهمیم هنرمند کجا ایستاده است.

     

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما