سه شنبه 31 تير 1404 - Tue 22 Jul 2025
بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
  • کاربست تجربه گران‌سنگ ۱۲ روز استقامت و هجوم ایران

  • مسلمانی پیشکش آدم هم نیستند!

  • آیا موج دوم جنگ جمهوری اسلامی و صهیونیست ها در راه است؟

  • از «وکالت تسخیری متجاوز» تا تسلیح حقیقی دشمن

  • ترامپ قلدری باج‌گیر است که حتی در مذاکره باید با اسلحه سراغش رفت

  • ایران نه‌تنها از آمریکا نمی‌ترسد بلکه آن را می‌ترساند/خداوند نصرت ملت ایران را تضمین کرده است+عکس و فیلم

  • روایت شهید حاجی زاده از مسیر پیشرفت در صنعت موشکی ایران/ رهبر انقلاب یک روند چند ساله جلوی چشمشان هست +فیلم

  • دسته‌گل‌های شما یکی دو تا نیست جناب ظریف!

  • بیانیه است یا دیکته اسرائیل و آمریکا؟!

  • موشک‌های ایران باعث شد اسرائیل درخواست آتش‌بس دهد+فیلم

  • مکانیسم ماشه کاغذ پاره است فریب نخورید!

  • چشم‌انداز فروپاشی اسرائیل از نگاه کارشناس پیشین بانک جهانی +عکس

  • انسجام آری؛ تسلیم خیر؛ استحاله هم هرگز!

  • خورشید در میانه آن شب طلوع کرد

  • مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی (ع) در حسینیه امام خمینی با حضور رهبر انقلاب + فیلم

  • تمجید خاص یک رئیس جمهور خارجی از رهبر انقلاب

  • مدیریت یک جنگ فقط با ۳ پیام

  • وعده صادق رهبر انقلاب شوک بزرگ به «ترامپ» و «نتانیاهو» بود

  • معمای برآشفتگی نتانیاهو و ترامپ

  • تهدیدکننده رهبری و مرجعیت حکم محارب دارد +سند

  • بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
    |ف |
    | | | |
    کد خبر: 405618
    تاریخ انتشار: 30/تير/1404 - 20:45

    چرا هیچ‌کس سوپراسپرت‌های برقی را نمی‌خواهد؟+ عکس

    خرج کردن میلیون‌ها دلار برای خرید یک خودروی سوپراسپرت برقی تصمیم سختی است.

     چرا هیچ‌کس سوپراسپرت‌های برقی را نمی‌خواهد؟+ عکس

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ،

     به نقل از موتور وان(MOTOR۱)، سوپراسپرت‌های برقی یک مشکل دارند؛ مثل هیوندای آیونیک N۵. وقتی سطحی از قدرت و عملکرد را که قبلاً دست نیافتنی بود، حالا می‌توانی با قیمت بسیار کمتر از نمایندگی هیوندای محله‌ خود تهیه کنی، این سؤال پیش می‌آید که اصلاً چرا کسی باید سوپراسپرت برقی بخرد؟ خریداران سطح بالا دنبال چیزی خاص و منحصربه‌فرد هستند، چیزی که دیگران نتوانند آن را داشته باشند.
     
    اما ظهور خودروهای برقی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سوپراسپرت‌ها یعنی قدرت را عمومی‌کرده است.
     
    رقابت در دنیای خودروهای برقی
     
    اگر یک شرکت خودروسازی بخواهد سوپراسپرت برقی جدیدی معرفی کند، باید حداقل به اندازه یک‌هاچ‌بک خانوادگی هیوندای سریع باشد. در دنیایی که یک خودرو پنج‌در برقی می‌تواند ظرف ۳.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و قیمتش تنها حدود ۶۸ هزار دلار است، آیا پرداخت ۱۵۰ هزار دلار بیشتر برای خودرویی که فقط نیم ثانیه سریع‌تر است، واقعاً منطقی است؟
     
    برای خودروهای با موتور احتراق داخلی، هزینه اضافی حداقل هنوز به‌صرفه است. خودروسازان با بالا بردن تعداد سیلندرها و استفاده از توربوشارژر، قدرت و عملکرد را در پشت دیوار قیمت‌های بالا مخفی می‌کنند و بابت بهبود تدریجی عملکرد مبالغ هنگفتی از مشتریان می‌گیرند.اما سیستم‌های برقی این مدل کسب‌وکار را به کل زیر سؤال برده‌اند.
     
    یکی از دلایلی که ممکن است برخی خریداران سوپراسپرت را وسوسه کند، باتری با برد بیشتر می‌تواند باشد.اما این هم یک نیاز کوتاه‌مدت است که با گسترش شبکه شارژ و پیشرفت فناوری باتری از بین خواهد رفت. این دو موضوع در دنیایی که هر ساختمانی با برق می‌تواند ایستگاه شارژ باشد، دیگر در کنترل مستقیم خودروسازان نیست.
     
     
    Preview
     
    محدودیت‌های عملکردی برقی‌ها
     
    بله، بسیاری از خودروهای برقی محدودیت‌های عملکردی دارند؛ مثلاً خودروسازان سرعت نهایی را محدود می‌کنند یا نرم‌افزاری نصب می‌کنند که از باتری محافظت کند. اما این محدودیت‌ها به راحتی با پیشرفت فناوری قابل افزایش هستند و هیچ پیشرفتی باعث نمی‌شود خودروهای برقی کندتر، گران‌تر یا با برد کمتر شوند. برعکس، همیشه وضعیت بهتر خواهد شد.بزودی هر خودرو قادر خواهد بود سریع باشد؛ موضوعی که مدیران ارشد خودروسازی به آن پی برده‌اند.
     
    «تونی روما»، مدیر کوروت، اخیراً در مصاحبه‌ای گفت که یک کوروت برقی باید به روش‌های جدیدی هیجان‌انگیز باشد، چون زمان صفر تا صد دیگر برای خودروهای برقی معنای خاصی ندارد. البته او تنها این نظر را ندارد. «مات ریماک»، بنیانگذار شرکت ریماک، پارسال گفته بود که فروش‌هایپرکار نوره برایشان سخت است.
     
    «کونیگزگ» و «پاگانی» هم نظرات مشابهی داشتند و گفته‌اند مشتریان‌شان تمایلی به خریدهایپرکارهای باتری‌محور ندارند.
     
     
     
    Preview
     
    چرا برقی‌ها جذاب نیستند؟
     
    خودروهای برقی آن شخصیت و جذابیتی که موتور خودروهای دارای احتراق‌ دارند را ندارند، این منطقی است. بوی سوخت، صدای موتور و حس رانندگی چیزهایی است که هر مدل را خاص می‌کند و شور و اشتیاق ما را برای این ماشین‌ها زنده نگه می‌دارد. البته نمی‌توان انکار کرد که اینها در اصل فقط یادآور ناکارآمدی‌های سیستم موتور احتراق هستند که با بسته‌بندی، بازاریابی و شبیه‌سازی برای ذهن ما جذاب شده‌اند.
     
    با پیشرفت فناوری باتری، ممکن است به دنیایی برسیم که قیمت خودرو دیگر با میزان قدرت آن تعیین نشود، بلکه با مسافتی که می‌خواهد طی کند سنجیده شود.
     
    خودروهای برقی فقط ماشین‌هایی با باتری و موتور الکتریکی نیستند؛ آنها نمایانگر تغییر بنیادین در قابلیت‌ها و قیمت‌ها هستند، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، یعنی امکان خرید خودروهای متداولی که قدرتی در سطح سوپراسپرت‌ها دارند، مانند هیوندای آیونیک N۵.
     
     
    ارزش پیشنهادی هیوندای آیونیک N۵
     
    این خودرو ۶۴۱ اسب‌بخار قدرت دارد و قیمت شروع آن کمتر از ۷۰ هزار دلار است. اگر به برد ۳۵۵ کیلومتر نیاز نداشته باشید وهیوندای باتری کوچکتری ارائه کند، آنها به طور ناخواسته‌هاچ‌بکی سبک‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر و به شکل بنیادی بهتر ساخته‌اند.
     
    این یک پیشنهاد ارزشمند است که تولیدکنندگان سوپراسپرت‌ها و برندهای لوکس به طور کلی نمی‌توانند به خریدارانی که می‌خواهند متفاوت باشند، بفروشند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما