چهارشنبه 03 تير 1405 - Wed 24 Jun 2026
  • ادای احترام پوتین به آرامگاه سرباز گمنام / فیلم

  • تکذیب ادعای جنجالی شهباز شریف درباره مذاکرات

  • وضعیت تردد در تنگه هرمز به چه صورت است؟

  • حذف اولین تیم آسیایی از جام جهانی+ فیلم

  • وزیر ارتباطات: تلفن همراه و ثابت قطع نخواهد شد

  • سنت چندصدساله تولید عود در ویتنام / عکس

  • قیمت بیت کوین امروز سه‌شنبه ۲ تیر

  • مترو و بی آر تی در تهران تا چه زمانی رایگان است؟

  • ترفند شهید دهقان برای فرار از اعدام توسط ساواک

  • دومین شب مراسم عزاداری ماه محرم در جوار محل عروج قائد شهید/عکس

  • حاتمی‌کیا: تنگسیری‌ها دارد این خاک

  • وقتی حرف ترامپ پیش الجولانی هم خریدار ندارد+عکس

  • ایران چند درصد شانس صعود دارد؟

  • پزشکیان عازم اسلام‌آباد شد

  • مسیر پروازهای اربعین کوتاه‌تر شد

  • کم‌نظیر از یک پلنگ سیاه در کنار دو توله‌اش / عکس

  • سمور آبی یک تمساح را زنده زنده خورد / فیلم

  • بنزین ارزان و تورم ۳ رقمی در اقتصاد ایران

  • مداحی لالایی از حاج عبدالرضا هلالی

  • توافق با ایران، حل موقت بحران موجودیتی هژمونی آمریکا یا آمادگی برای تنشی بزرگتر در آینده؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 402599
    تاریخ انتشار: 12/خرداد/1404 - 18:23
    داود مدرسی_یان :

    کورتکس ضخیم‌تر یا مغز حقیرتر؟

    بیماری ذاتی روشنفکری در ایران: از خودباختگی ملکم‌خان ها تا حقارت رنانی‌ها!

    کورتکس ضخیم‌تر یا مغز حقیرتر؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» 

     اظهارات اخیر محسن رنانی در مراسم رونمایی از کتاب «روایت مسعود»(نگاه اقتصادی بازارآزادی مسعود نیلی)، درباره ضخیم‌تر بودن کورتکس مغز اروپایی‌ها نسبت به آسیایی‌ها و ادعای عقلانیت بالاترشان، بازتاب همان حس حقارت تاریخی است که مدعیان روشنفکری در ایران از دوره قاجار تا امروز با خود حمل کرده‌اند. این نگاه، ادامه همان گفتمان شکست‌خورده‌ای است که از میرزا ملکم‌، آخوندزاده و آقاخان کرمانی آغاز شد و با چهره‌هایی مثل تقی‌زاده و فروغی به اوج رسید و حالا هم به رنانی و نیلی ارث رسیده است.

    **این جریان فکری که از اول در ایران، بیمار متولد شد، همواره پیشرفت و توسعه ایران را در گرو تقلید کورکورانه از غرب می‌دید؛ ملکم خان و آخوندزاده، دین اسلام، فرهنگ ایرانی، سنت ها و ارزش ها را مانع توسعه می دانستند و تقی زاده می گفت برای پیشرفت باید از فرق سر تا ناخون پا غربی شویم و قریب سه دهه است در گوش مقامات جمهوری اسلامی و دانشگاهیان ایرانی خوانده اند که برای حل مسائل اقتصادی باید نسخه نئولیبرالی آمریکایی را پیاده کنیم!

    *آنها در دوره‌ای، مجلس ملی مشروطه و دموکراسی را نسخه نجات می‌دانستند، اما به محض تغییر سیاست اربابان استعماریشان (انگلیس و روس)، از دیکتاتوری رضاخانی به عنوان «دولت دیکتاتوری تنها راه توسعه و مدرنیته» دفاع کردند!

    **جالب است که بسیاری از این چهره‌ها، دلالان قراردادهای استعماری بودند؛ همان‌هایی که دکتر شریعتی به درستی ردپایشان را در خیانت‌های تاریخی برملا کرد و گفت نام و امضایِ تک‌تک اینها پای قراردادهای ننگ آمیز استعماری بوده است.

    *ادعای کورتکس ضخیم‌تر نه تنها گزاره‌ای «علمی» و عقلانی نیست بلکه از نظر علمی نژادپرستانه است! عین خودباختگی است؛ و نشانه‌ای از همان ذهنیت استعماری است که فکر می‌کند عقلانیت، مختص جغرافیای خاصی است. آیا توسعه ژاپن و کره جنوبی هم محصول "مغز اروپایی" بود؟ یا چین با حفظ هویت خود، به ابرقدرتی جهانی تبدیل شد؟ رنانی اما از «غرب‌زدگی» به «مغزِ غربی‌تر» رسیده و همراه با مسعود نیلی برای ایران قرن 21، ادعاهای قرن 19 را نشخوار می کند!

    **روشنفکر واقعی کسی است که توسعه را در گرو خودباوری و نقد سازنده می‌داند، نه در تحقیر ملت خود و ستایش بی‌چون‌وچرای غرب. تاریخ 200 ساله ایران عزیز و مصیبت ها، اشغال‌ها، جنگ‌ها، تهدیدها، کودتاها و در مقابل شادی‌ها، پیروزی‌ها، فتوحات، پیشرفت‌ها و در یک کلام "واقعیت‌ها" به ما ثابت کرده که هر ملتی که هویت خود را فراموش کند، به جای پیشرفت، به دام وابستگی فرهنگی و سیاسی می‌افتد و تنها با اصل خودیاری است که می توان به حل مسائل و پیشرفت رسید.


     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما