شنبه 22 آذر 1404 - Sat 13 Dec 2025
  • حالا وقت تهاجم است

  • زیست عفیفانه، راز قوام و قوت خانواده و جامعه است

  • کمبودها زیاد است اما کشور در حال حرکت و پیشرفت است/ پدیده مداحی باید مرکز ادبیات مقاومت و تبیین معارف دینی و انقلابی شود+فیلم

  • آقای ثابتی! اعتبار مجلس را به توپ نبندید/ ماجرای 126 کلمه دروغ خالص!+فیلم

  • مدیریت یعنی اقدام برنامه‌محور نه کلی‌گویی و منفی‌بافی

  • آقای ثابتی: وظیفه فرمانده هست که به بسیجی خط مقدمش سر بزند؟

  • آقای دولت و بانک مرکزی؛ دقیقاً کجا هستید؟

  • سند اذعان به شکست ۵۰ ساله سیاست خارجی آمریکا

  • در استراتژی جدید امنیت ملی ترامپ، جایگاه اروپا، چین و خاورمیانه کجاست؟

  • کروز سنگرشکن امریکایی!!

  • روایت تازه فرمانده کل سپاه از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی

  • پنج برداشت کلیدی از سند امنیت ملی آمریکا

  • غلط زیادیِ دزدان دریایی!

  • رهبرانقلاب: جمهوری اسلامی، منطق غرب درباره زن را باطل کرد/ رسانه‌ها مراقب باشند ترویج دهنده تفکر غلط غربی درباره زن نباشند +عکس و فیلم

  • آمریکا و اسرائیل قادر به براندازی یا مهار هسته‌ای و موشکی ایران نیستند

  • قمار بن‌سلمان، موازنه وحشت در خلیج فارس

  • اقتصاد و سیاست، برای «طبقات فقیر» خیر، برای «طبقه متوسط» آری!

  • مراسم روز بسیج در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد

  • آتش‌بسی که آتش‌بس نیست

  • آقای پزشکیان! مراقب «‌بازی در دو نقش» باشید!

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 402299
    تاریخ انتشار: 08/خرداد/1404 - 14:54

    رقابت میان آمریکا و چین

    یکی از کاربران توئیتری در مطلبی با عنوان رقابت آمریکا و چین در صنعت کشتی‌سازی نوشت:

     رقابت میان آمریکا و چین

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» 

    وب‌سایت اوراسیا ریویو در گزارشی تحلیلی به بررسی گسترش رقابت راهبردی میان ایالات متحده و چین در عرصه کشتی‌سازی پرداخته که نشان‌دهنده تحول بنیادین در توازن قدرت دریایی جهان است.

     چین طی دو دهه گذشته توانسته سهم خود از صنعت کشتی‌سازی جهانی را از ۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد، در حالی که ایالات متحده تنها کمتر از ۱ درصد از این بازار را در اختیار دارد. این تحول منجر شده چین اکنون بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان با ۲۳۴ کشتی جنگی در مقابل ۲۱۹ کشتی آمریکا را داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۳۰ این فاصله به ۴۵۰ در مقابل ۳۰۰ کشتی برسد. موفقیت چین حاصل اتخاذ سیاست ادغام نظامی-مدنی، حمایت دولتی گسترده، هزینه‌های پایین نیروی کار و استفاده از کشتی‌سازی برای اهداف دوگانه بوده است.

    در واکنش به این چالش راهبردی، دولت ترامپ در آوریل ۲۰۲۵ فرمان اجرایی برای احیای صنعت کشتی‌سازی آمریکا صادر کرد و کهنه‌سربازان نظامی نیز طرح قانون «نجات کارخانه‌های کشتی‌سازی» را در مارس ۲۰۲۵ ارائه دادند.

    با این حال، صنعت کشتی‌سازی آمریکا با چالش‌های عمیق ساختاری نظیر کمبود سرمایه‌گذاری، تجاوز از بودجه، تأخیر در تحویل و ضعف زیرساخت‌های صنعتی مواجه است. این رقابت همچنین به مناطق جدیدی نظیر قطب شمال گسترش یافته که چین سه یخ‌شکن جدید مستقر کرده در حالی که آمریکا طرح خرید ۴۰ یخ‌شکن بزرگ را اعلام نموده است.

    اهمیت این موضوع در آن است که کنترل صنعت کشتی‌سازی نه تنها بر قدرت اقتصادی، بلکه بر توانمندی‌های دفاعی، کنترل مسیرهای تجاری و جایگاه ژئوپلیتیک در مناطق حساس نظیر اقیانوس‌های هند و آرام تأثیر مستقیم دارد و آینده نظم قدرت جهانی را تعیین خواهد کرد.

    رقابت آمریکا و چین در صنعت کشتی‌سازی

    *بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

     

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما