به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»
در صدر جدول پرفروشها، فیلم کمدی «صددام» ساخته پدرام پورامیری با بازی رضا عطاران قرار دارد که تنها در ۱۴ روز بیش از ۵۰۰ هزار بلیت فروخته و با ثبت ۴۴ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان، تاج پرفروشترین فیلم ماه را بر سر گذاشت.
پس از آن، کمدی «دایناسور» ساخته مسعود اطیابی با ۴۳۱ هزار بلیت و ۳۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون تومان فروش، در رتبه دوم قرار گرفته و رتبه سوم نیز در اختیار فیلم کمدی «کوکتل مولوتوف» با ۱۵ میلیارد و ۳۳۲ میلیون تومان است.
البته موسی کلیمالله ساخته ابراهیم حاتمیکیا نیز با ۲۳۲ هزار بلیت فروخته شده با حجم مالی ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در رتبه چهارم قرار گرفته است البته تعداد مخاطب این اثر از کوکتل مولوتف بیشتر است اما با میانگین قیمت بلیت ۶۴ هزار تومان در رتبه چهارم قرار گرفته است و میانگین قیمت بلیت کوکتل مولوتف ۷۷ هزار تومان است و میانگین قیمت صددام هم 88 هزار تومان بوده است.
این ارقام نشان میدهند که کمدیها با فاصله چشمگیری نسبت به سایر ژانرها، گیشه را در دست گرفتهاند. حتی در بازاری که تعداد فیلمهای در حال اکران افزایش یافته و آثار جدیدی به نمایش درآمدهاند، باز هم طنز و خنده، برگ برنده فروش سینماها باقی ماندهاند.
ژانر اجتماعی؛ بیتماشاگر
در مقابل، فیلمهای اجتماعی در جذب مخاطب ناتوان ظاهر شدهاند. نمونه بارز آن، فیلم «زیبا صدایم کن» است که در جشنواره فیلم فجر ۴۳ موفق به کسب عنوان بهترین فیلم جشنواره شد، اما در گیشه تنها ۴۴ هزار بلیت فروخت رقمی که حتی به فروش روزانه یک فیلم کمدی موفق هم نزدیک نمیشود.
فیلمهای اجتماعی دیگری همچون «بیسروصدا»، «رها» و «بازی را بکش» نیز علیرغم حضور در چرخه اکران، نتوانستهاند جایگاهی در میان پرفروشها کسب کنند.طوری که فیلم «رها» ساخته حسام فرهمند بعد از انیمیشنهای «رویا شهر» و «پسر دلفینی۲» در رتبه هشتم قرار گرفته است.
فاصله ژانری در جذب مخاطب
در بازه زمانی ۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد، ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار نفر به سینما رفتند و حجم اقتصادی سینما به ۱۶۰ میلیارد تومان رسید. اما در این بازار ، سهم فیلمهای اجتماعی از فروش و مخاطب بسیار ناچیز بوده است. در حالی که مجموع فروش ۴ فیلم پرفروش به ۱۰۴ میلیارد تومان رسیده، ژانر اجتماعی در این میان حضور کمرنگ و بدون تأثیرگذاری مالی داشته است.
واضح است که در شرایط فعلی، سلیقه عمومی مخاطبان سینمای ایران بهسوی آثار سرگرمکننده، طنز و عامهپسند گرایش دارد. حتی اگر یک فیلم اجتماعی تمام جوایز معتبر را کسب کند، بدون جاذبه برای مخاطب عام، نمیتواند موفقیت مالی کسب کند.
به عبارت دیگر، جوایز، گیشه نمیسازند؛ خنده و تفریح چرا.رامبد جوان بازیگر و کارگردان آثاری مثل «زودپز» درباره ساخت آثار کمدی نظری مخالف سایر کارشناسان دارد و میگوید: « فیلم های کمدی باید ساخته شوند. چون بقیه فیلم ها نمی فروشند. در این وضعیت فقط بازار کمدی میفروشد پس باید چکار کنند؟ فیلم کمدی بسازند.»سینمای ایران در اردیبهشتماه نشان داد که اگرچه آثار جدی ممکن است در جشنوارهها بدرخشند، اما در میدان رقابت اقتصادی، این کمدیها هستند که پادشاهی میکنند.
