به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس
چهار هزار کامیون کشندهی نو، در مرز ترکیه به دلیل قوانین پیچیده و بلاتکلیفی مسئولان، در گروگان ماندهاند، این در حالی رخ داده که ناوگان حمل و نقل کشور رخت فرسودگی بر تن کرده است.
تهدید مصادره از سوی ترکیه، صاحبان کالا را در شرایطی بحرانی قرار داده است، این وضعیت نتیجهی عدم ثبت سفارش به دلیل قوانین مبهم بودجهی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ است.
قوانین بودجه ۱۴٠۲ و ۱۴٠۳ مانع ورود کامیون ها به ایران است
خالد جنگجو، ناظر گمرکات آذربایجان غربی، با ابراز نگرانی از وضعیت کامیونهای دپو شده در مرز میگوید: «به دلیل عدم ثبت سفارش، این کامیونها قابل ورود به کشور نیستند. قوانین بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ ترخیص آنها را مسدود کرده است» او با اشاره به مسئولیت صمت و راهداری و حمل و نقل جادهای در رفع این مشکل، میافزاید: "باید از طریق بند پ قانون ۵۹ یا قانون بودجهی ۱۴۰۳، ثبت سفارش صادر شود تا این بحران حل شود. در غیر این صورت، هزاران کامیون در معرض مصادره قرار خواهند گرفت."
صدور اخطار مصادره از طرف گمرکات ترکیه!
صدور اخطار مصادره از طرف گمرکات ترکیه!
بند پ ماده ۵۹ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷ - ۱۴۰۳) میگوید: دولت مجاز است در ازای اسقاط هر دستگاه اتوبوس و کِشنده جادهای بالای بیست و پنج سال نسبت به اعطای مجوز واردات دستگاه اتوبوس یا کشنده جادهای با سن کمتر از دهسال به مالک اتوبوس یا کشنده اقدام نماید. آییننامه اجرایی این بند با در نظر گرفتن مشوقهای قانونی لازم از جمله اعطای تخفیف در عوارض گمرکی بهتصویب هیات وزیران میرسد.
واردات کامیون با ارز آزاد، به جز در دو مورد خاص - صادرات کالا و دریافت ارز حاصل از آن یا داشتن منشاء خارجی ارز - ممنوع است. این محدودیتها، وضعیت را پیچیدهتر کرده و حل مسئله را دشوارتر میکند. به گفته ناظر گمرکات آذربایجان غربی، ترکیه نیز با اعلام اخطارهای جریمه و هشدار مصادره، فشار را بر صاحبان کالا افزایش داده است.
ناوگان باری کشور نیازمند ورود کشندههای جدید است
واردات کامیون با ارز آزاد، به جز در دو مورد خاص - صادرات کالا و دریافت ارز حاصل از آن یا داشتن منشاء خارجی ارز - ممنوع است. این محدودیتها، وضعیت را پیچیدهتر کرده و حل مسئله را دشوارتر میکند. به گفته ناظر گمرکات آذربایجان غربی، ترکیه نیز با اعلام اخطارهای جریمه و هشدار مصادره، فشار را بر صاحبان کالا افزایش داده است.
ناوگان باری کشور نیازمند ورود کشندههای جدید است
سید سلمان ذاکر، نمایندهی مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر فاجعهی اقتصادی این وضعیت، میگوید: چهار هزار کامیون کشنده که با منشاء ارز خارجی یا از محل صادرات خریداری شدهاند، با قبض انبار در ترکیه بلاتکلیف ماندهاند.
ذاکر می گوید: این یک بحران جدی اقتصادی برای کشور است و نیاز به تدبیر سریع و هماهنگی بین دستگاهی دارد، قبل از اینکه این کامیونها به طور کامل مصادره شوند.
موتورهای خاموش این کامیونها، سکوت غمانگیزی را در مرز حاکم کردهاند. سرنوشت این چهار هزار کامیون به تصمیمگیری فوری و اقدام موثر مسئولان بستگی دارد.
ذاکر می گوید: این یک بحران جدی اقتصادی برای کشور است و نیاز به تدبیر سریع و هماهنگی بین دستگاهی دارد، قبل از اینکه این کامیونها به طور کامل مصادره شوند.
موتورهای خاموش این کامیونها، سکوت غمانگیزی را در مرز حاکم کردهاند. سرنوشت این چهار هزار کامیون به تصمیمگیری فوری و اقدام موثر مسئولان بستگی دارد.