دوشنبه 22 ارديبهشت 1404 - Mon 12 May 2025
بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
  • هر دو طرف با رهبران خود مشورت کنند

  • مذاکرات نسبت به سه دور گذشته جدی تر و صریح تر بود./برای جلسه بعدی توافق شده/در موضوعات مورد اختلاف، مقداری به هم نزدیک شده /

  • ادامه مذاکرات فقط بعد از پوزش ترامپ

  • جنگ روایت‌های ترامپ و اهمیت یک هشتگ

  • برای هر سناریویی آماده هستیم/برای جنگ در هر مقیاسی آماده‌ایم/شهید رئیسی الگویی برای خدمت به اسلام بود

  • خلیج فارس،همیشه فارس خواهد بود

  • او از نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو ناامید شده است/ترامپ از فشار‌های نتانیاهو برای حمله به ایران کلافه شده

  • استقبال مکرون از یک تروریست حرفه ای در الیزه

  • تمجید باشگاه اینتر از طارمی

  • مهمترین وظیفه حوزه، بلاغ مبین و زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی

  • ناترازی در انتصابات؛ وقتی سخنگوی ستاد، مدیر برق کشور می‌شود! +عکس و فیلم

  • چند و چون اختلافات داخلی آمریکا درباره ایران

  • حج، تنها فریضه‌ای با ساختار کاملاً سیاسی است /هیچ منفعتی برای امت اسلامی بالاتر از اتحاد نیست+ فیلم

  • هیبت "تاد" فرو ریخت باز آرایی یک معادله نظامی

  • از گشت ارشاد تا حاشیه سازی برای قانون حجاب/ از داد و بیداد برای گشت ارشاد تا حمله گروهی به چند پیامک اخطار+جزئیات و عکس

  • مکانیسم ماشه تفنگ بی‌فشنگ است فریب نخورید!

  • آتش‌سوزی عظیم در ارتفاعات اسرائیل

  • برنج های پخته شده بدون آشیز در بندر شهید رجایی

  • اوکراین به‌زودی درهم‌ خواهد شکست

  • ترامپ، شیری بود که ظرف ۱۰۰ روز برّه شد

  • بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
    |ف |
    | | | |
    کد خبر: 400884
    تاریخ انتشار: 21/ارديبهشت/1404 - 20:02

    اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی

    شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بین ۵ تا ۶ درصد است و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است

     اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از تسنیم

    سیدعلی حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان ابتدایی بین 5 تا 6 درصد است و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است.

     

    وی افزود: اختلالات یادگیری طیفی از مشکلات در کودکان را شامل می‌شود که عمدتاً در سال‌های نخست زندگی قابل شناسایی نیست و معمولاً در دوره پیش‌دبستانی یا پایه‌های اول و دوم ابتدایی تشخیص داده می‌شود؛ این اختلالات، کودکان را نیازمند دریافت خدمات توانبخشی تخصصی می‌سازد.

     

    رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: بسیاری از اختلالات یادگیری در دوره پیش‌دبستانی و پایه‌های ابتدایی شناسایی می‌شوند و حضور تیم‌های توانبخشی در مدارس نقش مؤثری در تشخیص و درمان به‌موقع این اختلالات دارد. همچنین آموزش معلمان و تعامل آن‌ها با گروه‌های توانبخشی می‌تواند به بهبود فرآیند تشخیص و درمان کمک شایانی کند.

     

    وی افزود: در ساختار وزارت بهداشت، اداره توانبخشی در زیرمجموعه معاونت درمان قرار دارد و به باور ما، این جایگاه برای حوزه توانبخشی مناسب نیست. در حال حاضر، توانبخشی در وزارت بهداشت حتی یک اداره کل نیز ندارد؛ این در حالی است که سالانه افراد زیادی دچار آسیب و ناتوانی می‌شوند. بروز سکته مغزی، ضایعات نخاعی و وقوع حوادث اجتناب‌ناپذیر است؛ این بیماران درمان می‌شوند اما پس از درمان، به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند.

     

    رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تأکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی، به‌ویژه در گروه سنی کودکان، خاطرنشان کرد: تنها بیمارستان توانبخشی کشور، بیمارستان رفیده است و این نشان‌دهنده ظرفیت‌های فراوان توسعه در این حوزه است. کشور ما آسیب‌پذیر است؛ حوادث جاده‌ای و نگرانی از پدیده سالمندی جمعیت، ایجاب می‌کند که توجه جدی‌تری به توانبخشی داشته باشیم. توانبخشی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه کودکان آینده‌ساز جامعه‌اند و هرچه زودتر در مشکلات فرآیند رشد آن‌ها مداخله کنیم، نتایج بهتری از درمان حاصل خواهد شد.

     

    وی تصریح کرد: در حال حاضر، در تمام مقاطع تحصیلی دانشجوی توانبخشی تربیت می‌کنیم. دکترای تخصصی همه رشته‌های توانبخشی و پسادکترای بسیاری از آن‌ها در حال ارائه است و در حوزه سالمندی نیز در مقاطع دکتری و پسادکترا نیروی انسانی آموزش داده می‌شود.

     

    در ادامه این نشست خبری، فرین سلیمانی، دبیر علمی نخستین کنگره توانبخشی کودکان اظهار کرد: تجاربی که در دوران ابتدایی کودکی کسب می‌شود، نقشی حیاتی در شکل‌گیری رشد عصبی و مغزی کودکان دارد و فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و آینده آن‌ها به‌شمار می‌رود.

     

    وی افزود: نوزادان و کودکان از طریق ارتباط با دیگران، بازی و تعامل مؤثر با مراقبین خود به بالاترین ظرفیت‌های رشد مغزی دست می‌یابند؛ از این‌رو توصیه ما به والدین این است که به‌جای قرار دادن گوشی تلفن همراه و بازی‌های الکترونیکی در اختیار کودکان، با آن‌ها بازی‌هایی انجام دهند که موجب افزایش تعامل و ارتباط چشمی با دیگران شده و به رشد مغزی آن‌ها کمک می‌کند.

     

    دبیر علمی کنگره توانبخشی کودکان با اشاره به اینکه کشور ما به دنبال جوان‌سازی جمعیت است، گفت: این مسئله باید در کشور تحقق یابد، چراکه با افزایش تعداد سالمندان و کاهش نرخ تولد مواجه هستیم. در عین حال، باید توجه زیادی به رشد عصبی و مغزی نوزادان داشته باشیم. در کشور، متخصصین فراوانی در حوزه زنان، زایمان و نوزادان فعالیت می‌کنند و خدمات آن‌ها موجب کاهش مرگ‌ومیر نوزادان می‌شود. اما بخشی از این موفقیت، منجر به افزایش تولد نوزادان نارس و کم‌وزن شده که به‌واسطه پیشرفت‌های پزشکی و تجهیز اتاق‌های مراقبت ویژه اطفال زنده می‌مانند، اما در ادامه به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین، توجه به توانبخشی کودکان امری ضروری است.

     

    سلیمانی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی توانبخشی کودکان در تاریخ 25 و 26 اردیبهشت 1404 توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تصریح کرد: در این کنگره، پنل‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته و برنامه‌ریزان کشوری برگزار خواهد شد. این نشست‌ها، علاوه بر تبیین اهمیت موضوع، به بررسی چالش‌های اجرایی برنامه‌های توانبخشی و تکامل کودکان خواهند پرداخت.

     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما