به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از حبرگزاری فارس
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اقدامات انجام شده در ۳ سال و نیم اخیر مدیریت شهری پیرامون توسعه شهر در حوزه حملونقل ریلی گفت: در حال حاضر خطوط تحت بهرهبرداری سامانه مترو تهران شامل ۶ خط درونشهری و یک خط برونشهری به طول ۳۱۰ کیلومتر با ۱۶۰ ایستگاه است. سامانه مترو شهر تهران دارای ۱۵۰۷ دستگاه واگن مشتمل بر هزار و ۱۸۱ دستگاه واگن یکطبقه، ۲۶۰ دستگاه واگن دوطبقه و ۶۶ دستگاه لوکوموتیو است که در حال حاضر با بهره گیری از ۱۴۰۲ دستگاه واگن، به طور متوسط روزانه تعداد ۲ میلیون سفر در این سامانه انجام میگیرد.وی با بیان اینکه بهرهبرداری از ۳۹ کیلومتر مسیر به همراه ۱۹ ایستگاه و تکمیل ۲۰ ورودی جدید ایستگاهها (افزایش طول شبکه مترو تهران به ۳۱۰ کیلومتر با ۱۶۰ ایستگاه) از اهم فعالیتهای این دوره مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: همچنین اورهال ۴۳۹ دستگاه واگن و انعقاد قرارداد تأمین قطعات یدکی موردنیاز اورهال ناوگان و تجهیزات ثابت مترو به ارزش ۳,۵۷۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات این دوره است.
اورهال ۵۰ واگن مترو در نیمه دوم سال 1400
هرمزی با اشاره به عملکرد نیمه دوم سال ۱۴۰۰ گفت: بهرهبرداری از ایستگاه شهید رضایی در خط ۶، بهرهبرداری از ۲ ایستگاه توحید و بوستان گفتگو در خط ۷، بهرهبرداری از ۲ ورودی جدید ایستگاههای بعثت و مرزداران در خط ۶، بهرهبرداری از ۶ ورودی جدید ایستگاههای برج میلاد، مهدیه، رودکی، بریانک، مولوی و مدافعان سلامت در خط ۷، بهرهبرداری از ورودی میانی زیرگذر عابر پیاده بزرگراه محمدعلی جناح در خط ۴ و اورهال ۵۰ دستگاه واگن (شامل ۴۹ دستگاه واگن یکطبقه و یک دستگاه واگن دوطبقه) از اقداماتی بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد.
احداث ۱۱ کیلومتر مسیر و ۶ ایستگاه مترو در سال ۱۴۰۱
معاون شهردار تهران با اشاره به عملکرد ریلی شهرداری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بهرهبرداری از ۲ کیلومتر مسیر شمالی به همراه ۲ ایستگاه هفده شهریور و شهید دادمان در خط ۷، بهرهبرداری از ۹ کیلومتر مسیر میانی به همراه ۴ ایستگاه ولیعصر(عج)، شهدای هفتم تیر، لاله و کارگر در خط ۶، بهرهبرداری از پایانه و پارکینگ اکباتان در خط ۴، بهرهبرداری از ۳ ورودی جدید ایستگاههای یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید رضایی در خط ۶، بهرهبرداری از ورودی جدید ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷ و اورهال ۱۵۸ دستگاه واگن (شامل ۱۵۴ دستگاه واگن یکطبقه و ۴ دستگاه واگن دوطبقه) نیز از اهم اقدامات انجامگرفته در سال ۱۴۰۱ بود.
بهرهبرداری از ۲۸ کیلومتر مسیر ریلی در 1402
وی با بیان اینکه سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فعالیت شهرداری تهران در حوزه تجهیز، نوسازی و اورهال ناوگان ریلی گسترش پیدا کرد، گفت: در سال ۱۴۰۲ اقداماتی مانند بهرهبرداری از ۱.۵ کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه ارم سبز تا علامه جعفری به همراه ایستگاه علامه جعفری در توسعه غربی خط ۴، بهرهبرداری از ۲ کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه میدان کتاب در خط ۷، بهرهبرداری از ۵.۵ کیلومتر مسیر به همراه ۶ ایستگاه شهر زیبا، شهران، کوهسار، آیتالله کاشانی، شهدای کن و بهار شیراز در خط ۶، بهرهبرداری از ۱۹ کیلومتر مسیر حدفاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند به همراه ایستگاه پرند، پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل توسعه جنوبی خط ۶، بهرهبرداری از ۲ ورودی جدید ایستگاههای بریانک و شهید دادمان در خط ۷ و ۳ ورودی جدید ایستگاههای شهر زیبا، شهران و تکمیل فضای تقسیم مسافر ایستگاه تقاطعی تربیتمدرس در خط ۶، آغاز عملیات اجرایی توسعه شمالی خط ۷ و کلنگ زنی پروژه احداث خط ۸، بهرهبرداری از پست برق جنوبی (کیانشهر) بهعنوان نخستین پست برق مستقل خط ۶ مترو، پست برق ایستگاه سهروردی در خط ۳ و راه اندازی سامانه سیگنالینگ در محدوده شمالی خط ۷، انجام عملیات تکمیلی شفت میدان دریاچه، اتمام عملیات مونتاژ دستگاه TBM نخست و آغاز عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ مترو و همچنین آغاز عملیات اجرای سازه نگهبان شفت ایستگاه جنتآباد و شفت ایستگاه میدان اتریش و اورهال ۱۳۱ دستگاه واگن از سوی مدیریت شهری انجام شد.
آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو
هرمزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ نیز این روند ادامه پیدا کرد و منجر به بهره برداری از ایستگاه میدان خراسان در خط ۶ مترو، آغاز سیر آزمایشی قطار ملی مترو در خط پرند، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو تهران، حفاری مکانیزه ۶۱۹ متر از خط ۱۰ (۵۳۴ متر در سال ۱۴۰۳) و آغاز ورود قطعات دومین دستگاه حفار مکانیزه، بهرهبرداری از ورودی شمال شرقی ایستگاه مترو تئاتر شهر، بهرهبرداری از ورودی شمالی ایستگاه سهروردی در خط ۳ مترو، بهرهبرداری از ورودی شمال شرقی ایستگاه دانشگاه تربیتمدرس در خط ۶، تکمیل پست برق دائم خط مترو پرند، آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو (به سمت پردیس مسافری شرق)، بهره برداری از گالری تقسیم مسافر بین خطوط ۴ و ۶ شبکه مترو تهران در ایستگاه میدان شهدا، بهرهبرداری از سامانه هواساز جدید در ایستگاه مترو شهید زینالدین (خط ۳)، آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو در آذرماه، آغاز اتصال فاضلاب ایستگاههای مترو به شبکه فاضلاب شهری و اتصال ۴ ایستگاه مترو حر، کمیل، رودکی و پایانه مهرشهر و تکمیل بهسازی خط ۵ مترو و اتمام بهسازی ۸ کیلومتر از مسیر نیمه جنوبی خط ۱ مترو شد.معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن گفت: در ابتدا تعداد ناوگان این قرارداد ۶۳۰ دستگاه بود که به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش پیدا کرد. این قرارداد با گشایش LC توسط بانک شهر و پرداخت بخشی از پیشپرداخت وارد فاز اجرایی شد. البته مدتزمان قرارداد و تفاهم جهت تحویل اولین رام قطار پس از ۱۲ ماه کاهش پیدا کرد و طراحی پایه و اخذ تأیید کنسرسیوم به اتمام رسید.
وی به قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز پرداخت و تصریح کرد: ساخت بدنه ۳ رام قطار در دست اقدام قرار گرفت و با اتمام عقد قراردادهای تأمین سیستم رانش، مجموعه کامل بوژی، بدنه کامل، ترمز و درب، پیگیری عقد قراردادهای سیستم PIS کابل و کوپلر، ۳ رام قطار تا تابستان ۱۴۰۴ تحویل خواهد شد.
ورود ۵۳ رام تراموای چرخ لاستیکی پس از اخذ تاییدیههای لازم
هرمزی با اشاره به راه اندازی تراموا در پایتخت گفت: مطالعات احداث دو خط تراموا در سطح طرح جامع حملونقل نهایی و در یکصد و نود و یکمین جلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید. همچنین مطالعات اجرایی خط ۱ تراموا در مسیر تهرانپارس به آزادی با تست موفقیتآمیز یک دستگاه تراموای چرخ لاستیکی خاتمه یافت و جلسات مربوطه با وزارت کشور بهمنظور تأیید مطالعات مزبور در دست برگزاری است. بهزودی جلسه نهایی جهت صدور تأییدیه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برگزار خواهد شد. در مطالعات مزبور خط مورد اشاره با ۵۳ دستگاه تراموای چهار ماژوله پیشبینی شده است و پس از ارائه لایحه و گزارش فنی تستهای اولیه به شورای شهر تهران و اخذ تأییدیه آن شورا فرآیند انعقاد قرارداد واردات ۵۳ رام تراموای چرخ لاستیکی جهت در دستور کار قرار میگیرد.
اورهال ۱۰۰ دستگاه واگن در سال ۱۴۰۳
معاون شهردار تهران در پایان گفت: اورهال ۱۰۰ دستگاه واگن (شامل ۹۸ دستگاه واگن یکطبقه و ۲ دستگاه واگن دوطبقه) نیز از دیگر اقدامات تأثیر گذار در سال ۱۴۰۳ بود که سبب دمیدن نفس تازه به ناوگان ریلی شد.