جمعه 22 خرداد 1405 - Fri 12 Jun 2026
  • دشمن دست از پا خطا کند سیلی محکمی می‌خورد

  • مجلس ترحیم آیت‌الله فیاض از طرف رهبر انقلاب در قم

  • چرا دارایی‌های ماسک در منطقه، هدف نظامی برای ایران است؟

  • الگوی ترامپ و روایت واقعیت از پس یک جنگ روانی

  • نجات ۳۹ مهاجر از یک تریلی آتش گرفته در تگزاس / فیلم

  • نفوذ حنظله به سامانه‌های پهپادی FBI

  • واکنش حزب الله به توافق احتمالی ایران و آمریکا

  • بومی‌سازی کلیشه‌های غربی؛ از دوگانه‌های ساده‌انگارانه تا تقلیل تاریخ + عکس

  • شروع سوخت‌گیری با کارت بانکی از ماه آینده

  • عارف: روند رشد قدرت ایران متوقف‌شدنی نیست

  • نصیحت جالب جولانی به سران بیروت

  • صدور حکم ۳۰ سال حبس برای یک رئیس جمهور

  • جزئیات جدید از پیش‌نویس تفاهم‌نامه ۱۴ ماده‌ای ایران و آمریکا

  • افزایش حقوق بازنشستگان در خرداد اعمال می‌شود؟

  • ساعت ترامپ روی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خوابیده

  • اصفهان؛ شهر مردانی که تاریخ تشیع را روایت کردند + عکس

  • آتش‌زدن پرچم اسرائیل در افتتاحیه جام جهانی / فیلم

  • اروپای سرگردان در بحران مشروعیت؛ افول یک بازیگر غربی

  • تمامیت و امنیت ملی ایران موضوع معامله تبلیغاتی نیست

  • مکزیکی‌ها برنده دیدار افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۶

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 360293
    تاریخ انتشار: 22/آذر/1402 - 13:40

    مصرف دانه کتان خطر سرطان سینه را کاهش می دهد

    محققان به رابطه بین میکروبیوم روده و بیان miRNA ها در بافت سینه موش هایی که تحت تأثیر لیگنان های دانه کتان بودند، پی بردند.

    مصرف دانه کتان خطر سرطان سینه را کاهش می دهد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مهر

    به نقل از هلث لاین، نتایج اولیه یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که دانه کتان و سایر غذاهای غنی از لیگنان ممکن است خطر ابتلاء به سرطان سینه را کاهش دهند.

    در این مطالعه، محققان بر روی چگونگی تأثیر لیگنان ها بر رابطه بین میکروبیوم روده- باکتری‌ها و سایر میکروب‌های ساکن در دستگاه گوارش- و تولید microRNA ها (miRNAs) در غده پستانی تمرکز کردند.

    miRNA ها مولکول‌هایی هستند که بیان ژن‌ها را تنظیم می‌کنند، و بر انواع و مقدار پروتئین‌های ساخته شده در سلول‌ها تأثیر می‌گذارد.

    محققان دریافتند که لیگنان ها ترکیب میکروبیوم روده و miRNA های تولید شده در بافت سینه را تغییر می‌دهد.

    دکتر «النا ام. کوملی»، استادیار دپارتمان علوم تغذیه در دانشگاه تورنتو کانادا و نویسنده این مطالعه، گفت: «اگر این یافته‌ها تأیید شوند، میکروبیوم ها به یک هدف جدید برای پیشگیری از سرطان سینه از طریق مداخله غذایی تبدیل می‌شود.»

    در این مطالعه، محققان تأثیر لیگنان‌های بذر کتان را بر میکروبیوم روده موش‌های ماده جوان بررسی کردند.

    دانه‌های کتان غنی‌ترین منبع غذایی از پیش‌سازهای لیگنان هستند، اما این ترکیبات در سایر دانه‌ها، غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نیز یافت می‌شوند.

    هنگامی که لیگنان های گیاهی بلعیده می‌شوند، می‌توانند توسط باکتری‌های روده به ترکیبات دیگری که در جریان خون جذب می‌شوند، تبدیل شوند.

    برخی تحقیقات قبلی نشان داده است که زنان یائسه که مقادیر بیشتری لیگنان در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه هستند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف لیگنان در رژیم غذایی با خطر کمتر مرگ ناشی از سرطان سینه مرتبط است.

    به گفته محققان، چندین مکانیسم احتمالی برای چگونگی تأثیر میکروبیوم روده بر خطر سرطان سینه بررسی شده است. به عنوان مثال، میکروبیوم روده ممکن است بر سطوح استروژن در گردش خون تأثیر بگذارد.

    یا محصولات باکتریایی ممکن است از روده‌ها به خون منتقل شوند و بر اندام‌های دیگر از جمله بافت سینه تأثیر بگذارند. علاوه بر این، باکتری‌های موجود در روده ممکن است منجر به التهاب در سراسر بدن شوند.

    یافته‌های مطالعه جدید بر روی مدل حیوانی ممکن است مستقیماً در مورد انسان صدق نکند. از اینرو تحقیقات بیشتری، از جمله آزمایش‌های بالینی تصادفی‌سازی شده در افراد، مورد نیاز است تا نشان دهد آیا مکمل رژیم غذایی با لیگنان می‌تواند از سرطان سینه محافظت کند یا خیر.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما