یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • مست عشق یک تریلر جنایی

  • بازی خطرناکی که در آسیا در جریان است

  • کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در کارت‌خوان عبدالحمید!

  • ماجرای خبر زندانی‌بودن یک استاد مقیم آمریکا در اوین!+ عکس

  • پاسخ قشنگ شهید شیروی به سوال خبرنگار ژاپنی + عکس و فیلم

  • هدف مشترک استقلال و پرسپولیس

  • مقابله با بی‌حجابی ضرورتی اجتماعی

  • اشتباهات سیاستگذار، دلیل نوسان نرخ ارز

  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 367746
    تاریخ انتشار: 24/اسفند/1402 - 14:03

    همدلی و هماهنگی دولت و شهرداری به نفع مردم تهران

    حاکمیت یکدست ادعایی است که از سوی اصلاح‌طلبان تنها برای این دوره مطرح می‌شود درحالی است که در دوره قبل هم حاکمیت یکدست بوده اما سئوال اینجاست که ثمره حاکمیت یکدست دوره گذشته با حاکمیت همدلانه امروز چیست؟

    همدلی و هماهنگی دولت و شهرداری به نفع مردم تهران

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»

    در روزهای گذشته گذشته تصاویری از خودروهای برقی که قرار است به عنوان تاکسی پاک در پایتخت تردد کرده و مسافران را به مقصد خود برساند منتشر شد. فیلم دیگری نیز حاکی از آن بود که اتوبوس‌های جدید نیز از راه رسیده و به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه خواهند شد.

    حمل و نقل عمومی شهر تهران سال‌ها با وجود اینکه در دولت قبل مجلس و شورای شهر و شهرداری و همچنین ریاست جمهوری یکدست بودند کهنه و فرسوده ماند و هر روز کهنه‌تر شد تا اینکه بار این نوسازی به دوش شهرداری جدید افتاد. عدم نوسازی حمل و نقل شهری تا جایی بود که حمل و نقل عمومی که باید در جهت پاکسازی هوا عمل کند خود عامل آلایندگی هوای پایتخت بود.


     این یکدستی اما گویی در دوره قبل مطرح و مهم نبود و نباید سرانجام خوبی می‌داشت. از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و شورای شهر جدید حامیان دولت قبل موضوع حاکمیت یکدست را مطرح کردند و طوری وانمود کردند که قبلا به اینگونه مجموعه حاکمیتی و اجرایی یکدست نبوده و از این به بعد باید دید که چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد. یک جنگ روانی برای ایجاد انتظارات مضاعف در جامعه که البته پاسخ آن داده شد.
     
     به نظر می‌رسد اصلاح طلبان درست گفته‌اند. پیشتر با اینکه اصلاح طلبان حامی دولت بودند اگرچه از لحاظ سیاسی حاکمیت یکدست بود اما همراه و همدل یکدیگر نبودند اما حالا همراهی و همدلی را در میان مجموعه‌های اجرایی دولت و شهرداری تهران به خوبی در واردات اتوبوس و خودروهای برقی و ساخت ایستگاه های مترو جدید و ... به خوبی می‌بینیم.

    «مالک شریعتی» نماینده مجلس یازدهم در این باره ضمن انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «نمونه‌ای از همکاری و تعامل سازنده بین مدیریت شهری و دولت مردمی، برقی سازی بخشی از حمل و نقل عمومی تهران است که آغازش در روزهای اوج ترافیک پیام مهمی دارد: کار مشترک مسوولان، برای مردم گرمابخش و امیدآفرین است و دود اختلاف هم به چشم مردم می‌رود و هم خود اختلاف افکنان را خفه می‌کند.»



    همه این موارد نشان دهنده مسیر پیشرفتی است که در شهرداری تهران طی می‌شود. شهرداری تهران با اهتمامی که به گسترش و نوسازی حمل و نقل عمومی و برقی سازی آن دارد نشان داده که به موضوع آلودگی هوای تهران توجه ویژه‌ای دارد. با این حال موج های تخریبی سیاسی برای ضربه زدن به مدیریت شهرداری تهران به راه افتاده است. تهران با توجه به مشکلاتی که از پیش تلنبار شده است قطعا نمی‌تواند مدیریت کاملا بی عیب و نقصی داشته باشد اما در این زمینه نیز اقدامات عمرانی و تجهیزاتی خوبی در پایتخت انجام شده است که همین موارد نیز با تخریب مدیریت شهرداری تهران همراه می شود.

    این در شرایطی است که در دوره قبل تنها طرح جدی شهرداری تهران برای حمل و نقل پاک تبلیغات برای اشاعه فرهنگ استفاده از دوچرخه برای تردد در سطح شهر بود که به گفته خود اصلاح طلبان این موضوع حتی یک درصد از حمل و نقل شهری را نیز نمی توانست برطرف کند.



    کلانشهری درواقع این طرح بیشتر از اینکه یک طرح اجرایی جدی باشد یک طرح فرهنگی بدون هزینه بود که باعث شد مشکلات مثل تهران در حوزه حمل و نقل تشدید شود. چه اینکه تهران با توجه به اینکه روزانه از مردمی که در حاشیه آن زندگی می‌کنند و برای کار به پایتخت می‌آیند پر و خالی می‌شود و شاهد تردد و رفت و آ‌مد میلیون‌ها انسان در طول روز است و نمی‌تواند با موضوع دوچرخه سواری محدود در داخل تهران و تردد محله‌ای این مشکل را برطرف ساخت.



    البته اصلاح طلبان درباره مدیریت قبل از خود در زمان «محمدباقر قالیباف»‌ که اقدامات بهینه خوبی در تهران انجام شد نیز عنوان می‌کردند که «شهر سوخته» تحویل گرفته‌اند! در حالی که به واقع خود با نوعی استپ و قصور مدیریتی شهری با کوهی از مشکلات به مدیریت بعدی تحویل داده‌اند.

    در خصوص همراهی دولت و شهرداری تهران در دوره قبل حتی شاهد ماجرای تنش بین این دو بر سر موضوع ساخت منزل مسکونی در منطقه جماران بودیم که از لحاظ قانونی به جهت اینکه این منطقه دارای ارزش فرهنگی است ساخت و ساز در آن ممنوع و باید با مجوز ویژه شهرداری انجام شود. اما با ممانعت و تخریب این خانه مسکونی توسط شهرداری وقت، «پیروز حناچی» شهرداری تهران در دوره قبل به جلسه هیات دولت دعوت نشد و این غیبت ها باعث شد که «محسن هاشمی»‌ با انتشار توئیتی از دولت و شهرداری وقت بخواهد که کدورت های خود را کنار بگذارند.


    وی در این باره نوشت:‌ «از همینجا از آقای روحانی و جهانگیری درخواست می‌کنم این اجازه را بدهند که رابطه ترمیم شود و کدورت‌ها را کنار بگذاریم.»



    اما دولت و شهرداری تهران در این دوره به گونه‌ای هماهنگ و هم راستا با منافع مردم عمل می‌کنند که دیده می شود در حاشیه برگزاری جلسات هیات دولت از خودروهای برقی رونمایی می‌شود و رئیس جمهوری در کنار شهردار تهران از برنامه های مشترک برای نوسازی و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران سخن می گوید. موضوعی که ثمرات آن را این روزها به خوبی می‌بینم و با مجوزهای دولت خودروهای برقی و اتوبوس‌های شهری وارد کشور شده و به نظر می‌رسد به عنوان عیدی دولت و شهرداری به مردم پایتخت کار خود را آغاز کنند.



    با این حال به نظر می رسد بیشتر از آنکه حاکمیت یکدست موضوع مهمی باشد همدلی و همراهی ارکان حاکمیتی برای رفع نیاز مردم و در جهت منافع عمومی مهم است. حاکمیت یکدست موضوع جدیدی نیست و اگر در طول تاریخ سیاسی کشورمان به دوره های مختلف نگاهی بیندازیم موج های سیاسی باعث شده که مجلس و شورای شهر و دولتی یکدست سیاسی شکل بگیرد اما ثمره این یکدستی سیاسی چه بوده است؟ حتی در این جهت برخی از ارکان حاکمیتی یکدست به جای همراهی برای بالابردن سطح رفاه مردم و پیشرفت کشور با هم گلاویز شده‌اند که نمونه آنرا در دوره گذشته دیدیم که «پیروز حناچی» از دولت گلایه می کرد که پول شهرداری را نمی دهد و دولت نیز مطرح می کرد پول را داده است. با این حال به قول مولانا که همدلی را از همزبانی بهتر می‌دانست؛ اگر این تعامل همدلانه باشد ثمرات آن را مردم می بینند اما اگر این موضوع باعث برخورد و اصطکاک شود قطعا مثل دوره گذشته مردم آسیب می‌بینند.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما