شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 364851
    تاریخ انتشار: 17/بهمن/1402 - 10:43
    طبل توخالی؛

    تعبیر سی‌ان‌ان از حملات به‌ظاهر انتقامی آمریکا

    سی‌ان‌ان در مقاله‌ای حملات اخیر آمریکا را پاسخی محدود به بدترین تلفات نظامی آمریکا در منطقه توصیف کرد و نوشت: اگرچه آمریکا کوشید تا این حملات را کوبنده و سخت نشان دهد اما به‌رغم پرسروصدا بودن، یک طبل توخالی بود.

     تعبیر سی‌ان‌ان از حملات به‌ظاهر انتقامی آمریکا

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» گزارش رجانیوز پیرامون حملات اخیر آمریکا به عراق، سوریه و یمن؛

    پس از حمله نیروهای مقاومت عراق به پایگاه آمریکایی موسوم به برج ۲۲ در اردن که منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح‌شدن بیش از ۲۵ نفر از آن‌ها شد، مقامات آمریکایی بلافاصله از پاسخ قاطع انتقامی نسبت به عاملان این اتفاق خبر داده و تنها راه ترمیم بازدارندگی خود را از این مفر جستجو کردند. حملات اخیر ایالات متحده به عراق، سوریه و یمن بخشی از این پازل چندوجهی آمریکا در پاسخ به حمله مذکور بوده است. اما آنچه که پیرامون این حملات باید مورد توجه قرار بگیرد، حجم محدود، شدت کم و کیفیت پایین آن خواهد بود که مشخصا در راستای هدف ترمیم بازدارندگی، به صورت معکوس عمل کرده و عملا تصویری از تضعیف قدرت بازدارندگی ایالات متحده و ناتوانی‌ش از دادن پاسخی قاطع به نمایش گذاشته است.

     
     شب گذشته شبکه المیادین در خبری فوری از پروازهای جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی در آسمان صنعاء و شنیده شدن همزمان صدای چندین انفجار پشت سر هم در پایتخت یمن گزارش داد.
     
    المیادین اضافه کرد که جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی در دور جدید تجاوز خود مجموعه‌ای از اهداف را در جنوب و شرق شهر صنعاء هدف قرار داده‌اند.
     
    همچنین خبرگزاری سباء نیز اعلام کرد که آمریکا و انگلیس علاوه بر صنعاء، به اهدافی در استانهای ذمار، البیضا و حجه نیز حمله کرده‌اند.
     
     
    بلافاصله پس از حملات انجام شده، وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای حملات تازه این کشور علیه یمن را تایید و اعلام کرد، آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، کانادا، دانمارک، هلند، نیوزیلند و بحرین به اهداف حوثی‌ها حمله کردند.
     
    وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود مدعی شد که نیروهای آمریکایی و انگلیسی طی ۳۵ حمله‌ به اهداف یمن، ۱۳ مکان ذخیره سازی سلاح را هدف قرار داده اند.
     
    این اظهارات مقامات آمریکایی، صبح امروز (یکشنبه) با واکنش سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، همراه شد. وی ضمن تائید گزارش رسانه‌ها درباره حملات هوایی گسترده آمریکا و انگلیس به یمن، از عزم راسخ ملت یمن در دفاع از ملت فلسطین و پاسخ قاطع به جنایات ایالات متحده و انگلیس خبر داد.
     
    سخنگوی نیروهای مسلح یمن به دنبال صدور این بیانیه اعلام کرد جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی طی ساعات گذشته ۴۸ حمله هوایی به یمن انجام داده‌اند که جزئیات آن‌ها به شرح ذیل است:۱۳ حمله به صنعا، ۹ حمله به استان حدیده، ۱۱ حمله به استان تعز، ۷ حمله به استان بیضاء، ۷ حمله به استان حجه، ۱ حمله به استان صعده.
     
     
    پس از حمله نیروهای مقاومت عراق به پایگاه آمریکایی موسوم به برج ۲۲ در اردن که منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح‌شدن بیش از ۲۵ نفر از آن‌ها شد، مقامات آمریکایی بلافاصله از پاسخ قاطع انتقامی نسبت به عاملان این اتفاق خبر داده و تنها راه ترمیم بازدارندگی خود را از این مفر جستجو کردند.
     
    جو بایدن در بیانیه ای اعلام کرد که همه افراد مسئول [در این حادثه] را در زمان و به روشی که خودمان انتخاب می‌کنیم، مورد بازخواست قرار خواهیم داد. 
     
    او همچنین پیرامون همین مسئله، روز یکشنبه در کارزار انتخاباتی کارولینای جنوبی طی سخنانی تاکید کرد: دیشب روز سختی در خاورمیانه داشتیم و به آن پاسخ خواهیم داد.
     
    علاوه بر بایدن، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در صفحه اجتماعی خود بر قطعی بودن پاسخ آمریکا صحه گذاشت و گفت: ما همه کسانی را که مسئول هستند پاسخگو خواهیم کرد.
     
    در چنین شرایطی، جمهوریخواهان نیز با اعمال فشار بر دولت بایدن سعی داشتند تا نوک پیکان حملات را به سمت ایران معطوف کنند.طی این شرایط دولت دموکرات این کشور نیز در دوراهی بزرگی قرار می‌گرفت که یک سوی آن ابرچالش خاورمیانه‌ای را مهیا می‌کرد و سوی دیگر برچسب ضعف و تحقیر داخلی -از سوی رقیب جمهوری‌خواه- را به همراه می‌داشت.
     
    از همین رو، دولت بایدن در وهله اول به منظور ترمیم بازدارنگی منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا و ضمن درنظرگرفتن عواقب هر تصمیمی که آتش جنگ را شعله‌ور کرده و آمریکا را بیش از پیش درگیر این نبرد کند، راهبرد پاسخ محدود، چندوجهی و پلکانی را مورد توجه قرار داد که حداقل بتواند ابعاد داخلی ایالات متحده و رقابت با جمهوری‌خواهان را کنترل کند. حملاتی که قرار است طبق این راهبرد انجام شود، مشخصا دفعی و شدید نخواهد بود؛ چرا که عواقب چنین تصمیمی برای بایدن سنگین بوده و به جای ترمیم بازدارندگی ایالات متحده، حملات انتقامی محور مقاومت را به همراه خواهد داشت که مشخصا مطابق میل آمریکا نیست.
     
    در اولین مرحله حملات متجاوزانه ارتش آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا شامگاه جمعه -۱۳ بهمن‌ماه- به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از حمله روز یکشنبه گذشته به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، نیروهای ارتش آمریکا امروز به دستور رئیس جمهور بایدن به هفت پایگاه و تاسیسات که شامل بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه بود، حمله کردند.
     
     
    آمریکایی‌ها در مرحله دوم این اقدامات به ظاهر انتقامی خود، با همراهی انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام و به ادعای خود ۱۳ مکان ذخیره‌سازی سلاح و سامانه‌های موشکی و دفاع هوایی را هدف قرار داده‌اند. 
     
    این اقدامات متجاوزانه آمریکا سوای از اینکه در مقیاس محدودی صورت گرفت، بلکه نوع اجرای آن و اطلاع‌داشتن مقامات این کشورها قبل از حمله آمریکا نیز بنا بر شنیده‌ها در مواردی مثل حمله به عراق و سوریه، مقامات این دوکشور از قبل نسبت به حمله‌ی احتمالی مطلع شدند.
     
    سوی از مقیاس محدود و شدت اثر کم حملات ایالات متحده، باید به این نکته اشاره کرد که چنین حملاتی اساسا تغییر قابل‌توجهی را در اوضاع منطقه ایجاد نکرده و منجر به تغییر محاسبات آتی محور مقاومت نیز نخواهد شد. مسلما حملات ایالات متحده آمریکا به یمن، همان کشوری که ۸ سال در برابر آتش موشک‌های آمریکایی عربستان سعودی و امارات ایستادگی کرده بود، تاثیر مهمی در راهبرد رهبران و مردم این کشور ایجاد نخواهد کرد و اساسا در سطح و گستره‌ای نیست که بخواهد برای مردم یمن ایجاد ورشکستگی کند. این گزاره با توجه به اظهارات سرتیپ یحیی سریع مبنی بر پاسخ ارتش یمن به حملات اخیر آمریکا، صدق خواهد کرد.
     
    ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کرد که از پس این حملات سطحی، تصویری از تضعیف قدرت بازدارندگی ایالات متحده و ناتوانی‌ش از دادن پاسخی قاطع به نمایش گذاشته خواهد شد.
     
     
    اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا در مورد حملات هوایی آمریکا علیه اهدافی در عراق و سوریه به صراحت مسئله بی‌حاصل بودن حملات را مورد اشاره قرار داد و گفت: «هیچ چیز مهمی مورد حمله قرار نگرفت و با این حملات هیچ تغییری حاصل نخواهد شد. اگر فکر می کنید که این حملات چیزی جز یک ترقه بازی پرسروصدا بود، یک احمقید. ما سالی یک تریلیون دلار، ( برای حضور نظامی در منطقه و انجام چنین نمایش های بی حاصلی) هزینه می کنیم».
     
    در همین راستا سی‌ان‌ان نیز طی مقاله‌ای حملات اخیر آمریکا را پاسخی محدود به بدترین تلفات نظامی آمریکا در منطقه - طی نزدیک به سه سال گذشته- توصیف کرد و نوشت: اگرچه آمریکا کوشید تا این حملات را کوبنده و سخت نشان دهد اما به‌رغم پرسروصدا بودن، یک طبل توخالی بود و احتمالاً چنین حملاتی تا مدت‌ها تکرار نخواهد شد.
     
    تارنمای این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ادامه افزود: واشنگتن پیش از این هم در توقف حملات این گروه ها ناموفق بوده است. به عنوان نمونه هدف‌گیری یمن توسط آمریکا و انگلیس به منظور توقف حملات در دریای سرخ تاکنون بی نتیجه مانده و روز سه شنبه نیروهای یمن نزدیک بود به یک کشتی جنگی آمریکایی دیگر حمله کنند. با توجه به این سابقه ناموفق حملات آمریکا علیه گروه های شبه‌نظامی فعال در خاورمیانه، هرگونه اقدام نظامی واشنگتن بعید است مانع حملات بیشتر این گروه ها علیه مواضع آمریکا در خاورمیانه و یا کشتیرانی شود. آمریکا برای رفع خطر بروز یک جنگ گسترده تر در منطقه، باید تلاش‌ خود را بر برطرف کردن علت اصلی این تنش ها که همان تداوم جنگ غزه است، بیشتر کند.
     
    البته لازم به ذکر است که درگیر شدن مستقیم آمریکا در جنگ، منحصرا خواسته اسرائیل و شخص نتانیاهو برای فرار از بحران بزرگی خواهد بود که در غزه دچار آن شده است. پرواضح است که آمریکا نیز به سبب همین مسائل و انبوه مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند -از جنگ اوکراین و جدال مستقیم با روسیه، تا چین و رقابت بزرگی که چنین معضلاتی منجر به شکست آمریکا در این دوئل می‌شود و نهایتا انتخابات سال ۲۰۲۴ و جدال با جمهوری‌‍خواهان-، از داخل‌شدن به این جنگ و هر تصمیم و کنشی که منجر به تسریع روند ورودش به بحران غزه می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.
     
     
    در همین خصوص و پیرامون ورود آمریکا به نزاعی ناخواسته -که نتانیاهو و کابینه‌اش بیش از همه به آن تمایل دارند- آدام واین اشتاین و استیون سیمون طی مقاله‌ای در فارن پالیسی، پاسخ شدید آمریکا را زمینه‌ای برای ایجاد خطرات بیشتر علیه نیروهایش در منطقه برشمرده و نوشتند: پس از حادثه اخیر (کشته شدن سربازان آمریکایی در اردن)، درخواست‌های تازه ای برای مقابله با ایران و شرکای منطقه‌ای‌ش با هدف اعاده بازدارندگی و نمایش قدرت مطرح شده است. واشنگتن ممکن است خود را درگیر یک جنگ غیرقابل اجتناب دشمنانی بیابد که تاکتیک‌های‌ش زمانی به راحتی پیاده می شود که نیروهای آمریکایی در میان انبوهی از شبه نظامیان حامی تهران، که توسط بغداد به ندرت محدود می‌شوند، مستقرند. حفظ استقرار نیروها، پیشرفت امنیت آمریکا را به همراه ندارد و مسلما خطرات بیشتری نیز برای آن ایجاد خواهد کرد.
     
    روزنامه انگلیسی پولتیکو نیز در گزارشی حضور گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه را متضاد با وجه ضداستعماری/استکباری گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه دانست و نوشت: ایالات متحده آمریکا به سبب تعدد نیروهایش در منطقه و حفظ امنیت جانی آن‌ها، از هر مسئله‌ای که منجر به افزایش آتش جنگ می‌شود، دوری خواهد کرد. آمریکا در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در عراق مستقر کرده تا نیروهای آن کشور را آموزش دهند. ظاهراً ۹۰۰ آمریکایی در سوریه و چند صد نفر دیگر در اردن نیز به بهانه جلوگیری از بازگشت تروریست‌های داعش حضور دارند. هر یک از این نیروهای آمریکایی یک قربانی بالقوه است که حفظ جان آن‌ها برای آمریکا اولویت پیدا خواهد کرد و آن‌ها را از هر امر تنش‌زا که منجر به تهدید جان این سربازان می‌شود، دور می‌کند.
     
     
    جملگی این موارد نشان از آن دارد که نظم جدید منطقه‌ای و جهانی دیگر به ایالات متحده آمریکا و هر قدرت دیگری وابسته نیست و دولت‌ها و گروهای مختلف فعال در خاورمیانه، مستقلا، بدون توجه به منافع آمریکا ‌و در جهت منافع ملی و دینی خودشان اقدام خواهند کرد. این مسئله و عدم پاسخ جدی ایالات متحده به کشته‌شدن سربازانش، در کنه خود این پیام را به ذهن متبادر می‌کند که آمریکا به تدریج درحال پذیرش رسمی قدرت بازیگری محور مقاومت و در راس آن ایران، به عنوان یک عنصر موثر نظم‌ساز منطقه‌ای است.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما