یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • مست عشق یک تریلر جنایی

  • بازی خطرناکی که در آسیا در جریان است

  • کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در کارت‌خوان عبدالحمید!

  • ماجرای خبر زندانی‌بودن یک استاد مقیم آمریکا در اوین!+ عکس

  • پاسخ قشنگ شهید شیروی به سوال خبرنگار ژاپنی + عکس و فیلم

  • هدف مشترک استقلال و پرسپولیس

  • مقابله با بی‌حجابی ضرورتی اجتماعی

  • اشتباهات سیاستگذار، دلیل نوسان نرخ ارز

  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 350447
    تاریخ انتشار: 30/مرداد/1402 - 14:30
    رهبر انقلاب:

    چهره شهید صدرزاده الگوی جوانان امروز و فرداست

    «این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او».

     چهره شهید صدرزاده الگوی جوانان امروز و فرداست

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»

    همزمان با روز جهانی مسجد ‌‌نخستین آئین ملی تکریم فعالان مساجد‌ با عنوان "مثل مصطفی" و همچنین "پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت" با حضور‌ آیت‌الله سیدا‌براهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج، حجت‌الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، معاون سیاسی وزیر کشور،  3 هزار نفر از خادمین و دست‌اندرکاران مساجد نمونه سراسر کشور و ‌‌مسئولان کشوری و لشکری در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

    در این مراسم آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز حضور داشت از ‌تقریظ مقام معظم رهبری بر دو ‌کتاب با موضوع شهید والامقام مدافع حرم مصطفی صدرزاده به نام‌های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» رونمایی شد.

    ‌کتاب «سرباز روز نهم» روایتی از زندگی و زمانه شهید مصطفی صدرزاده در 632 صفحه است که توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده و «اسم تو مصطفاست» زندگینامه داستانی این شهید مدافع حرم به روایت همسر شهید است که به قلم خانم راضیه تجار نوشته و توسط انتشارات روایت فتح در 272 صفحه منتشر شده است.

    بسمه تعالی
    ــ صفا، اخلاص، صِدق، ایثار، ترجیح رضای حضرت حق بر همه چیز، بر همه‌ی عشق‌ها و همه‌ی محبوبها.. اراده و عزم راسخ در راه خدا و عشق به اهل بیت علیهم السلام، نمایشگر بخشی از شخصیت ممتاز شهید عزیز مصطفی صدرزاده است. سلام خدا بر او، و بر همسر صبور و دیگر وابستگانش، نوشته خانم تجار، شیرین و پخته و مبتکرانه است.


    متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «سرباز روز نهم»

    بسمه تعالی
    ــ پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه‌ی این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره‌ی برجسته بیشک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته،‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.
    اسفند 401


     

    رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، مسجدها و هیأت‌های سراسر کشور را از جمله هزاران هسته مقاومت دانستند و بیان کردند: برخاستن یک جوان نورانی و شخصیت منور مانند شهید صدرزاده از یک روستا در اطراف شهریار را امیدآفرین خوانده و گفتند: ما از این مصطفی‌های صدرزاده در سراسر کشور بسیار داریم و اینها همه امید بخش است.

    جوان تو دل برویی که حاج قاسم عاشقش بود
      سید مصطفی صدرزاده در 19 شهریور سال 1365 در شهر تاریخی شوشتر استان خوزستان به دنیا آمد که در سن 11 سالگی همراه با خانواده به مازندران عزیمت کرد و پس از دو سال در شهریار استان تهران سکونت یافت.

    این شهید مدافع حرم که محور فعالیت‌های فرهنگی او در مسجد و پایگاه بسیج بود، سال 87 وارد حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شد و بعد از 4 سال تحصیل در حوزه، در رشته ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز مشغول به تحصیل شد.

    او در سال 92 برای اعزام به سوریه و دفاع از حرم عقیله بنی هاشم، به دلیل آنکه نتوانسته بوده به عنوان ایرانی به سوریه برود؛ ماهیت خود را تغییر داد و به عنوان یک افغانستانی همراه با دیگر رزمندگان لشکر فاطمیون اعزام شد و خودش می‌گفت، شناسنامه افغانستانی درست کرده بودم و زبان افغانی را تمرین کرده و به خوبی حرف می‌زدم و کمتر کسی به این موضوع شک کرده بود و بعدها همرزمانش در جبهه سوریه او را به نام «سید ابراهیم» صدا می‌زدند.
     


    این شهید مدافع حرم در لشکر فاطمیون گردانی را به نام «عمار» تشکیل داد و روز قبل از شهادتش به جانشینی تیپ لشکر فاطمیون منصوب شده بود.

    حاج قاسم در وصف شهید صدرزاده می‌گوید «یک جوان تو دل برویی بود، آدم لذت می‌برد نگاهش کند؛ من واقعاً عاشقش بودم. آن وقت این جوان چون ما راهش نمی‌دادیم بیاید اینجا رفته بود مشهد در قالب فاطمیون به اسم افغانستانی خودش را ثبت نام کرده بود تا به اینجا برسد، زرنگ به این می‌گویند!»

    سید مصطفی صدرزاده در یکم آبان ماه 1394، مطابق با تاسوعای حسینی، در عملیات محرم، در درگیری با تروریست‌های تکفیری داعش در حومه حلب، بر اثر اصابت گلوله تک‌تیراندازهای دشمن مجروح شد و سپس به شهادت رسید و این در حالی بود که روز و نحوه شهادتش را پیش بینی کرده بود.

    سید ابراهیم شش روز بعد از شهادت و بازگشت به میهن اسلامی، در گلزار شهدای بهشت رضوان واقع در شهرستان شهریار، تشییع و خاکسپاری شد.

    در فرازی از وصیتنامه این شهید آمده: «شکر بی‌پایان خدایی را که محبت شهدا و امام شهدا را در دلم انداخت و به بنده توفیق داد تا در بسیج خادم باشم. خدایا از تو ممنونم بی‌اندازه که در دل ما محبت سید علی‌خامنه‌ای را انداختی تا بیاموزد درس ایستادگی را درس اینکه یزیدهای دوران را بشناسیم و جلوی آنها سر خم نکنیم. از تمام دوستان و آشنایان در ابتدای وصیت‌نامه خویش تقاضا دارم به فرامین مقام معظم رهبری گوش دهند تا گمراه نشوند. زیرا ایشان بهترین دوست شناس و دشمن شناس است.»

    در بخش دیگری از این وصیتنامه می‌خوانیم: «بی‌بی زینب آن زمانی که شما در شام غریب بودید گذشت دیگر به احدی اجازه نمی‌دهیم به شما و به سلاله حسین (ع) بی‌احترامی کند. دیگر دوران مظلومیت شیعه تمام شده. بی‌بی‌جان انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم بی‌بی عزیزم مرا قاسم خطاب کن مرا قاسم خطاب کن روی خون ناقابل من هم حساب کن»



    ‌نگاهی گذرا به دو کتاب پیرامون  شهید مصطفی صدر زاده
    «گاهی اوقات شما می‌بینید از یک روستا یک شخصیّت منوّر و نورانی برمیخیزد؛ از یک روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل مصطفی صدرزاده به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم؛ اینها همه امیدبخش است.» 1402/3/14 این جملات بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، در وصف جوانی است که روح بزرگش در قالب وجودش نمی‌گنجید و هرجا تکلیف ایجاب می‌کرد، پای‌کار اسلام و انقلاب بود؛ از مسجد و پایگاه بسیج در کُهَنز شهریار و مهار فتنه 88 در وسط خیابان‌های تهران گرفته تا نبرد مستشاری و رزم نظامی در سوریه برای دفاع از حرم. جوانمردی که خواندن روایت تلاش‌های فراوان و خستگی‌ناپذیری او هنوز هم به اراده‌های خاموش نهیب می‌زند.



    مصطفی صدرزاده، جوان برخاسته از هسته مقاومت مسجد و هیئت
    پاســـــداشت فرهنــــــگ شهادت و زنده نگه‌داشتن راه و نام شهیــــدان از موضوعـــــات مورد توجـــــه حضرت آیت الله خامنه ای است. رهبر انقلاب اسلامی، علاوه بر گفتمان‌سازی و کمک به گسترش ادبیات جهاد و شهادت، همواره جریان ادبیات مقاومت را تقویت کرده‌اند و به اذعان نویسندگان و فعالان نشر این حوزه، توجه و حمایت‌های ایشان، چراغ راه آنان در این زمینه بوده است. توصیه مکرر به مطالعه کتب شرح‌حال شهدا و تقریظ بر کتاب‌های شاخص این حوزه، حکایت از همین عنایت ویژه دارد.  در سال‌های اخیر که رشادت جوانان مقاومت به فرماندهی سردار رشید اسلام شهید حاج‌قاسم سلیمانی نقشه شوم استکبار در منطقه غرب آسیا را خنثی و خاک کشورهای منطقه را از لوث حضور گروه‌های تکفیری و تروریست‌های دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی پاک کرد، مجاهدان مظلوم جبهه مقاومت بارها مورد تجلیل رهبر انقلاب قرارگرفتند و شهدای این حماسه به‌عنوان الگوهای نسل جدید معرفی شدند. شهید مصطفی صدرزاده یکی از همین جوان‌هاست. صدرزاده یک شخصیت فعالِ مسجدی، بسیجی و هیئتی است که دیگران را هم به این سه محیط تربیتی جذب می‌کرد. نسلی که رویش آن بسیار امیدآفرین است: «ما امروز در سرتاسر کشور، هزاران هسته‌ی مقاومت در مساجد و در هیئت‌ها داریم؛ از این هسته‌های مقاومت، جوان‌هایی برمیخیزند به عنوان مدافع حرم، جوان‌هایی برمیخیزند به عنوان مدافع امنیّت، جوان‌هایی برمیخیزند به عنوان بسیجی دانشجو.» 1402/3/14

    پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب‌های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» در اولین رویداد ملی تکریم فعالان مساجد سراسر کشور با عنوان «مثل مصطفی» اقدامی در این راستا  بوده و بهانه‌ای است تا مروری بر این دو کتاب داشته باشیم.



    سرباز روز نهم
    کتاب «سرباز روز نهم» روایتی از زندگی و زمانه شهید مصطفی صدرزاده در 632 صفحه است که توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده است. کتابی جامع که برای پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات و نگارش آن طی شش سال، دوستان و آشنایان مصطفی صدر زاده در مسجد و پایگاه و هیئت و میدان رزم، همه به خط شده‌اند تا با یادآوری خاطرات، یاد شهید را زنده نگاه دارند. خاطراتی از بخش‌های مختلف زندگی مصطفی صدرزاده که خوش‌ذوقی نویسندگان، آن را در 9 بخش "نذر سربازی تو" ، "آجر آجر سنگر تربیت"، "طلبه میدان" ، "درجست و جوی هم سنگر"، "در مسیر روح‌الله" "فتنه سبز"، "الخیر فی ما وقع"، "در مسیر عباس"و "سرباز روز نهم" کنار هم نشانده است. «سرباز روز نهم» را می‌توان بین آثار منتشر شده درباره شخصیت شهید صدرزاده یکی از جامع و کامل‌ترین آثار دانست. اثری که پژوهش و گردآوری اطلاعات آن حدود 6 سال طول کشیده. نکته جالب آنکه بعضی راویان کتاب که به بیان خاطرات خود از شهید پرداخته‌اند حالا دیگر در بین ما نیستند و خود به قافله شهدا پیوسته‌اند. معلوم نبود اگر گروه پژوهش «سرباز روز نهم» سراغ این موضوع‌ نرفته بودند فرصت دیگری پیش می آمد تا گنجینه خاطرات و روایت های آنها درباره شهید صدرزاده به  نسلهای امروز و فردای ایران اسلامی و انقلابی منتقل شود.

    پژوهشگران و گروه نویسنده کتاب، تقریباً فردی یا کسی نمانده که با شهیدصدر زاده ارتباط و حشرونشر داشته و در این کتاب سراغش نرفته باشند. همین تعدد راوی کتاب سرباز روز نهم، باعث شده که ابعاد مختلف شخصیت مصطفی صدرزاده در حدامکان به‌صورت حداکثری ترسیم شود. شخصیت چندبعدی و جامع که نه‌تنها در جبهه‌های خط نبرد با تکفیری‌ها، یک فرمانده میدانی موفق است بلکه در همان حال در میدان فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه و فرهنگی در حاشیه شهریار هم کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

    "سرباز روز نهم" حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که بی شک می‌تواند در دوره حاضر، الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال 1392 با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند و ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود، تا جایی که سردار سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد. جوانی که در طول زندگی کوتاه خودش، منشأ آثار فراوان اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. جوانی مومن ومجاهد و صف شکن که نه فقط اسیر محیط پیرامون خود نشده، بلکه واقعیت‌های جاری در محیط را شکافته و جلو رفته است: " کسی که مدتی با مصطفی رفت‌وآمد می‌کرد، می‌فهمید که دوست ندارد منفعل باشد، حتماً باید کاری انجام می‌داد، احساس تکلیف می‌کرد. مثلاً در جریانات سال 88 می‌گفت: صرفاً حضور ما توی درگیری مشکل رو حل نمی کنه؛ باید روشنگری کرد. ما نباید بی‌خیال باشیم." (کتاب سرباز رو نهم، ص187)

    اسم تو مصطفاست
    «اسم تو مصطفاست» زندگی‌نامه داستانی شهید مصطفی صدر زاده به روایت همسر او است که توسط انتشارات روایت فتح در 272 صفحه منتشرشده است. همسر شهید که پابه‌پای او جهاد را تجربه و لمس کرده و همراه و همگام با او بوده است ؛ به گونه ای که گویا اصلاً مصطفای صدرزاده، مسیر را با همراهی خانم سمیه ابراهیم‌پور طی کرده است. کتاب روایتی است زنانه از شهادت و جهاد که راوی آن بخش‌ها و زوایای ناگفته یا کمتر گفته شده از زندگی شهید و زمانه او را آشکار می‌کند. «اسم تو مصطفاست» و امثال این کتاب راوی بخش‌ها و ناگفته‌های فرهنگ جهاد محسوب می‌شوند. نیمه‌های پنهانی که چون حضور و نسبت مستقیمی با خط مقدم نبرد ندارند و در آنها کمتر خبری از گلوله و توپ و تانک است معمولاً هم کمتر در معرض توجه قرار می‌گیرند. همه اینها اما در حالی است که مجاهدان خط مقدم نبرد، ثمره پربرکت این فضا محسوب می‌شوند. زندگی اگر رویکرد جهادی پیدا کرد و حماسه ها در میدان رزم تحقق پیدا کرد، به دلیل همین عقبه و پشت‌صحنه‌ای است که کمتر موردتوجه قرار گرفته است و اهمیت و ضرورتش مثل هوا برای تنفس است. همان قدر حیاتی اما همان قدر هم نامرئی و دیده نشده.

    این کتاب بر خلاف برخی نمونه‌های ادبیات مقاومت که راوی جهاد دهه شصت هستند و سه دهه از آنها گذشته، امروزیِ امروزی‌است. شخصیت روایت داستانی کتاب «اسم تو مصطفاست» از جوانانی است که در شرایط امروز جامعه زندگی کرده و با همین تلاطم‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی روبرو بوده که همه شهروندان این عصر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. «اسم تو مصطفاست» با تصویر یک جوان مؤمن انقلابی در بطن حوادث روزمره، امکان زیست مؤمنانه در عصر جدید را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. «اسم تو مصطفاست» نه راوی مرگ و حرمان که راوی زندگی و حیات است. زندگی و حیاتی که البته «شهادت» نگین درخشان آن است.

    مراجعه به مسیری که این چنین شخصیت‌هایی را زیر هجوم سنگین فرهنگی و فکری دشمن، تحویل جامعه داده، راهی مطمئن برای الگوبرداری نسل جوان است. با چنین نگاهی است که کتاب‌هایی مثل «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» ترسیمی امیدبخش از رویش نسل جوان مومن حزب اللهی در کشور است که می‌توانند با ایثار و فداکاری و با همت های پولادین و اراده های مصمم و با تکیه بر ایمان و حضور در میدان، راه نیل به آینده درخشان کشور و انقلاب را تسهیل کنند.


    "تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»"
    download

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما