یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • مست عشق یک تریلر جنایی

  • بازی خطرناکی که در آسیا در جریان است

  • کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در کارت‌خوان عبدالحمید!

  • ماجرای خبر زندانی‌بودن یک استاد مقیم آمریکا در اوین!+ عکس

  • پاسخ قشنگ شهید شیروی به سوال خبرنگار ژاپنی + عکس و فیلم

  • هدف مشترک استقلال و پرسپولیس

  • مقابله با بی‌حجابی ضرورتی اجتماعی

  • اشتباهات سیاستگذار، دلیل نوسان نرخ ارز

  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 344601
    تاریخ انتشار: 27/خرداد/1402 - 15:10

    حواشی موسیقی در ماهی که گذشت؟

    موسیقی در خرداد، ماهی که رو به پایان است حواشی فراوانی را پشت سر گذاشت. از حواشی ممنوع الکاری برخی خوانندگان که بعد از گذشت یک هفته معلوم شد خبری از توقف کار هیچ هنرمندی نیست تا لغو کنسرت در تالار وزارت کشور و حواشی کنسرت لیان در تالار وحدت در دو شب گذشته.

     حواشی موسیقی در ماهی که گذشت؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس،

    موسیقی در خرداد، ماهی که رو به پایان است حواشی فراوانی را پشت سر گذاشت. از حواشی ممنوع الکاری برخی خوانندگان که بعد از گذشت یک هفته معلوم شد خبری از توقف کار هیچ هنرمندی نیست تا لغو کنسرت در تالار وزارت کشور و حواشی کنسرت لیان در تالار وحدت در دو شب گذشته.

    آنچه که در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی توسط برخی کاربران و فعالان فضای مجازی روایت می‌شد، از آن حکایت داشت که موسیقی بی‌پناه شده و خوانندگان در فضای بغرنجی به سر می‌برند و وزارت ارشاد نیز اقدامی برای رفع مشکلات نمی‌کند. اما با گذشت کمتر از یک هفته، محمد الله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در خبری که از سوی روابط عمومی معاونت هنری منتشر شد بیان کرد که اینگونه مشکلات بعضا پیش می‌آید و این بار نیز این مسائل حل خواهد شد.

    *مجوز 120 اجرای صحنه‌ای

    البته وی یادآور شد که در همین اردیبهشت ماه ۱۲۰ اجرای صحنه‌ای بالای ۱۲۰۰ نفر از سوی دفتر موسیقی مجوز برگزاری خود را دریافت کرده است و تعداد زیادی کنسرت دیگر در تهران و شهرهای دیگر کشور از سوی ادارت کل استان‌ها مجوز خود را دریافت کرده‌اند.

    ناگفته نماند برخی از آن خوانندگان به اصطلاح ممنوع الکار یا صرفا در یک شهرستان نتوانستند کنسرت خود را بنا به دلایلی که از سوی مراجع بالادستی اعلام شده بود اجرا کنند یا صرفاً برای مدت زمان کوتاهی که به یک هفته بیشتر نرسید. بعد از آن دوباره فضای موسیقی کشور کمافی السابق مسیر خود را ادامه داد و حواشی پیش آمده با مصاحبه مدیر دفتر موسیقی برطرف شد که جای نگرانی نیست.

    بنابراین در اولین حاشیه ایجاد شده وزارت ارشاد سکوت رسانه‌ای را پیش نگرفت و تلاش کرد تا فضا را هم برای عموم روشن سازد و هم آنچه در توان داشت به کار بست تا سوتفاهم‌ها و موانع پیش آمده را برطرف سازد و همین اتفاق هم افتاد.

    در ادامه رضا صادقی که از ممنوع الخروج بودنش خبر داده بود تور خود را در اروپا برگزار کرد و دیگر خوانندگان نیز به اجرا پرداختند.

    اما بعد از دو هفته که آرامش در فضای موسیقی در جریان بود خبر لغو دو کنسرت در تالار وزارت کشور بار دیگر جنجالی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که وزارت کشور با نصب بنری در مقابل درب ورودی اعلام کرده بود که نقص فنی علت تعطیلی کنسرت است. این اقدام یکباره البته عموم مردم را دچار ناراحتی کرد که چرا این موضوع بدون اطلاع رسانی قبلی و زودتر از موعد بیان نشده است. برخی گفتند که لابد این خواننده‌ها نیز دچار مسائلی شدند یا جوازشان ملغی شده است.

    *هیچ مجوزی لغو نشده است/ نقص فنی سالن علت لغو کنسرت 

    در این باره سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای بیان کرد که اینگون نیست و هیچ مجوزی لغو نشده است بلکه طبق نامه‌ای که از سوی وزارت کشور برای معاونت هنری ارسال شده همین نقص فنی علت اصلی لغو کنسرت بوده است. او با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴ هزار و ۳۰۰ کنسرت موسیقی در کل کشور برگزار شد بیان کرد که طبیعی است که در این تعداد بعضی از کنسرت‌ها به دلیل نقص فنی سالن یا هر دلیل دیگری دچار اختلال شده باشند اما این به معنای این نیست که روند کلی برگزاری کنسرت‌ها دچار اختلال شده یا روند برگزاری آنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار مانع شده است.

    سالاری اینگونه توضیح داد که تالار وزارت کشور سالنی با ظرفیت ۴ هزار نفر است و اگر اتفاقی در این مکان رخ دهد، بسیار متفاوت از سالن یکصد نفری است؛ وقتی در نامه وزارت کشور، نقص فنی سالن علت لغو کنسرت اعلام شده است، باید همکاری کنیم که برنامه تا زمان رفع مشکل متوقف شود و تا جایی که امکان دارد باید مراقبت کنیم که هیچ کنسرتی در کشور لغو و تعطیل نشود.

    بعد از این مصاحبه خبری نیز معاون هنری در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر، آمار و ارقام مجوزهای صادرشده برای کنسرت‌ها را بیان کرد که نشان‌دهنده تلاش وزارت فرهنگ در اعطای مجوزها و رونق بازار موسیقی کشور است.

    اما بعد از این خبر به تازگی و در بامداد امروز خبری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است که از برگزاری کنسرت‌ها در وزارت کشور خبر می‌دهد.

    وزیر فرهنگ در این باره گفت: اکنون دوستانمان تقویم جایگزینی را برای مواردی که لغو شده است ارائه داده‌اند تا در تالار وزارت کشور برگزار کنند تا مشکلات چند روز اخیر جبران شود، حتماً اهالی فرهنگ و هنر با دقت اجازه سوءاستفاده را به بدخواهان مردم ایران نخواهند داد.

    حال آخرین حاشیه موسیقی در شب گذشته اتفاق افتاد؛ برخی خودسر به تالار وحدت و اجرای گروه موسیقی لیان حمله کردند تا این اجرا را مختل کنند. البته نتیجه کار اشتباه با اقدام مأمورین نیروی انتظامی و حراست تالار وحدت و بنیاد رودکی متوقف شد.

    *یک جریان سیاسی در کشور به‌دنبال بزرگ‌نمایی مشکلات است

    وزیر فرهنگ نیز در همان مصاحبه ضمن قدردانی از هنرمندان موسیقی که درخشیدند گفت: بنده احساس می‌کنم یک جریان سیاسی در کشور به‌دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات که گاهی طبیعی و در اجراها پیش می‌آید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند. بنده به‌راحتی این نگاه جریان سیاسی را می‌بینم، به‌طوری که برخی افراد بدسابقه سیاسی که در کشور فعال و الآن تعدادی از آنان خارج از کشور هستند، دنبال تحریک افکار عمومی و ایجاد دوقطبی‌سازی‌اند تا فضای رسانه‌ای کشور سنگین شود و آرامش فضای فرهنگ و هنر را از بین ببرند.

    مشخصا وزیر با این صحبت اتفاقات شب گذشته و مانند آن را که نمونه روشنی از دوقطبی سازی و نامن کردن فضای فرهنگ و هنر کشور است را تقبیح کرد اما او در کنار این توضیحات به این مهم نیز اشاره کرد که همانطور که نباید آزادی مشروع و قانونی هنرمندان مختل شود و اثر هنری خود را اجرا کنند باید مسائل شرعی و قانونی نیز در فضای هنری کشور رعایت شود و اجازه سوءاستفاده به دشمن ندهیم.

    *اجازه هنجارشکنی نمی‌دهیم

    اسماعیلی بیان کرد: اصلاً اجازه نمی‌دهیم در فضاهای فرهنگی و هنری کشورمان عده‌ای بخواهند هنجارشکنی کنند. اگر کنار این، اتفاقات معدود و اندکی هم رخ داد، آن را به پای اهالی فرهنگ و هنر نمی‌نویسیم.

    آنچه که در پایان مهم است اشاره به این نکته است که همه امروز باید به قانون احترام بگذارند چه کسانی که داخل سالن‌ها هستند و باید مسائل شرعی و قانونی را رعایت کنند و هم کسانی که با شکل و یا سبک خاصی از موسیقی موافق نیستند باید به آزادی قانونی و مشروع هنرمندان که با مجوزهای قانونی کنسرت خود را اجرا می‌کنند، احترام بگذارند. اینگونه می‌توان شاهد روزهای بسیار خوبی تا اواخر تیر ماه و قبل از آغاز ماه محرم که روزهای کار و فصل کنسرت‌ها است را شاهد باشیم.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما