یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • مست عشق یک تریلر جنایی

  • بازی خطرناکی که در آسیا در جریان است

  • کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در کارت‌خوان عبدالحمید!

  • ماجرای خبر زندانی‌بودن یک استاد مقیم آمریکا در اوین!+ عکس

  • پاسخ قشنگ شهید شیروی به سوال خبرنگار ژاپنی + عکس و فیلم

  • هدف مشترک استقلال و پرسپولیس

  • مقابله با بی‌حجابی ضرورتی اجتماعی

  • اشتباهات سیاستگذار، دلیل نوسان نرخ ارز

  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 166328
    تاریخ انتشار: 12/دي/1398 - 11:24
    استراتژی جدید اصلاحات

    چهره‌سازی جدید اصلاح طلبان از حامیان فتنه سال 88؛ آیا مردم فراموش می‌کنند؟

    اصلاح طلبان سعی کرده اند به نوعی از خود چهره سازی جدیدی داشته باشند و گذشته را در نظر مردم محو و نابود شود. «رسول منتجب‌نیا» که جانشین یکی از سران فتنه در حزب اعتماد ملی شد یکی از همین چهره هاست که در زمان فتنه از اغتشاشگران حمایت کرد.

    چهره‌سازی جدید اصلاح طلبان از حامیان فتنه سال 88؛ آیا مردم فراموش می‌کنند؟

    اصلاح طلبان استراتژی خود را در هر انتخاباتی بر فراموشی افکارعمومی نسبت به اقدامات و عملکردشان استوار کرده اند. در همین رابطه، وقتی از «مصطفی تاج زاده» از جمله فعالان فتنه و محکومان امنیتی وقتی سئوال می شود چطور اصلاح طلبان با عملکرد ضعیف و جنجالی‌شان امیدوار هستند که در انتخابات آینده مردم به آنها رای بدهند، عنوان کرد حافظه مردم نسبت به حوادث گذشته ضعیف است و بر همین اساس نتیجه گرفت افکارعمومی این عملکرد ضعیف را فراموش می‌کند. 

    از این رو اصلاح طلبان سعی دارند با فضاسازی‌های جدید مردم را نسبت به حوادث گذشته خصوصا فتنه سال 88 دور سازند و ماهی خود را از آب بگیرند. این درحالی است که حوادث تاریخی همچون فتنه سال 88 و طرفداری و حمایت این جریان از فتنه فراموش شدنی نیست. 
     
    در همین رابطه، اصلاح طلبان سعی کرده اند به نوعی از خود چهره سازی کنند که گذشته آنان در نظر مردم محو و نابود شود. مطرح کردن چهره‌هایی که در سطح دوم قرار داشتند و کمتر چهره شان شناخته شده بود، از همین موارد است.
     
    «رسول منتجب‌نیا» که جانشین یکی از سران فتنه در حزب اعتماد ملی شد یکی از همین چهره هاست. وی که در جریان فتنه سال 88 فعالیت هایی داشته است و از فتنه گران حمایت کرده است و آنان را معترض و نه فتنه گر خواند، بعد از فروکش کردن فتنه سعی کرد خود را نسبت به این موضوع تطهیر کند.
     
    برخی از مواضع منتجب نیا در بطن اغتشاشات سال 88 را در ادامه یادآوری می کنیم:
     
    منتجب نیا: مردم با آرامش مطالبات خود را پی‌گیری می‌کنند (۲۶ خرداد ۱۳۸۸)
     
    قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به برخی اعتراضات موجود نسبت به روند انتخابات گفت که این معترضان طرفدار نظام و رهبری هستند و نمی‌توان این افراد را اراذل و اوباش نامید و آنها را به بیگانگان منتسب کرد.
     
    رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:‌ این مردم دشمن آمریکا و طرفدار ملت خود هستند و ضمن ایستادگی در برابر دشمنان خارجی با آرامش مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری می‌کنند.
     
     
    روایت وارونه برای حمایت از فتنه گران در کف خیابان (۲۷ مرداد ۱۳۸۸)
     
    رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر این‌که " باید به منتقدان؛ چه نخبگان و چه مردم اجازه‌ اظهار عقیده داده شده و به صورت منطقی و با استدلال پاسخ انتقادها داده شود" حاکم کردن تنها یک عقیده در کشور را به معنای فاصله گرفتن از اسلام و سنت پیامبر(ص) دانست و گفت: مبنای کار ما قانون اساسی است که بر آزادی بیان و مطبوعات تصریح دارد. این قانون به عنوان میثاق ملی ما بر مساله آزادی‌ها تاکید دارد و ما نمی‌توانیم آن را زیر پا بگذاریم. همچنین جمهوریت هم که از دیگر ارکان نظام است، تنها به معنای انتخاب افراد و شرکت در انتخابات نیست، بلکه به معنی وجود یک نظام مردم‌سالار است؛ یعنی مردم در آن همه‌کاره هستند و می‌توانند نظرات خود را ابراز کنند.
     
    قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: جامعه‌ای که اسلام به عنوان الگو معرفی کرده، جامعه‌ای است که مردم آن فهیم باشند و از سوی دیگر جرات و جسارت اظهار عقاید خود را داشته باشند. در جامعه‌ای که پیامبر در زمان استقرار در مدینه ایجاد کردند مردم در اظهار عقیده و سلیقه‌ خود مجاز بودند. آن‌ها حتی در برابر پیامبر(ص) هم سوال و انتقاد می‌کردند و نظرات خود را ابراز می‌کردند. جالب‌تر این‌که پیامبری که ابدا احتیاج به نظرات دیگران ندارد و متکی به منبع وحی است، از جانب خدا مامور است تا نظرات مردم را هم بگیرد.
     
    وی یادآور شد: قرآن کریم در معرفی یک جامعه‌ ایده‌آل و هدایت‌یافته می‌گوید که این افراد سخنان گوناگون را می‌شنوند و بهترین را انتخاب می‌کنند. این سخنان گوناگون به معنای وجود صداهای متنوع و سلیقه‌های مختلف است که مردم قدرت انتخاب بین آن‌ها را دارند. از همین آیه استفاده می‌شود که اولا باید در جامعه سلایق و نظرات گوناگون ابراز شود و تنها یک نظر وجود نداشته باشد به این معنی که نظری هم نمی‌تواند به زور به مردم تحمیل شود و ثانیا با ابراز نظرات مختلف مردم از قدرت انتخاب، گزینش و عقلانیت لازم برخوردار باشند تا بهترین را انتخاب کنند. اگر این دو رکن فراهم شد جامعه به وجود آمده جامعه‌ توحیدی و عقلانی است و جامعه‌ای است که مردم آن هدایت یافته و راه خدا را طی می‌کنند.
     
    حمایت از سخنان هاشمی در خطبه های جنجالی نماز جمعه در فتنه سال 88 / باید از خانواده های کشته شدگان دلجویی کرد(۲۷ تیر ۱۳۸۸)
     
    قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی، با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه، گفت: آقای هاشمی طبیعتا از موضع خودشان صحبت می‌کنند و انتظاری نیست که دقیقا حرف‌های آقای موسوی، آقای کروبی و یا صرفا حرف گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را بزنند. وی افزود: ایشان در جایگاهی فراتر از احزاب و شخصیت‌ها قرار دارند و از موضع ریش‌سفیدی مباحث خود را مطرح می‌کنند.
     
    این فعال سیاسی در ادامه با بیان این اعتقاد که پیشنهادهای طرح شده از سوی هاشمی رفسنجانی حداقلی است، یادآور شد: ایشان بحث دلجویی از مراجع عظیم‌الشان تقلید، علما و بزرگان را مطرح کردند که وظیفه‌ای شرعی و انسانی است که باید نظر بزرگان را به دست آورد که این کار امر دشواری نیست و اگر اتفاق نیفتد برخی رابطه‌ها برای همیشه نامناسب خواهد بود. 
     
     
    منتجب‌نیا هم‌چنین گفت:پیشنهاد دیگر آقای هاشمی دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر بود که حداقل وظیفه‌ انسانی و کمترین کاری است که می‌توان برای این افراد انجام داد. مورد دیگر آزادی برخی بازداشت‌شدگان است. مگر ما می‌توانیم بگوییم وحدت و امنیت می‌خواهیم، آن وقت افرادی که معترض بودند، چه از میان فعالان سیاسی و چه کسانی را که در خیابان‌ها بازداشت شده‌اند، در زندان داشته باشیم؛ پس آزادی آن‌ها از ابتدایی‌ترین شروط ایجاد وحدت و آرامش در کشور و خاتمه دادن به وضع فعلی خواهد بود.
     
    وی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها در دوران تبلیغات انتخاباتی به افرادی هم در رسانه‌ی ملی توهین شده و هیچ فضایی برای آنها به وجود نیامده که از خود دفاع کنند و پاسخی بدهند. حداقل حق این افراد این است که نظرات آن‌ها منعکس شود. مجموعا به نظر می‌رسد ما به فضایی آزاد در جامعه نیازمندیم که در آن آزادی‌های قانونی رعایت شود؛ چرا که ما از تنگ‌نظری و بستن فضای سیاسی نفعی نخواهیم برد و این امر تنها باعث می‌شود وضعیت روزبه‌روز بدتر شود.
     
    منتجب نیا: مردم گناهی ندارند این ماه هستیم که باید دین خود را ادا کنیم (۱۸ شهریور ۱۳۸۸)
     
    قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین با بیان این که مهم‌ترین لازمه وحدت ملی و همگرایی، از بین رفتن موانع آن است افزود: همگرایی و وحدت ملی امری نیست که با سخنرانی، بخشنامه و یا دستور انجام پذیرد؛ بلکه باید لوازم اولیه آن یعنی اعتماد مهیا شود که به یک کار اساسی در این زمینه نیاز است؛ از جمله این که کسانی که حقیقتا به دنبال ایجاد همگرایی هستند، یا خود و یا گروهی را ترتیب دهند تا درباره چرایی و چگونگی برخی دلسردی‌ها تحقیق کند.
     
    وی هم‌چنین گفت: متاسفانه در عمل آن‌چه از سوی عده‌ای مشاهده می‌شود این است که هر روز یک حادثه جدید رخ می‌دهد که همگرایی را بیشتر خدشه‌دار و وحدت ملی را به تشتت و اختلاف تبدیل می‌کند؛ در حالی که بهتر است اشتباهاتی که رخ داده جبران شود.
     
     
    منتجب‌نیا  گفت: مردم گناهی ندارند؛ این ما هستیم که باید دین خود را به آنان ادا کنیم، همه ما باید در صدد رفع عیوب خود باشیم و زمینه‌های همگرایی را ایجاد کنیم؛ البته نه با سخن‌گفتن یا نوشتن صرف.
     
    ماجرای برخورد مردم نمازگزار با منتجب نیا در مسجد امام صادق
     
    در بهمن ماه سال 98 رسول منتجب‌نیا عضو شاخص حزب اعتماد ملی که امام جماعت مسجد امام صادق(ع) واقع در صادقیه را نیز به عهده داشت به دلیل عدم موضع‌گیری صریح در برابر موسوی و کروبی با واکنش شدید نمازگزاران مواجه شد.
     
    بر اساس این گزارش جوانان مسجد امام صادق حاضر به اقامه نماز به امامت آقای منتجب‌نیا نشدند و خود وی نیز به این موضوع پی برد. متبجب‌نیا بعد از آنکه با واکنش منفی مردم مواجه شده است، دیگر در مسجد امام صادق(ع) حاضر نمی‌شد.
     
    مردم و بسیجیان این مسجد در بیانه ای درباره این خصوص، مطرح کردند: « مواضع جدید ایشان خصوصا مصاحبه با سایت ضدانقلابی و وابسته به نفاق کلمه و اعلام دروغ‌های مختلف همچنین بروشور تبلیغاتی مسجد که در راهپیمایی 22 بهمن پخش گردید حاوی دروغ‌های بی‌شماری بود و حتی از نگارش دروغ به دست‌کاری و رتوش عکس نیز اقدام شده بود. لذا دروغ گفتن نامبرده نه تنها متوقف نشده است بلکه این خروج از عدالت با اصرار نامبرده به گناه دروغ و نشر اکاذیب تقویت هم شده است.»
     
    در بخشی از این بیانیه آمده است: «درحالی که بسیجیان در حال انجام ماموریت مقابله با عوامل میدانی فتنه‌گران بودند در این مسجد جلسات متعددی در حال تشکیل بود و اتاق فکر آقای کروبی، مشورت‌های بسیاری به او می‌داد.»
     

    هر چند که بعد از مدت ها در سال 89 وی در سخنانی تطهیر آمیز بیان داشت که با پرهیز از تحریک و اختلاف افکنی، همه باید در پی وحدت واقعی و حقیقی باشیم و هدف اصلی همه ما، حفظ نظام و انقلاب باشد.» اما این مواضع بعضا ضد و نقیض و دوپهلو بوده اند و به طور صریح نسبت به اعلام برائت از فتنه سال 88 از کسانی چون منتجب نیا سخنانی شنیده و در رسانه ها درج نشده است.

    منبع : دانا

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما