سه شنبه 30 شهريور 1400 - Tue 21 Sep 2021
  • درگیری و جنجال در استقلال به اوج رسید/افشاگری پیشکسوتان ابی پوش از مافیای پشت پرده +اسامی

  • فیلم/ آیا کودکان هم باید ۲ دُز واکسن بزنند؟

  • انهدام ۴ مقر گروهک‌های ضدانقلاب در شمال عراق/ همه مواضع، مراکز فرماندهی و زاغه مهمات آنها نابود شد

  • حال ناخوش آموزش و پرورش در آستانه مهر/ تردید جدی در امکان بازگشایی موفق مدارس/ تعلیم و تربیت، نیازمند وزیر جهادی و انقلابی

  • خانه تکانی مجیدی در استقلال کار دست بازیکنان داد/خط قرمز مجیدی روی ستارگان پرحاشیه استقلال

  • اعلام جزئیاتی از «قرنطینه هوشمند» / وزیر بهداشت: اجرای طرح خانه به خانه برای لکه‌گیری واکسیناسیون انجام می‌شود

  • واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران به لبنان

  • روایت اندیشکده آمریکایی از پیروزی بزرگ ایران

  • چله‌نشینی و روزه سکوت رئیس جمهور سابق در خانه‌اش/ روحانی، در انتظار محاکمه یا حکم مسئولیت؟

  • کاهش قیمت ارزهای دیجیتالی

  • چرا اصلاح طلبان سکوت کردند؟

  • همه چیز درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان

  • سورپرایز علی لاریجانی در راه است؟

  • قیمت گوشی موبایل در ۲۹ شهریور

  • اتش بازی مجیدی در نقل و انتقالات استقلال/مذاکرات پنهانی مجیدی با ستاره خارجی کروات

  • طوفان یحیی در ترکیب جنجالی پرسپولیس/بازگشت شاه ماهی سرخ پوشان به ترکیب طلایی

  • اگر در منزل بیمار کرونایی دارید بخوانید

  • قیمت روز خودرو‌های داخلی ۱۴۰۰/۰۶/۲۸

  • پایان دروغ هشت ساله غرب‌گرایان: تحریم و FATF مانع عضویت ایران در شانگهای است

  • قیمت ارز، دلار، یورو، سکه و طلا ۱۴۰۰/۰۶/۲۸

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 246608
    تاریخ انتشار: 24/خرداد/1400 - 09:25

    کرونا و ایجاد طولانی‌ترین صف اکران در تاریخ سینمای ایران

    فاصله عجیب عرضه و تقاضا که سالیان متمادی گریبان‌گیر سینما بوده با شیوع کرونا بیشتر هم شده است. شکی نیست تعداد تولیدات سینمایی در سالهای آینده افزایش پیدا می کند.

    کرونا و ایجاد طولانی‌ترین صف اکران در تاریخ سینمای ایران

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»با وجود آنکه کرونا برای خیلی از مردم عادی شده، اما سینما هنوز به سبد تفریحی مردم برنگشته و مهم‌ترین دلیل آن هم در حال حاضر نبود فیلم خوب عنوان می‌شود. وضعیت سینماها در شرایط قبلی خود به سر می‌برد و تغییری نکرده و مخاطب خوراک جدیدی را نمی‌بیند که به سینما بیاید. در این شرایط سرمایه‌گذاران حاضر به اکران فیلم‌های خود نیستند اما از طرف دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران امسال فیلمی را جلوی دوربین برده‌اند و اساسا با توجه به صف طویل اکران فیلم‌ها معلوم نیست بودجه های میلیاردها با چه هدفی صرف ساخت این فیلم‌ها می‌شوند.

    از طرفی ویروس کرونا سبب شده صف اکران به چنان درازایی برسد که تاریخ سینمای ایران هیچ‌گاه شاهدش نبوده است. این در حالی است که سینمای ایران هیچگاه نتوانسته رابطه‌ای منطقی میان عرضه و تقاضا برقرار کند.

    از مجموع فیلم‌هایی که در سال ٩٨ تولید شده‌اند، بیش از ۶۰ فیلم وجود دارند که هنوز روی پرده نرفته‌اند. از میان فیلم‌هایی که سال گذشته تولید شده‌اند، ۷۰ فیلم هنوز رنگ پرده را ندیده‌اند. فیلم‌هایی که از سال گذشته پروانه ساخت گرفته‌اند و امسال برخی مراحل تولید را پشت سر گذاشته‌اند نیز به مرز ۲۰۰ فیلم می‌رسند که با این احتساب متوجه می‌شویم که شمار فیلم‌هایی که در انتظار رونمایی روی پرده نقره‌ای هستند به ۳۳۰ فیلم می‌رسد. با یک محاسبه ساده تنها سه‌سال طول می‌کشد تا فیلم‌هایی که تا پایان امسال تولید شده اند اکران شوند.

    طبق تعریفی که در اقتصاد سینمای ایران شده سود در تولید است و درست به همین دلیل است که مبانی کیفی سینمای ما دچار اختلال‌ها و آفاتی شده، چون تعداد فیلم‌هایی که درآمد خود را از مسیر اکران به دست می آورند بسیار اندک است و هرساله تعداد فیلم‌هایی که سود خود را از محل تولید می‌بینند درحال افزایش هستند.

    طبق این جریان است که در سینمای ما همیشه عرضه از تقاضا بیشتر است. اگر از ابتدای سال آینده وضعیت کرونا درکشور بهتر شود و شرایط برای سینماها تا حدودی نرمال شود باید تنها ۸۰ فیلم را در اکران ۱۴۰۰ ببینیم و این همان بلایی است که این جریان بر سر سینمای ایران آورده و سبب شده با توزیع سود در تولید عرضه بالا برود و دیگر اکران چندان مهم نباشد. در این میان آن سینماگرانی که بیشترین خسارت و ضرر را متحمل می‌شوند، بخش خصوصی و مستقل سینمای ایران هستند.

    تنها راه حلی که می‌توان به آن فکر کرد اکران آنلاین فیلم‌های جامانده از اکران است که در صورت بسترسازی مناسب می‌توان در آینده درکنار اکران عمومی به آن فکر کرد. اکران آنلاین فرصت بسیار مهمی است که در صورت درست اجرا شدن می‌توان از آن به نفع سینمای ایران بهره‌برداری کرد. امروزه کمپانی‌های بزرگی در این زمینه مشغول فعالیت هستند و می‌توان با الگوبرداری درست از آن‌ها فرصتی مهم برای سینماگران فراهم آورد.

    سامانه‌های نمایش فیلم در ایران نه امنیت کافی دارند و نه سرعت اینترنت راضی کننده است. با رفع این مشکلات زیرساختی می‌توان بخشی از تولیدات سینمایی را روی این بستر نمایش داد و از هدر رفتن سرمایه‌های کشور جلوگیری کرد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما