دوشنبه 24 آذر 1404 - Mon 15 Dec 2025
  • جشن حانوکای یهودی در استرالیا به خاک و خون کشیده شد/ظلم بر مردم غزه و جواب در استرالیا+عکس و فیلم

  • جزئیات تیراندازی خونین در استرالیا /لحظه خلع سلاح یکی از مهاجمین در سیدنی+فیلم

  • حالا وقت تهاجم است

  • زیست عفیفانه، راز قوام و قوت خانواده و جامعه است

  • کمبودها زیاد است اما کشور در حال حرکت و پیشرفت است/ پدیده مداحی باید مرکز ادبیات مقاومت و تبیین معارف دینی و انقلابی شود+فیلم

  • آقای ثابتی! اعتبار مجلس را به توپ نبندید/ ماجرای 126 کلمه دروغ خالص!+فیلم

  • مدیریت یعنی اقدام برنامه‌محور نه کلی‌گویی و منفی‌بافی

  • آقای ثابتی: وظیفه فرمانده هست که به بسیجی خط مقدمش سر بزند؟

  • آقای دولت و بانک مرکزی؛ دقیقاً کجا هستید؟

  • سند اذعان به شکست ۵۰ ساله سیاست خارجی آمریکا

  • در استراتژی جدید امنیت ملی ترامپ، جایگاه اروپا، چین و خاورمیانه کجاست؟

  • کروز سنگرشکن امریکایی!!

  • روایت تازه فرمانده کل سپاه از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی

  • پنج برداشت کلیدی از سند امنیت ملی آمریکا

  • غلط زیادیِ دزدان دریایی!

  • رهبرانقلاب: جمهوری اسلامی، منطق غرب درباره زن را باطل کرد/ رسانه‌ها مراقب باشند ترویج دهنده تفکر غلط غربی درباره زن نباشند +عکس و فیلم

  • آمریکا و اسرائیل قادر به براندازی یا مهار هسته‌ای و موشکی ایران نیستند

  • قمار بن‌سلمان، موازنه وحشت در خلیج فارس

  • اقتصاد و سیاست، برای «طبقات فقیر» خیر، برای «طبقه متوسط» آری!

  • مراسم روز بسیج در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 414972
    تاریخ انتشار: 23/آذر/1404 - 23:24

    غافلگیری جشنواره «سینماحقیقت» در شبی که ماه صورتی شد

    جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در آخرین ساعات روز چهارم، شنبه ۲۲ آذرماه، با اکران فیلم «روباه و ماه صورتی» ساخته مهرداد اسکویی، مخاطبان خود را راضی و خشنود روانه خانه‌هایشان کرد.

    غافلگیری جشنواره «سینماحقیقت» در شبی که ماه صورتی شد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ،

     این فیلم اگرچه در بخش رقابتی جشنواره حضور نداشت و بلیت‌فروشی برای آن انجام نشد، اما استقبال گسترده تماشاگران به حدی بود که مدیران جشنواره ناچار شدند دو سالن را به نمایش آن اختصاص دهند. این توجه چشمگیر را می‌توان حاصل پیشینه موفق کارگردان و نیز درخشش فیلم در جشنواره ایدفا آمستردام دانست؛ جایی که «روباه و ماه صورتی» موفق به کسب عنوان بهترین فیلم مستند شد.
     
    در ابتدای فیلم، نوشته‌ای بر پرده ظاهر می‌شود که از نوعی خلاقیت در شیوه کارگردانی خبر می‌دهد: این فیلم به‌طور کامل از راه دور کارگردانی شده و شخصیت اصلی داستان با استفاده از دو تلفن همراه، طی یک دوره پنج‌ساله، تمامی تصاویر را ضبط کرده است. مهرداد اسکویی در بسیاری از صحنه‌ها حضور فیزیکی ندارد و با اتکا به فناوری موبایل و ارتباط از راه دور، ثبت لحظه‌ها را به خود سوژه سپرده است. همکاری نزدیک و آگاهانه ثریا با کارگردان باعث شده نام او در تیتراژ به‌عنوان کارگردان مشترک درج شود؛ تصمیمی که به‌خوبی جایگاه فعال سوژه در شکل‌گیری روایت را نشان می‌دهد.
     
    ثریا در این فیلم، زندگی خود را بی‌واسطه مقابل دوربین می‌برد و همین امر امکان دسترسی صمیمی مخاطب به جزئیات روحیات، رفتارها، ترس‌ها و امیدهای او را فراهم می‌کند. «روباه و ماه صورتی» روایت زندگی و سفر پرمخاطره ثریا، دختر هنرمند افغانستانی ساکن ایران است که تلاش می‌کند خود را به مادرش در اتریش برساند؛ سفری که بیش از آنکه جغرافیایی باشد، مسیری عاطفی و روانی است.
     
    استمرار پنج‌ساله فیلم‌برداری سبب شده مخاطب با طیفی متنوع از رخدادها و زوایای گوناگون سرگذشت ثریا مواجه شود. او میان تهران و استانبول در رفت‌وآمد است و در مسیر رسیدن به اتریش بارها با شکست، بن‌بست و ناامیدی روبه‌رو می‌شود. فیلم با صبر و حوصله، فرسایش روحی یک مهاجر بی‌سرزمین را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد رؤیای رسیدن، چگونه در برخورد با واقعیت‌های تلخ مهاجرت، بارها متزلزل می‌شود. همین صداقت و تداوم زمانی، «روباه و ماه صورتی» را به مستندی تأثیرگذار و انسانی تبدیل کرده که فراتر از روایت یک فرد، تجربه مشترک بسیاری از مهاجران را بازتاب می‌دهد.
     
    بهره‌گیری از عنصر «انیمیشن» به کمک فیلم آمده و علاوه بر افزایش جذابیت بصری اثر، به‌عنوان ابزاری روایی، افکار و جهان درونی قهرمان داستان یعنی ثریا را به تصویر می‌کشد. ثریا در رویاها و ذهنیت خود در کنار روباهی زندگی می‌کند که نقش راهنما و نجات‌دهنده را دارد؛ روباهی که نماد غریزه بقا، امید و صدای درونی اوست و در لحظه تصمیم به خودکشی، دست ثریا را می‌گیرد و او را به زندگی بازمی‌گرداند. در مقابل، شخصیت دلقک چهره‌ای دیگر از ثریا را آشکار می‌کند؛ شخصیتی اندوهگین و زخمی که پشت نقابی از شادی پنهان شده و تلاش می‌کند رنج‌های درونی‌اش را از نگاه دیگران مخفی نگه دارد.
     
    غافلگیری جشنواره «سینماحقیقت» در شبی که ماه صورتی شد
     
    مهاجرت غیرقانونی پدیده‌ای چندلایه با ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که امکان داوری ساده و قطعی درباره محق بودن یا نبودن مهاجران را از بین می‌برد. بسیاری از این افراد در شرایطی ناامن یا نابرابر ناچار به ترک سرزمین خود شده‌اند و ورود غیرقانونی‌شان بیش از آنکه انتخابی آگاهانه باشد، نتیجه فشارهای بیرونی است. در عین حال، زندگی مخفیانه و فقدان جایگاه حقوقی روشن، هم مهاجران را در معرض آسیب و استثمار قرار می‌دهد و هم در برخی موارد برای جوامع میزبان و دولت‌ها چالش‌هایی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی ایجاد می‌کند؛ مسأله‌ای که نشان می‌دهد مواجهه با مهاجرت غیرقانونی نیازمند نگاهی پیچیده‌تر و انسانی‌تر از قضاوت‌های شتاب‌زده است.
     
    کارگردان «روباه و ماه صورتی» از آنجا که ماجرا را از زاویه دید یک مهاجر روایت می‌کند حق را به او می‌دهد و سایر جنبه‌ها را نادیده می‌گیرد. نقطه ضعف فیلم تلاش فیلمساز برای مظلوم‌نمایی و برانگیختن حس ترحم و دلسوزی مخاطب است که گاه بسیار اغراق‌آمیز می‌شود.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما