پنجشنبه 01 آبان 1404 - Thu 23 Oct 2025
  • میرزای نائینی معتقد به تشکیل «حکومت اسلامی» و مسئله «ولایت» بود /تعبیر امروزی جمهوری اسلامی همان حکومت مدنظر میرزای نائینی است +صوت وفیلم

  • بدون رفع تحریم‌ها ایران هیچ توافقی با آمریکا نمی‌کند

  • نمی‌توانید با این قصه‌ها مرا فریب دهید؛ وقتی نخست‌وزیر شدم، دیدم هیچ طرحی درباره ایران آماده نکرده بودید

  • جنگ روانی، سه ضلع از چهارضلع راهبرد ترامپ

  • پیام تسلیت به خانواده خادم الشهدا بهروز قدمی

  • آیا مذاکره بوداپست هم به سرنوشت آلاسکا دچار می‌شود؟

  • واکنش امام خامنه‌ای به ادعای ترامپ درباره صنعت هسته‌ای ایران: به همین خیال باش! +فیلم و صوت

  • نگرانی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به طور کامل بر طرف نشده

  • آیا اژدهای پکن بر معامله‌گر نیویورکی چیره شده است؟

  • ‌پایان اقتدار شورای امنیت و آغاز عصر نظم نوین جهانی

  • از برجام تا برهوت؛ محصول نابلدی و بی‌دانشی

  • اگر یزید توانست شما هم می‌توانید

  • جاسـوس و جاسوسی از نگاه اسـلام

  • شرم‌الشیخ سوم روسیاهی پادوهای داخلی ترامپ

  • سخنان ترامپ درباره صلح با ایران، فریب است

  • آغاز عملیات آزادی اسرا در تل‌آویو و غزه/ بیانیه مهم گردان‌های قسام در باره توافق تبادل اسرا/ صلیب سرخ دومین گروه از اسرای اسرائیلی را تحویل گرفت/ اولین گروه اسرای فلسطینی وارد غزه شدند +عکس و فیلم

  • طرح ترامپ، اعتراف واضح به اقتدار مقاومت

  • ایران پس از شرم ‌الشیخ!

  • پروژه خطرناک جدید ظریف؛ خلع سلاح به نام «مردم»

  • دل آرام، اراده مستحکم، ایمان ژرف و امید زنده، نتیجه اقامه نماز با خشوع و دل‌سپاری به خداست

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 411997
    تاریخ انتشار: 01/آبان/1404 - 09:40

    خودروسازان به دست و پا افتادند

    خودروسازان جهانی در آستانه تشدید کنترل‌های صادراتی چین، مواد معدنی کمیاب در سراسر جهان را جستجو می‌کنند و مدیران خودرویی نگرانند که این وضعیت، به کمبود قطعات و تعطیلی کارخانه‌ها منجر شود

    خودروسازان به دست و پا افتادند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، 

    مواد معدنی کمیاب، در ساخت موتورهای قطعات خودرو مانند آینه‌های جانبی، بلندگوها، پمپ‌های روغن، برف‌پاک‌کن‌ها و حسگرهای نشت سوخت و ترمز به کار می‌روند و همچنین، نقش بزرگ‌تری در خودروهای برقی ایفا می‌کنند.

    در شرایطی که توافق آمریکا و چین، تهدید پیرامون عرضه را برطرف کرد، ذخایر به دلیل محدودیت‌های مشابه در اوایل سال جاری کاهش یافت و همزمان، چین دریافت مجوزهای صادراتی را نیز دشوارتر کرده است. چین از آن زمان، محدودیت‌های صادراتی را به طرز چشمگیری گسترش داده و شرکت‌ها با کمبود عرضه جهانی مواجه شده‌اند.

    شرکت تحقیقاتی «آلیکس پارتنر» پیش‌بینی می‌کند که چین تا ۷۰ درصد از استخراج جهانی مواد معدنی کمیاب، ۸۵ درصد از ظرفیت پالایش و حدود ۹۰ درصد از تولید آلیاژ فلزات کمیاب خاکی و مواد ضروری را کنترل می‌کند.

    نادین راجنر، مدیرعامل شرکت آلمانی تامین‌کننده پودر فلز ان ام دی(NMD)، گفت: وضعیت بسیار پرتنش است. او افزود: مشتریان می‌خواهند مواد معدنی کمیاب را از هر جایی غیر از چین تهیه کنند. او گفت: اگرچه مواد معدنی کمیاب زیادی در کشورهایی مانند سوئد موجود است، اما آنها معادن یا ظرفیت پالایش لازم برای قابل استفاده کردن آنها را ندارند و برای مواد معدنی کمیاب سنگین، چین ۹۹.۸ درصد از ظرفیت پالایش جهانی را کنترل می‌کند و منابع جایگزین را ناچیز می‌کند.

    مواد معدنی کمیاب را می‌توان از خودروهای قدیمی بازیافت کرد اما این صنعت در مراحل ابتدایی خود است.

    چین همچنین محدودیت‌های صادراتی بر باتری‌های لیتیوم یونی و مواد باتری اعمال کرده که نگرانی‌هایی را در مورد تامین قطعات برای خودروهای برقی ایجاد کرده است.

    هفته گذشته، اختلاف بر سر مالکیت معنوی بین چین و هلند که شامل شرکت تراشه‌ساز هلندی کمتر شناخته‌ شده «نکسپریا» می‌شد، نگرانی‌هایی را در مورد تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی به دلیل نقش «نکسپریا» در تامین مقدار زیادی قطعات و اجزای تراشه خودرو ایجاد کرد.

    خودروسازان همچنین با چالش تعرفه‌های آمریکا، روبرو هستند و انتظار می‌رود جزئیات هزینه‌ها را در گزارش درآمد سه‌ ماهه سوم خود شرح دهند، اما تسلط چین بر این صنعت از طریق کنترل مواد معدنی کمیاب، از جمله دشوارترین مشکلات است.

    رایان گریم، معاون رئیس بخش خرید و توسعه تامین‌کنندگان گروه آمریکای شمالی تویوتا موتور، گفت: آنها می‌توانند طی دو ماه، کل صنعت خودروسازی را تعطیل کنند.

    سه منبع صنعتی به رویترز گفتند: برخی از صادرکنندگان مواد معدنی کمیاب چینی بلافاصله پس از اعلام کنترل‌های جدید صادرات در ۹ اکتبر، با موجی از سفارشات از مشتریان خارجی مواجه شدند.

    خودروسازان برای کاهش وابستگی خود به مواد معدنی کمیاب، گام‌هایی بر می‌دارند. برخی مانند جنرال موتورز و تامین‌کنندگان اصلی مانند شرکت زِداِف فریدریشسهافن آگ، و شرکت بورگ‌وارنر موتورهای خودروهای برقی با محتوای عناصر کمیاب اندک تا صفر را تولید می‌کنند، در حالیکه بی‌ام‌دبلیو و رنو موتورهایی بدون عناصر کمیاب تولید کرده‌اند.

    خودروسازان همچنین به شدت تلاش می‌کنند تا موتورهای عاری از مواد معدنی کمیاب را برای نسل بعدی خودروهای برقی ارائه دهند. با این حال، اکثر این موتورها سال‌ها با ما فاصله دارند، همانطور که کارشناسان صنعت می‌گویند تلاش‌ها برای توسعه معادن جدید مواد معدنی کمیاب و کارخانه‌های فرآوری در خارج از چین نیز انجام می‌شود، اما پکن می‌تواند با پایین نگه داشتن قیمت‌ها، آنها را تضعیف کند.

    بر اساس گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود که چین به اعمال قدرت خود بر عرضه مواد معدنی کمیاب، ادامه دهد.

     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما