چهارشنبه 12 شهريور 1404 - Wed 03 Sep 2025
  • پس از یک ماه چه می‌شود؟!

  • حزب‌الله: سپر دفاعی لبنان در برابر جبهه استکبار

  • مکانیزم ماشه ما را به دوران جلیلی برمی‌گرداند /آیا دانشمندان اصلاح‌طلب، هسته‌ای، تحریم‌ها و قیمت‌ها را هم به عقب برمی‌گردانند؟

  • تاکید رهبر انقلاب بر عملیاتی نمودن توافق راهبردی ایران و چین

  • کاربران غربی برای مرگ ترامپ دست به دعا شدند+عکس

  • انهدام دیپلماسی و مذاکره آمریکا با بمب، اروپا با مکانیسم ماشه

  • سه کشور اروپایی رسما مکانیسم ماشه را فعال کردند/وقتی مکانیزم ماشه چکانده شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

  • پاسخ تهدید غرب تهدید است نه مذاکره و انفعال

  • پارادایم نفاق پنبه شد؛ احیای خط فاصل با دشمن

  • به بهانه ۳ شهریور سالروز اشغال ایران توسط متفقین در زمان رضا شاه (مسئول طویله اسب های کنسول هلند)!

  • «نفوذ» و «نفاق» در جبههٔ اصلاحات

  • سپر پولادین اتحاد مردم، مسئولان و نیروهای مسلح خدشه‌دار نشود +صوت و فیلم

  • بیانیه اصلاح طلبان را چگونه بخوانید و رمز گشایی کنید؟

  • کوچه ای که اصلاح طلبان برای غرب بازکردند / سناریوی پرحجم برای شکست وحدت وانسجام ملی باکدام هدف ؟

  • جزئیات نگارش بیانیه خائنانه جبهه اصلاحات/ کار نزدیکان خاتمی بود

  • مزخرفات دوباره ترامپ دردیدار زلنسکی دررابطه با ایران

  • آنکارا از توافق جدیدکریدور زنگزور منتفع خواهد شد/«اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟

  • نقد بیانیه جبهه اصلاحات به سبک علامه مصباح

  • راز تهدید «کاتس» علیه لبنان پس از سخنرانی آتشین شیخ «نعیم قاسم»

  • پیام تسلیت به خانواده های محترم فلاح نژاد

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 408549
    تاریخ انتشار: 12/شهريور/1404 - 15:12

    هالیوود بیشتر از ما از ظهور حرف می‌زند

    در میانه‌ هیاهوی آخرالزمانی سینما و تلویزیون جهان که هر کدام به شکلی متفاوت، تصویری از نجات و نابودی می‌سازند، ایران با ریشه‌های عمیق اعتقادی خود، قصه‌ انتظار منجی را با زبانی خاص روایت می‌کند؛ با این حال در برابر انبوه آثار آخرالزمانی هالیوود، کمبود فیلم‌ها و سریال‌های مهدوی و انتظار در سینمای ایران همچنان پرسش‌برانگیز است.

    هالیوود بیشتر از ما از ظهور حرف می‌زند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس

     سینما و تلویزیون در جهان از مدت‌ها پیش تاکنون با هیجان به سراغ ایده‌های آخرالزمانی رفته و در برخی از آثار نیز دال مرکزی خود را بر پایه ظهور منجی و نجات بشریت قرار داده است. این ژانر در طول تاریخ سینما و به ویژه هالیوود به شکلی پیش رفت که مخاطبان گسترده‌ای جذب و حتی سینمای کشورهای دیگری چون کره جنوبی را تحت تاثیر خود قرار داد.  المان‌هایی چون نجات، عدالت، امید برای طلوع خورشید و ... با توجه به شرایط کنونی جهان، القا کننده مفهومی به نام انتظار هستند. انتظاری که به دنبال آن منجی برای نجات بشریت پا به هستی بگذارد.


    احتمالا باید فیلم سینمایی «تلماسه» را دیده باشید. در تلماسه که اثری آخرالزمانی است به اعتقاد منتقدان، صحنه آرایی حال و هوای خاورمیانه را تداعی می‌کند و شخصیت منجی که به لسان الغیب تعبیر می‌شود در سراسر این اثر وجود دارد و معتقدان به او در هاله‌ای از تاریکی قرار دارند.

     

     

     


    با جست و جویی در احوالات آثار آخرالزمانی می‌توان به تفاوت درک فهم منجی میان ادیان توحیدی به ویژه در ایران با سینمای دیگر کشورها رسید. اغلب در جهان بینی سینمای غرب، منجی نقش پررنگی ندارد و ممکن است حتی در فهم فیلمساز به عدم وجود او اشاره شود. برعکس این تعبیر، در سینمای ایران که از درون پیوند اعتقادی با منجی عجین شده است، مضمون انتظار بیشتر به چشم می‌آید. در اعتقاد شیعه، انتظار مفهومی مرکزی است که سبب پویایی می‌شود و انسان را به حرکت وا می‌دارد.


    در یک مقایسه با آثار تولید شده در خصوص امام زمان(عج) و منجی بشریت میان سینما و تلویزیون غرب و ایران به غیر از جهان بینی، میزان تولیدات نیز تفاوت چشمگیری دارد. به لحاظ کمی و براساس گزارش  human progress، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، نزدیک به ۱۰۰ فیلم هالیوودی به موضوعات آخرالزمانی پرداخته شده که عناصری چون نابودی جهان و تلاش برای بقا را نشان می‌دهد.


    در صورتی که میزان تولیدات با  مفهوم انتظار و مهدویت که با اعتقادات مرکزی شیعه گره خورده است به چند مورد می‌رسد؛ انگار که اشتییاق و دغدغه صنعت هالیوود برای ترسیم آخرالزمان بیش از مسلمانان است.


    این روزها که آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) است می‌توان به این گزاره پرداخت که با وجود کیفیت در آثاری با موضوع مهدویت و انتظار، همچنان کم بودن میزان آثار جای بحث دارد. برخی از فیلم‌های سینمایی چون «قدمگاه» ارجاعاتی به مفهوم انتظار در خود جای داده است که در پایان آن شخصیت اصلی به دنبال بازیابی هویت خود می‌رود. کارگردان این اثر در خصوص ارتباط دوسویه فیلم با مهدویت گفته است: بازیابی هویت مخدوش‌شده، پیام ظهور است که در پایان، بیننده به آن می‌رسد.

     

     

     


    در آثار دیگر چون «بوی پیراهن یوسف» به اعتقاد کارگردان مفهوم انتظار با روایت فیلم گره خورده است.

     

     

     


    حاتمی کیا در این خصوص گفته است: از من پرسیدند که چرا درباره امام زمان (عج) فیلم نمی‌سازی و گفتم که ساخته‌ام؛ همین «بوی پیراهن یوسف». حتما که نباید مستقیما سراغ یک موضوع بروم. این فیلمی بود که تصور مرا از مفهوم انتظار مشخص می‌کرد. 

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما