چهارشنبه 12 شهريور 1404 - Wed 03 Sep 2025
  • پس از یک ماه چه می‌شود؟!

  • حزب‌الله: سپر دفاعی لبنان در برابر جبهه استکبار

  • مکانیزم ماشه ما را به دوران جلیلی برمی‌گرداند /آیا دانشمندان اصلاح‌طلب، هسته‌ای، تحریم‌ها و قیمت‌ها را هم به عقب برمی‌گردانند؟

  • تاکید رهبر انقلاب بر عملیاتی نمودن توافق راهبردی ایران و چین

  • کاربران غربی برای مرگ ترامپ دست به دعا شدند+عکس

  • انهدام دیپلماسی و مذاکره آمریکا با بمب، اروپا با مکانیسم ماشه

  • سه کشور اروپایی رسما مکانیسم ماشه را فعال کردند/وقتی مکانیزم ماشه چکانده شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

  • پاسخ تهدید غرب تهدید است نه مذاکره و انفعال

  • پارادایم نفاق پنبه شد؛ احیای خط فاصل با دشمن

  • به بهانه ۳ شهریور سالروز اشغال ایران توسط متفقین در زمان رضا شاه (مسئول طویله اسب های کنسول هلند)!

  • «نفوذ» و «نفاق» در جبههٔ اصلاحات

  • سپر پولادین اتحاد مردم، مسئولان و نیروهای مسلح خدشه‌دار نشود +صوت و فیلم

  • بیانیه اصلاح طلبان را چگونه بخوانید و رمز گشایی کنید؟

  • کوچه ای که اصلاح طلبان برای غرب بازکردند / سناریوی پرحجم برای شکست وحدت وانسجام ملی باکدام هدف ؟

  • جزئیات نگارش بیانیه خائنانه جبهه اصلاحات/ کار نزدیکان خاتمی بود

  • مزخرفات دوباره ترامپ دردیدار زلنسکی دررابطه با ایران

  • آنکارا از توافق جدیدکریدور زنگزور منتفع خواهد شد/«اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟

  • نقد بیانیه جبهه اصلاحات به سبک علامه مصباح

  • راز تهدید «کاتس» علیه لبنان پس از سخنرانی آتشین شیخ «نعیم قاسم»

  • پیام تسلیت به خانواده های محترم فلاح نژاد

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 408515
    تاریخ انتشار: 11/شهريور/1404 - 23:45

    بلاتکلیفی واردات خودرو؛ حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض

    وضعیت فعلی واردات خودرو به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به‌امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند، اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

    بلاتکلیفی واردات خودرو؛ حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از تسنیم

    واردات خودرو قرار بود ابزاری برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم باشد، اما امروز با تأخیرهای چندماهه، تغییرات قیمتی ناگهانی، صف‌های طولانی تخصیص ارز و ابهامات قانونی، مشتریان بیشترین آسیب را می‌بینند، پرسش اساسی این است؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی واردات، چگونه از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند؟

     
    در زمان حاضر هزاران نفر در ماه‌های گذشته خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، اما اکنون با واقعیتی تلخ روبه‌رو هستند:
        •    تحویل‌های چندماهه و معوق
        •    تغییرات ناگهانی قیمت‌ها
        •    ابهامات قانونی و گمرکی
     
    این وضعیت به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به‌امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند، اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.
     
    کارشناسان بازار واردات خودرو را گرفتار سه مشکل می‌دانند:
     
    1. اختلال‌های مکرر سامانه جامع تجارت که روند ثبت سفارش‌ها را فلج کرده است.
     
    2. صف‌های طولانی تخصیص ارز؛ بسیاری از واردکنندگان هفته‌ها و حتی ماه‌ها در انتظار دریافت ارز هستند. این تأخیر مستقیم روی زمان ترخیص و قیمت تمام‌شده خودرو اثر می‌گذارد و مشتریان را در انتظار نگه‌می‌دارد.
     
    3. موانع و بوروکراسی گمرکی که فرآیند ترخیص خودروها را پیچیده و زمان‌بر کرده است.
     
    البته وزارت صنعت در نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور خواستار ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه سال 1404 شده است. هدف این اقدام، کنترل قیمت خودروهای وارداتی و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف است،
     
    با این حال، رویه فعلی گمرک همچنان بر تسهیل امور نیست و همین امر باعث افزایش قیمت خودروها شده است. وزیر صنعت تأکید کرده بود که بخش عمده خودروهای وارداتی با استفاده از سپرده‌های ارزی خارجی ثبت‌سفارش‌شده و ترخیص آن‌ها طبق تعرفه جدید می‌تواند از افزایش چندبرابری قیمت‌ها جلوگیری کند اما وضعیت بازار و روند کند تحویل خودروها به مشتریان حکایت از اوضاع به‌هم‌ریخته وضعیت خودروهای وارداتی دارد.
     
    وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌عنوان متولی اصلی واردات خودرو، می‌تواند:
     
    1 ـ سامانه جامع تجارت را پایدار و شفاف نگه دارد.
     
    2 ـ تخصیص ارز را تسریع و صف‌های طولانی را حذف کند.
     
    3 ـ فرآیندهای گمرکی را هماهنگ و به‌روز نماید.
     
    4 ـ تعرفه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که حقوق مردم رعایت شود و قیمت خودروهای وارداتی کنترل شود.
     
    اما واقعیت امروز نشان می‌دهد که وزارتخانه هنوز نتوانسته است گره اصلی مشکلات را باز کند و مردم قربانی تصمیمات پراکنده و ناهماهنگ شده‌اند.
     
    واردات خودرو که باید آرامش‌بخش بازار باشد، اکنون به معضلی مضاعف تبدیل شده است، اما پرسش اساسی اینجاست؛ آیا اراده واقعی برای ساماندهی واردات خودرو وجود دارد؟ چگونه حقوق مصرف‌کنندگان در شرایط فعلی تضمین خواهد شد؟
     
    تا زمانی که پاسخ‌ روشنی به این پرسش ها ارائه نشود، مشتریان همچنان نخستین قربانی آشفتگی در واردات خودرو خواهند بود.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما