به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از خبرگزاری فارس
در روز پنجشنبه، دوم خرداد ۱۴۰۴ (۲۲ می ۲۰۲۵)، پلتفرم اجتماعی ایکس (که پیشتر با نام توییتر شناخته میشد) دچار قطعی گستردهای شد که اثرات آن تا روز شنبه ادامه یافت. این اختلال نخستینبار حدود ساعت ۲ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا آغاز شد و بیش از ۲۵۰۰ گزارش از مشکل در عملکرد پلتفرم، چه در نسخه دسکتاپ و چه در اپلیکیشن موبایل، در وبسایت «داون کونتر» ثبت شد. هرچند که ایکس برای مدتی کوتاه در صبح امروز شنبه به حالت عادی بازگشت، اما دوباره امروز با موج گستردهتری از اختلالها مواجه شد؛ بهطوری که شمار گزارشها به بیش از ۲۵ هزار رسید.بیشترین مشکلات گزارششده شامل ناتوانی در ورود به حساب، عدم دریافت یا ارسال پیامهای مستقیم (دی ام)، و اختلال در بارگذاری پستها بود. طبق بیانیه رسمی حساب مهندسی ایکس، علت اولیه این مشکل «قطعی در دیتاسنتر» عنوان شد. اما منابع آگاه به وبسایت «وایرد» خبر دادند که منشأ اصلی این بحران آتشسوزی در یک دیتاسنتر اجارهای ایکس در هیلزبورو، ایالت اورگن بوده است. گفته میشود این حریق در اتاق باتری دیتاسنتر آغاز شده و خدماترسانی به کاربران را به شدت تحتتأثیر قرار داده است.
با اینکه پلتفرم بهتدریج در روز شنبه به وضعیت عادی بازگشت، اما همچنان برخی کاربران از ناتوانی در استفاده از احراز هویت دو مرحلهای (۲افای) و ورود به حساب کاربری شکایت داشتند. برخی مجبور شدند برای ورود به پلتفرم، از روشهای جایگزین یا تماس با پشتیبانی استفاده کنند تا این قابلیت برایشان غیرفعال شود.در نبود عملکرد پایدار ایکس، بسیاری از کاربران به شبکههای اجتماعی جایگزینی چون بلواسکای روی آوردند. در این میان، راهحلهایی نیز برای مشکلات فنی ارائه شد؛ از جمله استفاده از مرورگر بهجای اپلیکیشن، پاکسازی کش برنامه و عدم خروج از حساب تا رفع کامل اختلال. با وجود بازگشت نسبی پایداری، به نظر میرسد اختلال چندروزه به دلیل مشکلات زیرساختی همچنان ممکن است در آینده تکرار شود، بهویژه با توجه به سکوت نسبی مدیریت ارشد شرکت در قبال این بحران.