شنبه 22 آذر 1404 - Sat 13 Dec 2025
  • حالا وقت تهاجم است

  • زیست عفیفانه، راز قوام و قوت خانواده و جامعه است

  • کمبودها زیاد است اما کشور در حال حرکت و پیشرفت است/ پدیده مداحی باید مرکز ادبیات مقاومت و تبیین معارف دینی و انقلابی شود+فیلم

  • آقای ثابتی! اعتبار مجلس را به توپ نبندید/ ماجرای 126 کلمه دروغ خالص!+فیلم

  • مدیریت یعنی اقدام برنامه‌محور نه کلی‌گویی و منفی‌بافی

  • آقای ثابتی: وظیفه فرمانده هست که به بسیجی خط مقدمش سر بزند؟

  • آقای دولت و بانک مرکزی؛ دقیقاً کجا هستید؟

  • سند اذعان به شکست ۵۰ ساله سیاست خارجی آمریکا

  • در استراتژی جدید امنیت ملی ترامپ، جایگاه اروپا، چین و خاورمیانه کجاست؟

  • کروز سنگرشکن امریکایی!!

  • روایت تازه فرمانده کل سپاه از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی

  • پنج برداشت کلیدی از سند امنیت ملی آمریکا

  • غلط زیادیِ دزدان دریایی!

  • رهبرانقلاب: جمهوری اسلامی، منطق غرب درباره زن را باطل کرد/ رسانه‌ها مراقب باشند ترویج دهنده تفکر غلط غربی درباره زن نباشند +عکس و فیلم

  • آمریکا و اسرائیل قادر به براندازی یا مهار هسته‌ای و موشکی ایران نیستند

  • قمار بن‌سلمان، موازنه وحشت در خلیج فارس

  • اقتصاد و سیاست، برای «طبقات فقیر» خیر، برای «طبقه متوسط» آری!

  • مراسم روز بسیج در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد

  • آتش‌بسی که آتش‌بس نیست

  • آقای پزشکیان! مراقب «‌بازی در دو نقش» باشید!

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 400518
    تاریخ انتشار: 15/ارديبهشت/1404 - 18:55

    وعده‌ای جدید برای تهران - مشهد ۶ ساعته!

    پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد که سالهاست چشم انتظار آغاز عملیات اجرایی است، بر اساس اعلام مدیرعامل راه آهن، در مرحله نهایی شدن قراردادهایش قرار گرفته‌ است.

    وعده‌ای جدید برای تهران - مشهد ۶ ساعته!

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از خبرگزاری ایسنا 

     معاون وزیر راه و شهرسازی - اعلام کرده که پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد یکی از پروژه‌های اولویت‌دار کشور در ۱۰ سال گذشته بوده که برای اجرای آن دو بار قراردادهایی منعقد شده اما بنابر دلایلی این قراردادها لغو شده است.

    آن طور که ذاکری، اخیرا خبر داده در سال جاری با مراودات انجام شده با کشور چین، قرارداد شرکتی که در مناقصه برنده شده بود و از قبل قرارداد داشته احیا خواهد شد و خبرهای نهایی آن به زودی اعلام می‌شود.

    پروژه برقی‌سازی قطار تهران - مشهد از چه زمانی کلید خورد؟

    پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد یکی از طرح‌های مهم و قدیمی کشور است که از سال ۱۳۵۴ کلید خورده و در سال ۱۳۸۷ در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی به تصویب مجلس رسید.

    از اهداف پروژه برقی‌سازی می‌توان به پاسخگویی به تقاضای سفر در مسیر تهران - مشهد و بالعکس، به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها، کاهش زمان سیر، جابه جایی مسافران بیشتر در زمان کمتر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها اشاره کرد.

    این پروژه در این سالها با فراز نشیب‌های فراوانی مواجه شده و با وجود مناقصات و تفاهم‌نامه‌های منعقده با برخی شرکت‌های خارجی اما بنابر دلایل مختلف، پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

    آن طور که برخی مسئولان استان خراسان رضوی اعلام کرده‌اند در سال ۱۳۸۷ تصویب طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد صورت گرفت. این طرح در سال ۱۳۸۹ برنده مناقصه مشخص شد. در سال ۱۳۹۰ تجدید مناقصه به واسطه ورود سازمان بازرسی کشور برگزار شد و در سال ۱۳۹۳ واگذاری پروژه به قرارگاه خاتم الاوصیا انجام شد. در سال ۱۳۹۵ قراردادی به صورت Epc-f با کنسرسیوم متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت چین شامل مجموعه‌ای از اقدامات مرتبط با تأمین مالی، طراحی، تأمین و ساخت منعقد شد و در سال ۱۳۹۶ امضای تفاهم نامه تأمین مالی طرح از محل منابع دولتی چین در حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت و قرارداد جدیدی با شرکت چینی با تغییر منابع مالی طرح منعقد و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نیز امضای تفاهم‌نامه برای اجرای فاز نخست انجام شد.

    در حال حاضر به‌نظر می‌رسد پروژه برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد پس از سال‌ها انتظار در مرحله نهایی‌سازی قراردادها قرار دارد. اهمیت پروژه به حدی است که اجرای آن می‌تواند نقش مهمی در شبکه ریلی داشته باشد. براساس پیش‌بینی‌ها سرعت قطار برقی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که زمان سیر را میان دو شهر تهران و مشهد به شش ساعت کاهش می‌دهد. این قطار سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۰ میلیون مسافر را دارد  و همچنین در بخش باری نیز می‌تواند پنج میلیون تن بار در کوتاه مدت و ۱۰ میلیون تن بار در بلند مدت جابه‌جا کند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما