پنجشنبه 28 فروردين 1404 - Thu 17 Apr 2025
بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
  • ترامپ با صدای بلند فکر می‌کند!

  • اجرایی کردن شعار سال، دستور کار جدی سه قوه باشد/ دنیای اسلام باید یک حرکت جدی مقابل جنایات بی‌سابقه باند تبهکار در غزه انجام دهد+ عکس و فیلم

  • جانشین شاه ماهی در پرسپولیس کیست؟

  • هدف اصلی برجام که ظریف زیر آن زد + عکس و فیلم

  • پیام تسلیت به خانواده محترم اکبری

  • دشمن از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی کلافه و عصبی است / تأکید امام خامنه‌ای بر تقویت مستمر آمادگی‌های حداکثری + عکس و فیلم

  • علت اینکه ایران وارد مذاکرات شد چیست ؟

  • موانع داخلی خلع سلاح مقاومت

  • مذاکرات برجام چاشنی جاسوسی داشت!

  • چرا تیم ترامپ شروع مذاکره با ایران را «خیلی مثبت» عنوان کردند؟

  • مسابقه خالی‌بندی میان عضو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی!

  • سیاستمداری که بازی سیاسی" استعفاء کردن" را بخوبی بلد است

  • نیت ما رسیدن به توافق شرافتمندانه است/ مذاکرات غیر مستقیم و فقط در موضوع هسته‌ای است + فیلم

  • چه کسی برای مذاکره شرط تعیین کرد؟+عکس

  • نتیجه مذاکرات شنبه؛ یک هیچ به نفع ما

  • ایران از گفت و گو هراس ندارد

  • قدردانی از یک حرکت شایسته رئیس جمهور و چند سوال مهم

  • برای فرار از یمن، ترامپ دست به دامان ایران شد

  • ترامپ و سفر شتاب زده نتانیاهو!

  • اسرائیل در آدم‌کشی به سیم آخر زده است

  • بنر پویش نه به تصادف برای استفاده پایگاه‌های خبری
    |ف |
    | | | |
    کد خبر: 398985
    تاریخ انتشار: 26/فروردين/1404 - 13:30

    غفلت از ابزارهای تنظیم بازار و مهار سوداگری

    ۸ نکته اساسی درباره این بسته و اشکالات بنیادینی که می‌تواند اثربخشی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    غفلت از ابزارهای تنظیم بازار و مهار سوداگری

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس؛

    پس از جلسه شورای عالی مسکن، بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی درباره ساماندهی بازار اجاره، با واکنش‌های انتقادی کارشناسان، فعالان حوزه مسکن و اقتصاددانان همراه شده است.

     ۸ نکته اساسی درباره این بسته و اشکالات بنیادینی که می‌تواند اثربخشی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    ۱- تکرار مکررات به‌جای اصلاح ساختاراولین ایراد وارد به بسته پیشنهادی، نبود نوآوری در سیاست‌گذاری است. بخش قابل‌توجهی از مفاد بسته، تکرار صِرف قوانین و مقررات قبلی در قالبی جدید است.این در حالی است که اجرای همین قوانین موجود نیز در سال‌های گذشته با چالش مواجه بوده و بخش عمده‌ای از آن‌ها اجرایی نشده است. بسته فعلی در عمل فاقد ابزارهای اجرایی جدید و ضمانت‌های عملیاتی است

    ۲- غفلت از ابزارهای تنظیم بازار و مهار سوداگرییکی از مهم‌ترین خلأهای بسته پیشنهادی، بی‌توجهی کامل به ابزارهای تنظیم‌گر بازار است و این در حالی است که کارشناسان، کنترل سوداگری را مقدمه هر نوع ساماندهی بازار مسکن می‌دانند.هیچ اشاره‌ای به اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، راه‌اندازی کامل سامانه املاک و اسکان، و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان ابزارهای کلیدی مقابله با احتکار واحدهای مسکونی و کاهش تقاضای سرمایه‌ای در بازار نشده است.

    ۳- تجربه شکست‌خورده واگذاری زمین به واسطه‌هادر بخشی از بسته پیشنهادی، واگذاری زمین به صنایع، شهرداری‌ها و بخش خصوصی برای ساخت و اجاره مسکن مطرح شده است؛ اما تجربه گذشته نشان می‌دهد این سیاست در عمل منجر به انحراف منابع و حیف‌ومیل اراضی دولتی شده و خروجی ملموسی برای مردم نداشته است.

    کارشناسان هشدار می‌دهند این روند، تکرار تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه مسکن خواهد بود. راه‌حل مؤثر، واگذاری مستقیم زمین به مردم واجد شرایط است، نه واسطه‌ها و نهادهای غیرپاسخگو.
     
    ۴- تهاتر زمین با مسکن؛ سنگ بزرگِ دولت‌داری مستقیمطرح پیشنهادی وزارتخانه مبنی بر تهاتر زمین دولتی با واحدهای ساخته‌شده پیمانکاران و اجاره دادن این واحدها به دهک‌های پایین، اگرچه در ظاهر جذاب به نظر می‌رسد، اما به گفته کارشناسان، فاقد مقیاس‌پذیری است و به تصدی‌گری گسترده دولت می‌انجامد.تجربه‌های مشابه در حوزه مسکن دولتی نشان می‌دهد اجاره‌داری توسط نهادهای دولتی یا شرکت‌های دولتی سرنوشتی جز شکست و فساد ندارد.
    ۵- کاهش مدت وام خودمالکی برخلاف قانونمطابق قانون جهش تولید مسکن، وام خودمالکی باید با بازپرداخت ۲۰ ساله اعطا شود. با این حال، در بسته پیشنهادی، مدت بازپرداخت به پنج سال کاهش یافته است.این تغییر، در عمل به نفع بانک‌ها و به ضرر متقاضیان واقعی مسکن تمام خواهد شد و صراحتاً با قانون مصوب مجلس در تضاد است
     
    ۶- محدودسازی وام به واحدهای زیر ۱۰۰ متر؛ سیاستی تبعیض‌آمیزبسته جدید وام خودمالکی را فقط برای واحدهای زیر ۱۰۰ متر تخصیص داده است. این تصمیم، با حذف بخش قابل‌توجهی از متقاضیان و نادیده گرفتن واقعیت‌های بازار، عملاً تبعیض‌آمیز تلقی می‌شود.چنین سیاستی همچنین مغایر با روح کلی قانون جهش تولید مسکن است که هدف آن افزایش عرضه مسکن در تمام سطوح متراژی و جغرافیایی بوده است.

    ۷- نبود برنامه برای کنترل مشاورین املاک و پلتفرم‌هااز دیگر نقاط ضعف بسته وزارت راه، بی‌توجهی به تنظیم‌گری بازار واسطه‌گری است. کنترل مشاورین املاک، ساماندهی سکوهای انتشار آگهی، اجرای سامانه ثبت رسمی معاملات ملکی و فعال‌سازی سامانه خودنویس قراردادها که می‌تواند از اجحاف در حق مستأجران جلوگیری کند.در این بسته هیچ جایگاهی ندارد. این در حالی است که بخش عمده‌ای از التهابات بازار اجاره، ریشه در نابسامانی همین بخش دارد.

    ۸- مسکن؛ راه‌حل راهبردی برای رشد اقتصادی و اشتغالدر پایان، کارشناسان تأکید می‌کنند که حل بحران مسکن صرفاً یک وظیفه اجتماعی نیست، بلکه یک سیاست اقتصادی با آثار کلان نیز هست.براساس تحلیل‌های اقتصادی، بخش مسکن می‌تواند ۲ درصد از رشد ۸ درصدی هدف‌گذاری‌شده در اقتصاد را محقق کند. این بخش با بیش از ۱۲۰ صنعت پیشین و پسین در ارتباط مستقیم بوده و هر ۱۰۰ متر ساخت مسکن به ایجاد یک شغل مستقیم و ۱.۵ شغل غیرمستقیم منجر می‌شود.اشتغال ایجادشده در حوزه مسکن، گستره ملی دارد و می‌تواند در شهرها و روستاها، در میان تحصیل‌کردگان و کارگران، تحرک اقتصادی ایجاد کند.از این رو، راه‌حل راهبردی در بسته اجاره، واگذاری زمین به مردم و ایجاد شهرک‌های مسکونی و اقتصادی از طریق الحاق اراضی به شهرها و روستاهاست. این سیاست می‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات مستأجران را کاهش دهد و در بلندمدت پیشران رشد اقتصادی کشور باشد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما