به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ،
شور و شوق خرید نوروزی در نمایشگاه بهاره همواره فرصتی مناسب برای خرید شب عید و تهیه مایحتاج نوروزی است.
در این میان، امسال نمایشگاه بهاره در بوستان ارم تهران، بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران و فرهنگسرای اشراق و مصلی امام خمینی (ره) از ۱۵ تا ۲۷ اسفند، برپا است، این نمایشگاه ها شامل غرفههای مختلفی از جمله پوشاک مردانه، زنانه و بچهگانه، کیف و کفش، چادر و روسری، عینک، مانتو، شال، کالاهای خواب، لوازم آرایشی، لوازم ورزشی، محصولات صنایعدستی، مواد غذایی، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، نبات و آبنبات است.
غرفههای پررونق: خوراکیها در صدر محبوبیت
از همان ابتدای ورود به نمایشگاه، شلوغی غرفههای خوراکی بیش از هر چیز دیگر به چشم میآید. غرفههایی که انواع آجیل، نقل، سوهان، شکلات و میوههای خشک را عرضه میکنند، بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را به خود جذب کردهاند. شاید دلیل این استقبال، علاوه بر نیاز مردم به خرید تنقلات شب عید، امکان امتحان و پذیرایی رایگان از مشتریان است.
تعارف یک مشت آجیل تازه یا یک قطعه سوهان داغ، بهانهای میشود تا خریداران ترغیب شوند و در نهایت خرید کنند. تقریباً در تمام نمایشگاه، از سمت راست تا چپ، غرفههای خوراکی پررونقترین بخش محسوب میشوند. برخی از فروشندگان نیز برای جذب مشتری بیشتر، در بیرون از غرفه محصولاتشان را به نمایش گذاشته و از مردم برای خرید دعوت میکنند.
بازدیدکنندگان درباره نمایشگاه نظرات متفاوتی داشتند، برخی از آنها به دنبال خرید برای شب عید بودند و بر این باور بودند که حتی با وجود مشکلات اقتصادی، باید برای خانواده و کودکان خود خرید کنند. در مقابل، برخی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی نامساعد فقط برای گشت و گذار و خرید مایحتاج ضروری آمده بودند.
پدری که به همراه پسرانش در حال گشت در نمایشگاه بود می گوید آمده تا آجیل شب عید بخرد و برود و خرید دیگری ندارد؛ می گوید هرچیزی را نخری آجیل را باید بخری، در تعطیلات نوروز باید جلوی میهمان آجیل و شیرینی گذاشت، برای همین آمدم ۲ کیلو آجیل بخرم و بروم.
عرضه آجیل در کنار قابلمه
یکی از ویژگیهای عجیب این نمایشگاه، حضور غرفههای ناهماهنگ در کنار یکدیگر است؛ به طوری که در میان غرفه آجیل فروشی، غرفه فروش ظروف یا حتی فروش لباس و پارچه نیز دیده میشود. این موضوع نظم و ترتیب را تحت تاثیر قرار داده و خریداران را با گیجی همراه کرده است.
در سالن شماره c که محل فروش شیرینی و آجیل است برخی غرفه ها نیز به فروش ظرف و ظروف مشغول هستند که نشان از بی سلیقگی برگزار کنندگان نمایشگاه دارد، همچنین در سالن A که مختص لباس است فروش لوازم سفره عید با آن هماهنگی ندارد.
پوشاک و چالش نبود اتاق پرو
در کنار غرفههای خوراکی، بخش پوشاک نیز یکی از اصلیترین قسمتهای نمایشگاه است. یکی از بزرگترین غرفههای این بخش، غرفه لباسهای مردانه و زنانه را عرضه میکند. نکتهای که به وضوح در نمایشگاه به چشم میآید، نبود اتاق پرو در غرفههای پوشاک است. خریداران مجبورند لباسها را روبروی خود نگه دارند و از همراهانشان نظر خواهی کنند، یا در میان جمعیت، در همان غرفه لباس را امتحان کنند. این موضوع به خصوص برای خانمها چالش بزرگی محسوب میشود.
صنایع دستی و وسایل تزئینی نوروزی در میان شلوغی غرفههای پوشاک و خوراکی، غرفههای صنایع دستی و وسایل تزئینی نوروزی نیز به چشم میخورند. این غرفهها محصولاتی همچون وسایل سفرههای هفتسین، تخممرغهای رنگی و انواع ظروف سنتی را عرضه میکنند. بسیاری از این محصولات دستساز بوده و مشتریان خاص خود را دارند. برخی غرفهها نیز انواع گلهای مصنوعی و طبیعی را برای تزئین سفره هفتسین ارائه میدهند که باعث ایجاد جلوهای خاص در نمایشگاه شده است.
استقبال از غرفههای خوراکی به ویژه آجیل و شیرینی، نشان از اهمیت این محصولات در سفرههای ایرانی دارد. در کنار آن، غرفههای پوشاک، صنایع دستی و تزئینات نوروزی نیز سهم خود را از بازار این نمایشگاه دارند. هرچند چالشهایی مانند نبود اتاق پرو در بخش پوشاک وجود دارد، اما به طور کلی این نمایشگاه، فرصتی مناسب برای خرید شب عید و تجربه حالوهوای نوروزی در کنار خانواده است همچنین، برخورد صمیمانه غرفهداران و تنوع محصولات ارائه شده، نمایشگاه را به گزینهای جذاب برای خریداران نوروزی تبدیل کرده است.
نظر متفاوت فروشندگان
در بخش پوشاک، سالن های A، B و C نمایشگاه ارم که به فروش لباسهای مردانه و بچهگانه اختصاص دارد. گفتوگو با فروشندگان نشان داد که نظرات متفاوتی درباره فروش امسال وجود دارد، یکی از فروشندگان لباس بچهگانه معتقد بود که امسال فروش خوبی نداشته و اجاره غرفه نیز برایش به صرفه نبوده است.
وی که همراه فرزندش به فروشندگی مشغول است می گوید فروششان سال گذشته حداقل ۲ برابر بوده است. البته نظر همه فروشندگان نیز یکی نیست، فروشنده دیگری که جوراب میفروخت، از فروش خوب و اجاره معقول خود رضایت داشت. وی می گوید درست که وضع بازار خیلی خوب نیست اما مردم در شب عید خرید می کنند.
کیفیت لباسهای عرضه شده در این نمایشگاه، به طور کلی متوسط به نظر می رسد. برخی از لباسها از تولیدات داخلی با کیفیت پایین و برخی دیگر از جنسهای خارجی که چنگی به دل نمیزنند؛ این مسأله باعث شد که کیفیت کلی پوشاک چشمگیر نباشد.
خریداران نیز، نظر این چنینی دارند؛ مادری که به همراه سه فرزندش به نمایشگاه بهاره آمده، می گوید به خاطر نزدیکی محل نمایشگاه با منزلش به اینجا آمده اما قیمت ها با مغازه های دیگر تفاوت چندانی ندارد، امشب به همراه بچه ها آمده ایم تا گشت و گذار کنیم؛ اگر لباس قیمت مناسبی بود خریداری کنیم.
پدر یک خانواده پنج نفره دیگر که در حال خرید هستند به خبرنگار ایرنا می گوید: کیفیت اجناس خوب نیست اما ما چاره ای جز خرید این اجناس نداریم نمی توان شب عید برای کودکان خرید نکرد، بچه ها درکی بی پولی ندارند، شب عید برای آنها شب عید است باید لباس جدید برایشان خرید.