به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از ایرنا
رضا اکبری عصر چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به آغاز طرح نوروزی از ۲۳ اسفند که تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۴ ادامه خواهد یافت، افزود: بیشینه عبور وسایل نقلیه در چهاردهم فروردین با ۲.۵ میلیون تردد پیش بینی شده است.
وی گفت: پروژههای عمرانی سازمان راهداری از روز شنبه آینده متوقف میشود و پیش بینی میکنیم به دلیل تعطیلات مختلفی که با آن مواجه هستیم، موج سفرهای نوروزی کمی فراز و نشیب داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیش فروش بلیت اتوبوس از اول اسفند ماه آغاز شده و تا امروز یک میلیون و ۶۳۲ هزار بلیت فروخته شده است.
وی با اشاره به وجود ۶هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسی کشور، بیان داشت: برای عبور از وضعیت بحرانی نیازمند ۲هزار دستگاه اتوبوس هستیم، برای رسیدن به وضعیت پایدار پنجهزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم و در حالت ایدهآل هشتهزار دستگاه اتوبوس نیازمندیم.
اکبری اظهار داشت: هرچند تلاش زیادی برای نوسازی اتوبوس داشتیم، اما توفیق چندانی پیدا نکردیم.
وی اضافه کرد: همچنین هیچ افزایش نرخی برای بلیتها اعلام نشده و هیچکس مجاز به افزایش نرخ نیست.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: سالیانه به طور متوسط ۲۰ هزار نفر را در تصادفات جادهای از دست میدهیم که ۴۱ درصد از آنان سرنشینان بیگناه هستند و اگر بتوانیم مردم را آگاه و تغییر بینش ایجاد کنیم، میتوانیم جان افراد بسیاری را نجات دهیم.
وی تعداد کشتههای نوروز ۱۴۰۳ را یکهزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد.
واردات فقط ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به کشور
اکبری در خصوص واردات اتوبوس به کشور، اظهار داشت: امسال مصوبه واردات ۲هزار دستگاه اتوبوس را داشتیم که تا امروز فقط ۱۱۰ دستگاه وارد شده و ۱۰۰ دستگاه دیگر در گمرکات در طی مراحل تشریفات ورود است.
وی دلیل این تعداد کم واردات اتوبوس را مشکلات ارزی، فرایندهای اداری، ثبت سفارش، کمبود تسهیلات و غیره عنوان کرد و ادامه داد: با همکاری وزارت صمت، اکنون فرایند واردات تسهیل شده و احتمالاً تا اربعین آینده به تعداد مناسبی ناوگان اتوبوسی خواهیم رسید، همچنین از ظرفیت تولید داخل بهرهبرداری خواهیم کرد.
ارز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس تامین شد
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مطابق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیتهای ارزی برای واردات این ۲هزار دستگاه اتوبوس رفع شده است.
وی خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس و برنامه هفتم توسعه اجازه واردات اتوبوس تا ۱۰ سال کارکرد را داده است، اما در آیین نامه دولت که به تازگی تصویب شده شرایط بهتری برای واردات اتوبوس و کامیون تا ۵ سال کار کرد عنوان شده است.
وی بیان داشت: از نظر تعداد ناوگان کامیونی مشکلی نداریم اما بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که حداقل ۱۱۰ هزار دستگاه آن باید در برنامه هفتم نوسازی شود.



