جمعه 22 خرداد 1405 - Fri 12 Jun 2026
  • حسین ستوده / آرزو دارم یه شب روضه بگیرم حرم

  • «ان‌بی‌سی» هم به «جنایت جنگی» آمریکا در ایران اذعان کرد+ عکس

  • آمریکا در تله ایدئولوژیک اسرائیل افتاده است

  • پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال آیت‌الله فیاض

  • پشت‌پرده ادعای ترامپ برای عملیات مخفی عبور نفت از هرمز+ عکس

  • اشک، شادی و جام، لحظات ناب جام جهانی / عکس

  • احکام جدید حقوقی بازنشستگان صادر شد

  • ستاره خارجی پرسپولیس هم به ایران برگشت

  • طبیعت افسانه‌ای فارو / عکس

  • تنگه هرمز تا اطلاع بعدی بسته است

  • ارتش آمریکا در تنگه هرمز شکست خورد

  • تهدید زیرساخت‌ها، تهدید زندگی مردم است

  • ترامپ در بن‌بست ایران گیر کرده هیچ‌کس جز خود را نباید سرزنش کند

  • واقعه‌ای که تاریخ را تغییر داد

  • از قبولی در کنکور سراسری تا انتخاب حجره نشینی

  • «وعده صادق» تجلی نبوغ مدیریتی شهید سلامی بود

  • تهدید تیم ملی ایران به کناره‌گیری از جام جهانی ۲۰۲۶

  • پلنگی که عقاب آفریقایی را شکار کرد

  • سه عامل ریزش طلای جهانی

  • تتلو؛ از صحنه موسیقی تا صحن دادگاه

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 358017
    تاریخ انتشار: 25/آبان/1402 - 13:35

    تاثیر مصرف نمک در کاهش فشارخون

    تحقیقات جدید نشان می دهد که قطع کردن فقط یک قاشق چای خوری نمک در روز، فشارخون را تقریباً به اندازه دارو کاهش می دهد.

    تاثیر مصرف نمک در کاهش فشارخون

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مهر،  

    «نورینا آلن»، استاد پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما دریافتیم که ۷۰ تا ۷۵ درصد از همه افراد، صرف نظر از اینکه قبلاً داروهای فشار خون مصرف می‌کنند یا نه، اگر سدیم رژیم غذایی خود را کاهش دهند، احتمالاً فشار خون شأن کاهش می‌یابد.»

    او گفت که محققان قبلاً نمی‌دانستند افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند می‌توانند با کاهش مصرف سدیم، فشار خون خود را حتی بیشتر کاهش دهند یا خیر.
    در این مطالعه، شرکت کنندگان میانسال تا مسن مصرف نمک خود را حدود ۱ قاشق چایخوری در روز کاهش دادند.

    دکتر «دیپاک گوپتا»، یکی از محققین اصلی دیگر این مطالعه، گفت: «نتیجه کاهش فشار خون سیستولیک به میزان حدود ۶ میلی‌متر جیوه بود که تاثیرش با اثر یک داروی خط اول که معمولاً برای فشار خون بالا استفاده می‌شود قابل مقایسه است.»

    فشار خون سیستولیک فشاری است که در شریان‌ها در هنگام ضربان قلب وارد می‌شود. این اولین عدد در زمان خوانش اندازه گیری فشار خون است.

    فشار خون بالا عامل اصلی بیماری و مرگ در سراسر جهان است. فشار اضافی روی شریان‌ها می‌تواند باعث نارسایی قلبی، حملات قلبی و سکته شود. آلن گفت: «فشارخون بالا بر توانایی قلب برای پمپاژ خون به طور مؤثر تأثیر می‌گذارد.»

    این مطالعه شامل ۲۱۳ مرد و زن، از ۵۰ سال تا ۷۰ سال بود. آنها به طور تصادفی به گروه پیروی کننده از یک رژیم غذایی با سدیم بالا (۲۲۰۰ میلی گرم در روز در کنار رژیم معمول خود) یا گروه رژیم کم سدیم (در مجموع ۵۰۰ میلی گرم در روز) به مدت یک هفته قرار گرفتند. سپس رژیم غذایی هر گروه به دیگری تغییر کرد.

    قبل از هر بار ویزیت، شرکت کنندگان مانیتور فشار خون می‌پوشیدند و ادرارشان به مدت ۲۴ ساعت جمع آوری می‌شد.

    در مقایسه با رژیم غذایی معمول افراد، ۷۲ درصد از شرکت کنندگان در هنگام پیروی از رژیم کم سدیم، فشار خون سیستولیک کمتری داشتند.

    به گفته محققان، فشار سیستولیک افراد با مصرف رژیم کم سدیم در مقایسه با رژیم غذایی پر سدیم ۷ تا ۸ میلی متر جیوه و در مقایسه با عادات غذایی معمول آنها ۶ میلی متر جیوه کاهش یافت.

    گوپتا در بیانیه خبری نورث وسترن گفت: «تأثیر کاهش سدیم رژیم غذایی بر کاهش فشار خون تقریباً در همه افراد، از جمله افرادی که فشار خون طبیعی، فشار خون بالا، فشار خون تحت درمان و فشار خون درمان نشده داشتند، ثابت بود.»

    محققان گفتند این یافته‌ها اهمیت کاهش مصرف سدیم را تقویت می‌کند.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما