یکشنبه 30 آذر 1404 - Sun 21 Dec 2025
  • جنوب یمن؛ بوی توطئه و خیانت

  • مهندسی فروپاشی داخلی دشمن از معیشت تا روان جامعه

  • آقای پزشکیان، اشتباهات دولتتان پاشته آشیل تان نشود

  • ارتباط عامل شهادت قاضی رازینی و مقیسه با منافقین محرز شد

  • چرا بازسازی مدیریتی به نفع دولت پزشکیان است؟

  • ریشه گرانی دلار اینجاست

  • افشین پیروانی جواب خسرو حیدری را داد+فیلم

  • ایران همچنان قوی است باید ضعیف شود

  • حداقل در میان خودتان یکی را قبول داشته باشید

  • نقشه راه رهبر انقلاب برای مداحان

  • بخشنامه تغییر ساعت کاری ادارات ابلاغ شد

  • ستاره هافبک استقلال قراردادش را فسخ کرد

  • آیا مولوی عبدالحمید صدای جدید تروریست‌ها را شنیده است؟

  • جشن حانوکای یهودی در استرالیا به خاک و خون کشیده شد/ظلم بر مردم غزه و جواب در استرالیا+عکس و فیلم

  • جزئیات تیراندازی خونین در استرالیا /لحظه خلع سلاح یکی از مهاجمین در سیدنی+فیلم

  • حالا وقت تهاجم است

  • زیست عفیفانه، راز قوام و قوت خانواده و جامعه است

  • کمبودها زیاد است اما کشور در حال حرکت و پیشرفت است/ پدیده مداحی باید مرکز ادبیات مقاومت و تبیین معارف دینی و انقلابی شود+فیلم

  • آقای ثابتی! اعتبار مجلس را به توپ نبندید/ ماجرای 126 کلمه دروغ خالص!+فیلم

  • مدیریت یعنی اقدام برنامه‌محور نه کلی‌گویی و منفی‌بافی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 257886
    تاریخ انتشار: 26/مرداد/1400 - 11:59

    تاثیر قیام امام حسین (ع) در مبارزه با انحرافات

    قوام و جوهره یک حکومت اسلامی در صورتی تثبیت می شود که مقابله با انحرافات و بدعت‌ها شکل بگیرد.

    تاثیر قیام امام حسین (ع) در مبارزه با انحرافات

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل ازباشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین عابدین رستمی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت و گویی درباره مهمترین هدف قیام امام حسین (ع) بیان کرد: مهمترین هدف از قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است؛ منکر شدن معروف و یا معروف شدن منکر از مهمترین و اساسی‌ترین انحرافات هر جامعه‌ای است.

    وی افزود: ریشه این اتفاقات در حاکمیت افراد نالایق و فاسد است؛ مانند کسانی که رابطه‌ای با شریعت دین ندارند، کسانی که نه تنها در مسیر عدالت و توحید نیستند بلکه در مسیر شیطان قدم برداشته و حرکت می‌کنند. قیام بر ضد حکومت ستمگر مثل حکومت یزید و تشکیلات بنی امیه، اصلاح ساختار و تشکیل حکومت بر اساس حق و قرآن، از مهم‌ترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

    رستمی اظهار کرد: حضرت امام (ره) به طور کلی تشکیل حکومت را برای امر به معروف و نهی از منکر می‌دانستند و اصل حکومت بر این بود که با بدعت‌ها و انحرافات مبارزه شود. در جامعه اسلامی یعنی در صدر اسلام و به ویژه بعد از شهادت امام علی (ع) و امام حسن (ع) اتفاقات زیادی افتاده بود که انحرافات نه تنها فقط مدینه، بلکه مرکز جهان اسلام را در بر گرفته بود. نه تنها مکه به عنوان مهد اسلام، بلکه تمامی جهان اسلام را تحت تاثیر خودش قرار داده بود. یک حکومت اسلامی، در صورتی می‌تواند تثبیت شود که مقابله با انحرافات و بدعت‌ها صورت بگیرد.

    این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حرکت امام حسین (ع) حرکتی اساسی بود. اینگونه روایت می‌شود که امام حسین (ع) با دعوت مردم کوفه قیام کرد، اما این قوت و قدرت به این اندازه نیست. آنگونه که ایشان از اوضاع زمانه خود یعنی از بدعت ها، فسادها و انحرافات صحبت می‌کنند و در وصیت نامه خود می‌فرمایند: من نه برای ظلم، فساد و خوش گذرانی قیام کردم، بلکه برای اصلاح در امت پیامبر (ص) و برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم تا سیره پیامبر (ص) و پدرم احیا شود.

    وی تاکید کرد: مسئله مهم این است که یک زوج متضاد به نام سنت و بدعت وجود دارد. سنتی که باید پابرجا باشد، اما تبدیل به بدعت‌ها شده و جای منکر و معروف عوض شده است. سنت باید در جای خود استفاده و بدعت سرکوب شود. لذا امام حسین (ع) به دنبال اصلاح امت خودشان بودند و مقدمه این اصلاحات قیام و شهادتشان است؛ اما تاثیری که این قیام در دین اسلام و در تاریخ گذاشت، مثال‌زدنی است. مهمترین اصلاح، اقدام و تاثیر احیای دین اسلام است در زمانی که مردم به بدعت‌ها و انحرافات خو گرفته و عادت کرده بودند نیاز به یک تلنگر داشتند و این را امام حسین (ع) رقم زدند.

    وی ادامه داد: امام حسین (ع) این احیا و مقابله با انحرافات را زمانی می‌توانستند عملی کنند که حکومت شکل گرفته در قالب طاغوت (که نه حکم از طرف خدا دارد و نه حاکم) را براندازند. در صدر این طاغوت، نمادی به اسم یزید بن معاویه وجود دارد. در تاریخ علمای شیعه و سنی نوشته اند او شخصی بود دائم الخمر، میمون باز و مست در محراب عبادت و حتی برخلاف پدرش معاویه ظواهر را نیز رعایت نمی‌کرد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی درباره مفاسدی که توسط یزید انجام می‌شد، اظهار کرد: احیای تعصب‌های قومی و ارزش‌های جاهلی که در صدر این تعصب‌ها مسئله وراثت، یعنی رسیدن حکومت از پدر به پسر قرار دارد، اسلام زدایی و تحریف معارف دین، ترویج فرهنگ جبر و سکوت و تسلیم در برابر ظلم، غارت بیت المال و استفاده از آن در مسیر منافع شخصی، فساد اخلاقی در همه جوانب، به کار گرفتن عناصر نالایق و فاسد، کشتار دسته جمعی شیعیان امیرالمومنین (ع) از جمله مفاسد یزید بود.

    وی افزود: این موضوعات بدعت‌های زمان یزید بود که امام حسین (ع) با قیام خودشان در طلب اصلاح این‌ها بر آمدند و با فدا کردن جان خود، آثاری همچون سقوط بنی امیه، قیام‌های مختلف و تلنگرهای اساسی در تاریخ اسلام را بر جای گذاشتند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما