پنجشنبه 27 شهريور 1404 - Thu 18 Sep 2025
  • دعوت به آشوب چطور هو شد؟

  • ماشه را غرب می‌کشد خشاب را غرب‌زدگان پُر می‌کنند

  • این است اتحاد جهان اسلام / اتحاد 57 کشور اسلامی برای شکست طلسم نیل تا فرات / ایران پرچمدار شکست اسرائیل +فیلم

  • آیا حمایت از دولت مصلحتی است؟

  • چند نکته درباره ابهامات توافق با گروسی

  • تجاوز صهیونیست‌ها به قطر اثبات حقانیت منطق ایران است

  • راه مقابله با رژیم صهیونیستی، مقاومت است نه التماس به سازمان ملل

  • ۱۰ آسیب برزخ «نه‌صلح ، نه‌جنگ» و یک درس مدیریتی

  • موافقت رهبر انقلاب با شرایط و ضوابط عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌ها

  • پیشنهادی به دولت برای روایت قدرت

  • تغییر نام وزارت دفاع آمریکا به وزارت جنگ و سناریوهای پیش رو

  • سانسور سفر مهم پزشکیان به چین به‌خاطر مخالفت با مکانیسم ماشه

  • تحریم‌هایی که لغو نشد، مکانیسم ماشه که وجود نداشت(!) هم فعال شد/ روحانی نه سکوت کرد نه عذرخواهی؛ طلبکار شد!+عکس

  • آنها که نمی‌خواهند ایران سرای امید و همدلی باشد

  • اولین زن شهید مقاومت خرمشهر را بیشتر بشناسید+عکس

  • فصل پاسخگویی کاسبان برجام!

  • پس از یک ماه چه می‌شود؟!

  • حزب‌الله: سپر دفاعی لبنان در برابر جبهه استکبار

  • مکانیزم ماشه ما را به دوران جلیلی برمی‌گرداند /آیا دانشمندان اصلاح‌طلب، هسته‌ای، تحریم‌ها و قیمت‌ها را هم به عقب برمی‌گردانند؟

  • تاکید رهبر انقلاب بر عملیاتی نمودن توافق راهبردی ایران و چین

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 230005
    تاریخ انتشار: 30/اسفند/1399 - 12:22

    خودروهای جدید لحظه به لحظه ردگیری می‌شوند

    در جهانی که کرونا حاکمیت نظارتی را تسریع کرده و بسیاری از مردم در این فکرند که چگونه از شبکه جرج اورولی نظارت و کنترل اجتماعی بگریزند، خوب است در وهله اول خودرویی بخرید که فناوری های کمتری داشته باشد.

    خودروهای جدید لحظه به لحظه ردگیری می‌شوند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل ازفارس؛بر اساس اسنادی که «مادربورد» به آنها دست یافته، یک پیمانکار نظارتی کوچک واقع در چارلستون کارولینای جنوبی می تواند خودروهای مدل جدید را در هر کشوری ردگیری کند. این داده ها  به شکل خدمات جدیدی بسته بندی می شوند و به عنوان یک فناوری نظارتی قدرتمند در اختیار دولت آمریکا قرار می گیرند.

    در این سند که  «گروه اولیس» آن را نوشته آمده است: «اولیس می تواند امکان مکان یابی جغرافیایی از راه دور خودروها را با کمترین فاصله از زمان واقعی در تقریبا هر کشوری جز کره شمالی و کوبا برای مشتریان خود فراهم کند. ما در حال حاضر می توانیم در هر ماه به بیش از ۱۵ میلیارد مورد از داده های مربوط به مکان خودروها در سراسر جهان دست پیدا کنیم.»

    در خودروهای جدید حسگرهای هوشمند می توانند طیفی از داده ها (حتی مکان) آن را برای سازنده خودرو یا طرف های ثالث ارسال کنند. سپس شرکت های تجمیع کننده این داده ها را دریافت و بر اساس نیاز مشتریان خود بسته بندی می کنند.

    در سند اولیس آمده است: «تله متریک خودرو، داده هایی است که از طریق سیستم های ارتباطی تعبیه شده در اتومبیل، از خودرو برای سازنده آن یا سازنده اصلی آن قطعه ارسال می شود. در حین فعال بودن خودرو، از میان هزاران نقطه داده دیگر، داده های مربوط به مکان آن نیز به شکلی مداوم و تقریبا در زمان واقعی ارسال می شود.»

    آنچنان که در این سند آمده، خدمات ردگیری اولیس می تواند برای عملیات های نظارت نظامی مورد استفاده قرار بگیرد: «ما معتقدیم که این مشخصه، قابلیت های اطلاعات و عملیات نظامی را به شدت تقویت می کند و در کنار آن، هزینه ها و خطر برجای گذاشتن اثر انگشت آی اس آر (اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی) را که در حال حاضر در جستجو برای به دست آوردن اطلاعات اهداف متحرک مورد نظر استفاده می شود، کاهش دهد.»

    این سند چنین نتیجه گیری می کند که: «شما می توانید از یک یا از سابقه ۲۵ میلیون مکان جغرافیایی یک خودرو مطلع شوید. در حال حاضر ما هر ماهه امکان دستیابی به بیشتر از ۱۵ میلیارد مکان خودرو را در سراسر جهان داریم.»

    مادر بورد این اسناد را برای ران ویدن سناتور دمکرات ایالت اورگان ارسال کرده است. کیت چو سخنگوی ویدن در پاسخ به این اسناد در ایمیلی نوشته است: «اطلاعات بسیار اندکی در مورد نحوه خرید و فروش اطلاعات خصوصی در دست است. سناتور ویدن  در تحقیقاتی حضور دارد که هم اکنون در کنگره در مورد فروش داده های شخصی به خصوص از طریق واسطه ها  در جریان است و هدف آن تاباندن اندکی نور بر این صنعت در سایه است. دفتر ما به تداوم نظارت در این باره ادامه می دهد که  واسطه های داده ها از کجا اطلاعات آمریکاییان را به دست می آورند و کسانی که این داده ها به آنها فروخته می شود چه کسانی هستند.»

    مادربورد اشاره می کند که اولیس قبلا با فرماندهی عملیات های ویژه آمریکا در مورد فناوری متفاوت دیگری کار کرده که هدف آن «تجزیه و تحلیل این بوده که کشورهای رقیب همتای آمریکا یا نزدیک به همتا چگونه سرمایه گذاری های اقتصادی و مالی را در آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی انجام می دهند.»

    اندرو لوئیس رئیس گروه اولیس در ایمیلی به مادربورد گفته است «هر نوع مواد با مالکیت خصوصی که ممکن است ما تولید کرده باشیم، بر اساس اطلاعاتی تهیه شده که به طور عمومی درباره تجهیزات تله متریک مدرن در دسترس قرار داشته است.»

    لوئیس افزوده است: «ما با دولت و هیچ یک از سازمان های دولتی مرتبط با کار ما در این حوزه هیچ قراردادی نداریم و هرگز در ارتباط با تله متریک هیچ وجهی را از دولت دریافت نکرده ایم.»

    اگرچه این سند مشخص نمی کند که این شرکت نظارتی داده های خود را چگونه تهیه می کند، به نظر می رسد با توجه به اینکه شرکت های خودروسازی یا طرف های ثالث یا حتی دولت می توانند این خودروها را در زمان واقعی ردگیری کنند، تجملاتی چون داشتن اتومبیل های جدید متصل به «اینترنت اشیا» مضرات خود را دارند.
    در جهانی که کووید۱۹ حاکمیت نظارتی را تسریع کرده و بسیاری از مردم در این فکرند که چگونه از شبکه جرج اورولی نظارت و کنترل اجتماعی بگریزند، خوب است در وهله اول خودرویی بخرید که فناوری های کمتری در آن به کار رفته باشد. گذشته از این پیشنهاد می کنیم که با برداشتن چند گام ساده، امکان باقی گذاشتن رد پا در این شبکه نظارتی را به حداقل برسانید.

     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما