شنبه 06 تير 1405 - Sat 27 Jun 2026
  • خلیل‌زاده در تیم منتخب دور دوم گروهی + عکس

  • فیلم/ حال و هوای تهران در روز تاسوعا

  • گل‌های روز سیزدهم جام جهانی ۲۰۲۶ / فیلم

  • قیمت طلا و سکه امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۵

  • توافق ستاره استقلال برای تمدید قرارداد

  • قالیباف باکو را به مقصد تهران ترک کرد

  • دیدار قالیباف با علی اف +عکس

  • اسرائیل از حمله هوایی به لبنان خبر داد

  • پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه

  • پول‌های آزادشده ایران کجا خرج می‌شود؟

  • اعلام زمان از سرگیری مذاکرات فنی اسلام‌آباد

  • برنامه بازی‌های روز پانزدهم جام جهانی ۲۰۲۶

  • توقف کامل پروازها در فرودگاه مهرآباد ۱۲ و ۱۵ تیر

  • پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به محمدباقر ذوالقدر

  • هیچ نشستی با گروسی برگزار نشده است

  • افشای مشخصات وطن‌فروش‌ها به صورت آنلاین +عکس

  • ترامپ فینال جام جهانی را خراب می‌کند

  • «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد»+ عکس

  • پیام سید مجید موسوی فرمانده هوا فضای سپاه به خانواده شهید ماکان نصیری

  • قالیباف: ایران نشان داد دوران تحمیل اراده بر ملتهای مستقل گذشته است

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 113636
    تاریخ انتشار: 17/آذر/1397 - 18:40
    وحیدحاجی‌پور

    پاس گل وزارت نفت به عربستان

    ارتش رسانه‌ای وزارت نفت معتقد است که عملکرد بیژن نامدار زنگنه در اجلاس ۱٧۵ اوپک، محشری در این سازمان به پا کرد که حس غرور ایرانیان و تحسین غیر ایرانیان را برانگیخته است

    پاس گل وزارت نفت به عربستان

    بدون آنکه بخواهند مانند وزارت نفت ایران، دست به شلوغ کاری و فرافکنی بزنند؛ تا پیش از اجلاس اوپک، حرفی از کاهش تولید نفت ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک نبود چرا که ایران به خودی خود، تولید خود را یک میلیون بشکه کاهش داده است؛ با این وجود، بازی رسانه‌ای وزارت نفت به دنبال کوه ساختن از کاهی بود که حتی تعجب اعضای دیگر اوپک و غیراوپک را به همراه داشت

      فارغ از این مساله، باید گفت ملاک اصلی در بررسی برنامه‌های اوپک، بیانیه پایانی این سازمان است؛ در این بیانیه که در سایت رسمی اوپک منتشر شده است، هیچ اشاره‌ای به معافیت کشور ایران و البته دو کشور دیگر نشده است. رئیس اجلاس اما در نشست خبری این مهم را اعلام کرده است که گرچه مهم است، اما اصولا در تصمیمات اوپک بیانیه از اعتبار برخوردار است و نه سخنان دبیرکل و رئیس دوره‌ای سازمان.

     هم اکنون تولید نفت ایران به زیر ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است و این بدان معناست که بخش مهمی از کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک، توسط ایران تامین شده است؛ از سوی دیگر، در بیانیه اوپک به جای تاکید بر کاهش سهمیه کشورهای عضو اوپک، بر کاهش تولید «کل» اوپک تاکید شده است و بازهم کلمه  overall نقش بسته که نشان می‌دهد آنچه که اوپک روی آن تکیه کرده است، تجمیع تولید همه اعضاست که ساده‌ترین راهکار، برای پر کردن جای ایران در بازار نفت است

     بهترین حالت برای ایران آن بود که در بیانیه، تولید «اعضا» بر اساس تولید ماه اکتبر سهمیه بندی می‌شد و نه آنکه ملاک «کل» تولید اوپک در اکتیر ۲۰۱۸ باشد. این همان نکته‌ای است که وزارت نفت برای سرپوش گذاشتن بر آن، فرافکنی می‌کند

     بیانیه اوپک و برنامه عربستان برای اجرایی کردن  آن، با اشتباه استراتژیک وزارت نفت کامل شد و بدون تردید خودمان به دست خودمان، بازارمان را از دست خواهیم داد. بیانیه اوپک بهترین شاخص برای تحلیل اتفاقاتی است که رح داده و در این میان، اسطوره سازی‌ها سعی در استتار خطای بزرگ وزارت نفت را دارد؛ این را هم وزیر نفت بخوبی درک کرده و هم سایر کارشناسانی که می‌دانند در اوپک چه می‌گذرد

    منبع : حامیان ولایت

    نظرات بینندگان
    نظرات شما