شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • سربازی که شهید خرازی را به عنوان فرمانده قبول نداشت

  • معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 99915
    تاریخ انتشار: 21/تير/1397 - 13:39
    لاله افتخاری مطرح کرد؛

    دو نوع صلح مثبت وصلح منفی در اندیشه مقام معظم رهبری

    لاله افتخاری گفت: صلح به تنهایی مقبول نیست بلکه هرگاه با عدالت همراه باشدیعنی صلح عادلانه ونرمش قهرمانانه ،ممدوح ومقبول است.

    دو نوع صلح مثبت وصلح منفی در اندیشه مقام معظم رهبری

    لاله افتخاری عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی در دومین هم اندیشی تخصصی اندیشه های امام خامنه ای در حوزه صلح و عدالت به ایراد سخنرانی پرداخت.
    افتخاری اظهار داشت ؛صلح وعدالت دو مفهوم مرتبط بایکدیگرند که در تمامی عصرها ونسلها پیوسته مورد مطالبه ی مردم بوده وتلاش مصلحان، صاحبنظران، رهبران مکاتب وادیان وافراد تاریخ سازوتاثیرگذاربرجوامع درراستای تحقق آن صورت گرفته است که این امرنشانگر فطری بودن این دومفهوم است وازمشترکات بسیار مهم مذاهب اسلامی ،ادیان الهی وحتی جامعه ی بشری بشمار می آید.
    وی افزود ،ازسویی قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی که نه درآن تحریفی صورت گرفته (فصلت/۴۲)و نه ازبیان موضوعی که بشر بدان نیاز داشته باشد فرو گذار کرده(انعام/۵۹) ، به زیبایی به دومفهوم صلح وعدالت پرداخته است.
    وی ادامه داد ،ازدید گاه اسلام نیز ،صلح در هر دو معنای آن‌ کاربرد دارد .در قرآن کریم ،حدود ۱۴۰ آیه در مورد صلح وآیات بسیاری با بکارگیری مترادف آن یعنی کلمه سلم آمده است. البته کلمه سلم غالبا به معنای آرامش وامنیت است که لغت اسلام نیز از همین ریشه گرفته شده است .
    کاربرد صلح امادرحوزه های فقهی ،حقوقی ،سیاسی ،اجتماعی وبین المللی نیز از ریشه ی لغوی آن ،سرچشمه گرفته وبه نسبت هریک از حوزه های علمی ،مورد تعریف شده است وفقهای اسلامی آن را هدنه یعنی سازش و پیمان عدم تعرض وهمزیستی مسالمت آمیز دانسته اند .درحقوق وسیاست نیز ،واژه ی صلح ،مفهومی در مقابل جنگ دارد . ودر حقوق بین الملل با دو کاربرد صلح منفی یعنی ترک مخاصمه وصلح مثبت یعنی ترک مخاصمه همراه با رعایت حقوق بشر وقواعد دموکراسی استعمال می شود.
    افتخاری افزود ،مقام معظم رهبری به مناسبتهای گوناگون ومتناسب با نیاز مخاطبین و براساس مقتضیات زمان ومکان فرمایشات ارزشمند و حکیمانه ای بیان می کنند .ازجمله موضوعاتی که ایشان پیوسته برآن تاکید ورزیده اند  دو واژه صلح وعدالت است. این توجه بویژه به موضوع عدالت تا آنجاست که ایشان دهه ی چهارم انقلاب اسلامی رادهه پیشرفت وعدالت نامیدند.
    ازسویی شخصیت علمی وجایگاه معظم له به عنوان رهبری نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی واشراف وتسلط ایشان بر آیات وروایات ونیز غنای آموزه های وحیانی ،ضرورت رجوع به آن هارا به عنوان  منبع و مبنای خطاناپذیر تمامی آنچه بشربدان نیازمند است یک وظیفه وتکلیف شرعی وعقلی می نمایاند .لذا بهره  گیری ازاین دوثقل گرانقدرتوسط مقام معظم رهبری بویژه در دو موضوع مهم صلح وعدالت ،امری قطعی و بین است.
    وی ادامه داد، دراندیشه های رهبرانقلاب صلح به  دونوع صلح مثبت وصلح منفی تقسیم می شود. حال آن که عدالت پیوسته ودر تمام حالات امری مثبت وپسندیده است ودر سراسر خلقت وحیات ساری وجاری است .زیرا آفرینش عالم براساس عدل واعتدال آنجام گرفته است.دراندیشه مقام معظم رهبری صلح به تنهایی مقبول نیست بلکه  هرگاه با عدالت همراه باشدیعنی صلح عادلانه ونرمش قهرمانانه ،ممدوح ومقبول است.برهمین اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ،جنگ طلب نیست وتهدیدی برای کشور های منطقه وجهان به شمار نمی آید ،بلکه به دنبال ایجادصلح درمنطقه ،امت اسلامی وجهان است .
    افتخاری در پایان بر این موضوع تاکید کرد که مقام معظم رهبری  در سخنانشان گاه به صراحت به آیه یا آیاتی کامل ویافراز هایی از یک آیه استناد می کنند وگاه بدون تصریح دراستناد به ثقلین دیدگاه خویش رامطرح می سازند. دربهره گیری ازروایات و سیره نیز ایشان به همین گونه ،گاه به صراحت آن هارا مطرح می کنند ومثال ها ونمونه هایی از تاریخ صدر اسلام یا سیره ی نبی اکرم (ص) واهل بیت (ع)ذکر می کنند.که شواهد ومصادیق این بخش نسبت به دیگر موارد ازفراوانی بیشتری برخوردار است‌ اما گاه سخنان ایشان فاقد هرگونه استناد به آیات،روایات وسیره می باشد لیکن ازآن جاکه در همه  موارد با اندکی تامل می توان برای تمامی فرمایشات رهبری به مبانی قرآنی وروایی دست یافت آخرین بخش این پژوهش به عنوان ناظر برآیات، روایات وسیره مطرح گشته است.
    در نهایت پیشنهاد می گردد ازسویی برای درک بیشتر مبانی دینی واز دگرسو برای فهم دقیق تر اندیشه های امام خامنه ای ،مبانی قرآنی وروایی دیدگا ه های ایشان درحوزه های گوناگون ازسوی اندیشمندان وپژوهشگران مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

    منبع : مهر

    نظرات بینندگان
    نظرات شما