پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • پلیس در حال انجام وظیفه/ به ترک فعل ۳۲ دستگاه مسئول درباره حجاب رسیدگی خواهد شد؟+ فیلم

  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت

  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد ؟

  • دلالت‌های مهم قانون H.R.815 برای ایران

  • جزئیات جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود

  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/ خودروهای تولیدی کجا هستند؟

  • ماجرای زمین خوردن شهید خرازی و روضه زنده

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 56185
    تاریخ انتشار: 16/ارديبهشت/1396 - 13:36
    ریاست جمهوری فرانسه

    آخرین آرزوی ژان ماری لوپن

    پدر پیر فردا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به دقت دنبال خواهد کرد، اما تا زمانی که نتایج انتخابات اعلام نشود، خیال وی از شکست دختر مغرورش در انتخابات آسوده نخواهد شد.

    آخرین آرزوی ژان ماری لوپن

     نام ژان ماری لوپن برای کسانی که تحولات سیاسی فرانسه را طی سالهای گذشته و اخیر دنبال کرده اند آشناست. رهبر سابق جبهه ملی فرانسه و پدر مارین لوپن رهبر فعلی این جریان ، هم اکنون در نوعی انزوای سیاسی ناخواسته قرار گرفته است. همگان متفق القول هستند که  او قربانی بازی هدفمند دخترش در عالم سیاست شده است.

    شوک سیاسی به جبهه ملی فرانسه

    در سال 2015 میلادی، جامعه  سیاسی فرانسه از خبر مربوط به اخراج ژان ماری لوپن رهبر جبهه ملی از این مجموعه در شوکی سخت فرو رفت. در هر حال مارین لوپن سیاستمداری برجسته و مشهور در فرانسه محسوب می شد. اما این شوک زمانی به نقطه اوج خود رسید که بر همگان مسجل شد اخراج ژان ماری لوپن توسط دخترش یعنی مارین لوپن صورت گرفته است. به عبارت بهتر، در سال 2015 میلادی، شاهد کودتای مارین لوپن رهبر جلبهه ملی فرانسه علیه پدر خود بودیم. این کودتای سیاسی- خانوادگی بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی  در  فرانسوی داشت. البته در آن زمان رسانه های وابسته به دو حزب سوسیالیست و محافظه کار ( دو حزب سنتی اصلی فرانسه) ترجیح دادند بر روی این موضوع مانور رسانه ای زیادی ندهند ،زیرا این اقدام منجر به تمرکز افکار عمومی بر جریان راست افراطی فرانسه می شد و این همان هدفی بود که مارین لوپن به دنبال آن بود.

    ژان ماری لوپن در سال 1928 میلای متولد شده و هم اکنون 88 سال دارد. او از سال 1972 تا 2011 میلادی، یعنی در یک بازه زمانی 40 ساله، رهبری جبهه ملی فرانسه را بر عهده داشت. دختر وی یعنی مارین لوپن، هم اکنون 48 سال دارد. به این ترتیب، میان پدر و دختر دقیقا 40 سال اختلاف سنی وجود دارد، یعنی به اندازه طول دوران رهبری ژان ماری لوپن در جبهه ملی.

    سخت ترین اشتباه ژان ماری لوپن چه بود؟

    در سال 2011 میلادی، ژان ماری لوپن سخت ترین اشتباه دوران زندگی شخصی وسیاسی خود را مرتکب شد. او برای رهبری دخترش در جبهه ملی فرانسه زمینه چینی کرد. در مقابل، مارین لوپن که مراحل ترقی را در حزب متبوعش پیموده بود، بیش از هر زمان دیگری به حمایت پدرش برای جایگزینی وی نیاز داشت.مارین لوپن سرانجام با حمایت پدر خود و دیگر اعضای ارشد جبهه ملی، به عنوان رهبر این جبهه برگزیده شد. بااین حال ژان مارین لوپن هرگز تصور نمی کرد که به زودی، دخترش پروسه حذف وی از کل معادلات سیاسی و حزبی در جبهه ملی را آغاز خواهد کرد.

    در طول سالهای 2011 میلادی تا 2015 میلادی، شاهد بروز اختلافاتی میان ژان ماری لوپن و دخترش بودیم. اصلی‌ترین نقاط اختلافی میان مارین لوپن و پدرش ژان ماری لوپن به موضوعاتی مانند مهاجرت، هولوکاست و استراتژیهاو تاکتیهای  حزبی و سیاسی جبهه ملی باز می گردد. در حوزه مهاجرت، مارین لوپن خواستار محدود کردن مهاجرت به فرانسه بوده و در مقابل، ژان مارین لوپن پدرش خواستار متوقف ساختن مهاجرت است. در عرصه تعاملات درون حزبی و برون حزبی در جبهه ملی، رویکرد مارین لوپن تا حدود زیادتری نسبت به پدرش بازتر است. اختلاف میان مارین لوپن و پدرش بر سر موضوع هولوکاست نیز موضوعی مهم محسوب می شود. لوپن سال 1997 در اظهاراتی نسبتا ضدهولوکاستی گفته بود که اصل این ماجرا را قبول دارد ولی آنگونه که یهودیان می‌گویند، اتاق گازی تشکیل نشده است. ژان ماری لوپن اخیرا بار دیگر این مواضع را تکرار کرد. این مسئله با نارضایتی دخترش مارین لوپن همراه بود و در برکناری و اخراج رهبر و بنیانگذار جبهه ملی از این مجموعه نقش موثری ایفا نمود.

    در هر حال  مارین لوپن در صدد ایجاد تغییرات بنیادین در جبهه ملی بود. او تصمیم گرفته بود تا در راستای جلب افکار عمومی، جبهه ملی را به حزبی رادیکال تبدیل نماید.بدیهی بود که ژان ماری لوپن و برخی همراهانش در حبهه ملی با این رویکرد موافق نبودند. با همه این اوصاف ژان ماری لوپن هرگز تصور نمی کرد که روزی اختلافات وی و دخترش منجر به کودتای مارین لوپن علیه وی شود. این اتفاق در سال 2015 میلادی و به گونه ای ناگهانی رخ داد. البته مارین لوپن در صدد بود در همان سال 2011 میلادی چنین کودتایی را علیه پدر صورت دهد اما در آن زمان، بسیاری از اعضای جبهه ملی همچنان به ژان ماری لوپن وفادار بودند.بنابراین  مارین لوپن تصمیم گرفت این اقدام را در پروسه ای 4 ساله صورت دهد.

    چرا مارین لوپن در سال 2012 کودتا نکرد ؟

    مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 میلادی حضور یافت توانست حدود 18 درصد آرا را کسب کند. با این حال وی نتوانست به دور دوم و نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یابد. رد سال 2012 میلادی، رقابت نهایی میان نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند شکل گرفت. با این حال مارین لوپن معتقد بود که کسب 18 درصد آرای عمومی موفقیتی بزرگ برای حزب متبوعش محسوب می شود. بدون شک اگر مارین لوپن در سال 2012 میلادی به موفقیت بیشتر و پررنگ تری در مناسبات سیاسی فرانسه دست می یافت و به دور دوم رقابتهای انتخاباتی این کشور صعود می کرد، در همان سال کودتای درونحزبی علیه پدر را کلید می زد. با این حال سال 2012 میلادی زمان مناسبی برای این کار نبود. سرانجام در انتخابات پارلمانی سال 2014 میلادی لوپن به رویای خود دست یافت. وی توانست در رقابتهای انتخابات پارلمانی اروپا بر دیگر احزاب فرانسوی پیروز شود و نمایندگان حزب متبوعش را راهی پارلمان اروپا در بروکسل کند. پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا ، لوپن احساس کرد که قدرت لازم در خصوص اخراج پدرش از جبهه ملی را داراست. مارین لوپن در راستای یکپارچه سازی جبهه ملی فرانسه، خود را ملزم به حذف پدرش از قدرت می دانست. لوپن پس از انتخابات پارلمانی سال 2014 میلادی به قدرتی بلامنازع در جبهه ملی تبدیل شد. همین مسئله سبب شد تا حتی برخی از نزدیکان ژان ماری لوپن نیز حمایت کامل خود را از مارین لوپن عملی سازند. این حمایتها در سال 2015 میلادی به نقطه اوج خود رسید.  نتیجه افزایش حمایتهای درون حزبی از مارین لوپن، افزایش انگیزه وی جهت اخراج ژان ماری لوپن بود.

    آخرین آرزوی ژان ماری لوپن

    هم اکنون در سال 2017 میلادی قرار داریم. فردا قرار است دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه میان مارین لوپن و امانوئل ماکرون برگزار شود. مطابق جدیدترین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، مارین لوپن حدود 32 درصد و ماکرون بیش از 60 درصد آرای عمومی را در این آوردگاه سیاسی به خود اختصاص خواهند داد. با این حال ژان ماری لوپن اصلی ترین فردی است که از راهیابی دخترش به کاخ الیزه نگران است. او طعم تلخ اخراج از حزبی که خود بنیانگذار آن بوده است را چشیده و هم اکنون با نفرتی عمیق به دختر خود می نگرد. اگرچه مشاهده نتیجه نظرسنجی های انجام شده در فرانسه ( که جملگی نشان دهنده پیروی ماکرون بر لوپن می باشد) تا حدود زیادی سیاستمدار 88 ساله فرانسوی را آرام ساخته است، اما تا زمانی که نتایج انتخابات فرانسه اعلام نشود، خیال وی از شکست دخترش در انتخابات آسوده نخواهد شد.

    در سال 2015 میلادی بنیانگذار حزب جبهه ملی فرانسه پس از اخزاب از جبهه ملی فرانسه،  پیروزی «مارین لوپن» در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه و راهیابی وی به کاخ الیزه را  غیر قابل قبول و وحشتناک ارزیابی کرده بود. بنیانگذار جبهه ملی فرانسه در این خصوص می گوید: «من با پیروزی مارین لوپن در انتخابات 2017 و راهیابی وی به کاخ الیزه مخالفم و تمامی تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا بار دیگر عدالت برقرار شود.»

    آنچه مسلم است اینکه شکست مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شاید آخرین آرزوی پدر پیر وی باشد. ژان ماری لوپن به خوبی می داند که این شکست می تواند مولد اختلافاتی در مناسبات درون حزبی جبهه ملی باشد. این همان خواسته قلبی ژان ماری لوپن است. دیگر بر همگان مسجل است که نفرین ژان ماری لوپن هم اکنون پشت سر دختر مغرورش مارین لوپن می باشد.

    منبع : تسنیم

    نظرات بینندگان
    نظرات شما