پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • پلیس در حال انجام وظیفه/ به ترک فعل ۳۲ دستگاه مسئول درباره حجاب رسیدگی خواهد شد؟+ فیلم

  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت

  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد ؟

  • دلالت‌های مهم قانون H.R.815 برای ایران

  • جزئیات جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود

  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/ خودروهای تولیدی کجا هستند؟

  • ماجرای زمین خوردن شهید خرازی و روضه زنده

  • با خانواده توماج صالحی آشنا شوید+عکس‌ و فیلم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 368658
    تاریخ انتشار: 14/فروردين/1403 - 10:45

    چه جریان‌هایی با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالف هستند؟+عکس و فیلم

    چهار جریان اصلی با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالف هستند که در این گزارش، به بررسی چرایی مخالفت این جریان‌ها خواهیم پرداخت.

    چه جریان‌هایی با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالف هستند؟+عکس و فیلم

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس

    در گزارش پیشین با عنوان «منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟» برخی دلایل ساخت مسجد در پارک قیطریه بیان شد. به طور خلاصه، با توجه به برداشته شدن حصار پارک‌ها در دهه 70، این اماکن عمومی به محلی برای حضور معتادان، ساقیان مواد مخدر و مشروبات الکلی و برخی سارقین تبدیل شده و فضا را برای حضور خانواده‌های ایرانی نامناسب و ناامن ساخته است. ساخت مسجد به‌عنوان پایگاهی فرهنگی در کنار حضور مردم از اقشار مختلف، منجر می‌شود که فضای عمومی پارک‌ها به دست خود مردم، برای حضور خانواده‌ها ایمن و مناسب گردد. البته این مسجد، اولین و آخرین مسجدی نیست که در یک پارک احداث می‌گردد. به گفته سخنگوی شهرداری تهران، در ٣ دهه گذشته، ۴٣ مسجد در پارک‌ها ساخته شده و برای ٣۴ بوستان فرامنطقه‌ای دیگر از جمله پارک قیطریه، مصوبه ساخت مسجد ادامه دارد. سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: «پارک قیطریه ١٢٢ هزار مترمربع است و مساحت در نظر گرفته شده برای مسجد حدود ٨٢٠ مترمربع است. یعنی چیزی "کمتر از ٧ دهم درصد از کل پارک" را شامل می‌شود. مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکار از اهالی همان محل هم دارد که کلیه هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران درواقع تسهیل‌گر مشارکت مردم در این امر خیر است.» شهرداری تهران تصریح کرده است که قرار نیست هیچ درختی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه قطع شود. سخنگوی شهرداری در خصوص احتمال بهره‌وری اقتصادی از این مسجد تاکید کرد: «هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و ... برای طرح مسجد درنظر گرفته نشده و نخواهد شد.»
    بااین‌حال، 4 جریان اصلی با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالفت کرده و برخی از آن‌ها، سعی در بحران‌سازی در فضای مجازی به این بهانه را دارند.

    1. براندازان

    اولین و اصلی‌ترین جریان، اپوزیسیون خارج نشین و رسانه‌های آن‌ها خصوصاً رسانه وابسته به رژیم صهیونیستی یعنی شبکه اینترنشنال است. دلیل اصلی حمله این جریان به ساخت مسجد، مقابله با دین و شعائر اسلامی است. براندازان با موضوعی که ارتباطی با دین اسلام داشته باشد، مقابله می‌کنند؛ خصوصاً ساخت مسجد که یک موضوع جریان‌ساز و محوری در دین اسلام است. جریان ضدانقلاب تلاش می‌کند با دروغ‌های مختلف، مردم را نسبت به ساخت مسجد بدبین کنند. به عنوان مثال، کارشناس شبکه صهیونیستی اینترنشنال مدعی شد که ساخت این مسجد، به اسلام ضربه می‌زند. شهرداری و حکومت وظیفه ساخت مسجد را ندارند و اساساً داخل پارک‌ها، جایی برای مسجد نیست.
    این شبکه در ادعایی دیگر گفته است که ساخت مسجد منجر به تغییر کاربری پارک می‌شود. مسجد کارکرد اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی دارد و کارکرد سنتی خود به عنوان جایی برای عبادت، یک چیز جدا است.
    این شبکه در ادعایی دیگر گفته است که ساخت مسجد منجر به تغییر کاربری پارک می‌شود. مسجد کارکرد اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی دارد و کارکرد سنتی خود به عنوان جایی برای عبادت، یک چیز جدا است.
    اینترنشنال یکی از دلایل اصلی مخالفت خود با ساخت مسجد را، وجود پایگاه‌های بسیج در مساجد عنوان کرده است. مومضوع دیگر این است که ادعا می‌کنند برای ساخت این مسجد، قرار است درختان چند صدساله را نابود کنند.
    کارشناسی دیگر از این شبکه، مسجد ساختن را به معنی فساد و دور ریختن بودجه دانست و ادعای دروغ تخریب فضای سبز را تکرار کرد.

    2. اصلاح‌طلبان

    جریان دومی که با ساخت مسجد در پارک قیطریه مقابله می‌کند، کسانی هستند که هدفشان حمله به علیرضا زاکانی، شهردار تهران است. اصلاح‌طلبان و برخی چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی را، می‌توان در این دسته دانست.البته دسته اول و دوم، با یکدیگر همپوشانی نیز دارند. یعنی رسانه‌های برانداز هم به دنبال تخریب زاکانی هستند و برخی از اصلاح‌طلبان هم از روی مقابله با دین، با ساخت مسجد مخالف‌اند. محمد فاضلی چهره سیاسی اصلاح‌طلب و معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت روحانی در این باره نوشت: «ساخت مسجد، ‎ساخت‌وساز و گاه‎ ساخت‌وپاخت است.» او همچنین مدعی شد: «مشاهده شخصی خودم از ساختن مجتمع تجاری، مغازه، و مکان‌های کسب در اطراف و با مالکیت مساجد، نشان می‌دهد اصرار بر ساختن مسجد، می‌تواند پوششی برای درآمدزایی باشد»
     
     
    حسام‌الدین آشنا، یکی از چهره‌های موثر در دولت تدبیر و نزدیک به شخص روحانی نوشت: «مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت‌تر است؟»
     
    عباس عبدی، یکی دیگر از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلبان نیز نوشت: «اگر نمی‌توانید جوانان را نمازگزار کنید، ایرادی ندارد، راه ساده‌تری در دسترس است که برای پیمانکاران خودی هم سود دارد. تا می‌توانید مسجد بسازید.»
    عباس عبدی، یکی دیگر از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلبان نیز نوشت: «اگر نمی‌توانید جوانان را نمازگزار کنید، ایرادی ندارد، راه ساده‌تری در دسترس است که برای پیمانکاران خودی هم سود دارد. تا می‌توانید مسجد بسازید.»

    3. چهره‌های توییتری

    دسته سوم را می‌توان چهره‌های رسانه‌ای حاضر در توییتر دانست. می‌توان گفت که این دسته از مخالفین بیشتر به دنبال موج‌سواری بر فضای رسانه‌ای ایجاد شده برای نمایش و زورآزمایی هستند.

    4. دلسوزان محیط زیست

    جریان چهارم کسانی هستند که حقیقتا نگران مسائل محیط زیستی بوده و اهداف سیاسی یا بحران‌سازی را دنبال نمی‌کنند. این دلسوزان، بیشتر به دلیل دروغ‌های دسته اول که مدعی ضربه به محیط زیست با ساخت مسجد هستند، نگران موضوعات زیست محیطی شده‌اند.نگرانی برای موضوعات زیست محیطی، مهم و همراستا با مسائل دینی است. برای این دسته از دلسوزان باید مشخص شود که قرار نیست با ساخت مسجد در پارک قیطریه، آسیبی به محیط زیست و درختان وارد شود.
    سوال اصلی از جریان‌های مخالفی که به ساخت مسجد حمله می‌کنند این است: «مگر مسجد به عنوان یکی محیط فرهنگی و فضایی برای برگزاری مناسک دینی به ویژه نماز جماعت، چه خطری برای آن‌ها دارد که تا این حد از ساخت مسجد در فضای عمومی پارک هراسان شده‌اند؟»

     


    download

    download

    download

    download

    نظرات بینندگان
    نظرات شما