شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 366596
    تاریخ انتشار: 09/اسفند/1402 - 16:43

    شرق:اصلاح‌طلبان حمایت توده‌های اجتماعی را از دست داده‌اند

    روزنامه‌های کثیرالانتشار هر روز حاوی مطالب و تحلیل‌های متنوعی است. در این ستون به بررسی روزانه این مطالب و تحلیل‌ها می‌پردازیم.

    شرق:اصلاح‌طلبان حمایت توده‌های اجتماعی را از دست داده‌اند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس

    روزنامه شرق: اصلاح‌طلبان حمایت توده‌های اجتماعی را از دست داده‌اند

    «هدایت‌الله آقایی» نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی و عضو حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که چرا چند سالی است دغدغه اصلاح‌طلبان از مطالبات جامعه فاصله گرفته و پایگاه اجتماعی آن‌ها تضعیف شده است؟ به آسیب‌شناسی این جریان در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: «این موضوع به‌عنوان یک معضل جدی و اساسی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر است. اصلاح‌طلبان چند سال است پشتوانه و حمایت توده‌های اجتماعی را از دست داده‌اند، قدرت جذب آن‌ها تضعیف شده و توان مانور کم‌رنگ‌تری در مقایسه با قبل دارند. این یک حقیقت انکارناپذیر است.»
     
    وی در بخش دیگری تز این مصاحبه گفت:« در سال‌های اخیر اصلاح‌طلبان یا تصمیمات دوگانه و غیرشفاف می‌گیرند یا قدرت سازمان‌دهی آن‌ها تضعیف شده است و برای ترمیم آن هم گامی جدی بر‌نمی‌دارند.»

    لاریجانی برای مجلس چه برنامه‌ای دارد؟

    روزنامه وطن امروز در مطلبی با عنوان «بازی بدون توپ لاریجانی» نوشت:«علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی پس از حمایت انتخاباتی از محمدباقر نوبخت، این بار در کلیپی از غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس دهم اعلام حمایت کرده است.»در ادامه این مطلب آمده است: «لاریجانی تاکنون از نوبخت و تاجگردون حمایت کرده است. بررسی وضعیت سبد رای این 2 نفر در حوزه‌های انتخابیه رشت و گچساران نشان می‌دهد تقریبا پیروزی هر 2 نفر در انتخابات قطعی است و در واقع حمایت آقای لاریجانی از این 2 کاندیدا تاثیر چندان زیادی در جلب آرا برای این کاندیداها نخواهد داشت اما این حمایت لاریجانی به نوعی یک اعتبار سیاسی برای این افراد است. ضمن اینکه علی لاریجانی نیز با حمایت از این 2 نفر که در واقع احتمال پیروزی آن‌ها در انتخابات بسیار زیاد است تلاش می‌کند یک نوع اعتبار اجتماعی برای خود دست‌وپا کند.»
     
     
    این روزنامه در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد علی لاریجانی در حال تلاش است در مجلس آینده یک نقش ویژه ایفا کند. در واقع لاریجانی با حمایت از برخی افراد نشان‌دار می‌خواهد ضمن اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌های آینده مجلس، زمینه‌های ایجاد یک تشکیلات جدید سیاسی یا ایجاد یک ائتلاف جدید سیاسی را برای آینده فراهم کند.بر همین اساس می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که لاریجانی در تلاش است از دل انتخابات مجلس دوازدهم، زمینه‌های تشکیل یک ائتلاف جدید سیاسی را برای تاثیرگذاری هم در مجلس آینده و هم تحولات سیاسی آینده ایجاد کند.»

    سانسور اقدامات مثبت دولت سیزدهم در رسانه‌های جریان غرب‌گرا

    رسانه‌های منتسب به جریان غرب‌گرا به‌هیچ‌عنوان به اخبار مثبت توجه نکرده و اقدامات مثبت دولت سیزدهم را نیز سانسور می‌کنند. جدیدترین مصداق اقدام مثبت دولت در زمینه اقتصادی، ثبت رشد اقتصادی 6 درصدی بوده است. روزنامه کیهان در این رابطه در مطلبی با عنوان «ثبت رشد اقتصادی 6 درصدی، دومین رکوردشکنی طی 2 سال اخیر» نوشت: «سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: در 9 ماهه امسال رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶/۶ و بدون نفت چهار درصد بود و به این ترتیب در ۹ ماهه امسال، دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت شش از سال 1396 به بعد شکسته شد.»
     
     
    روزنامه کیهان در ادامه نوشت:«اقتصاد ایران برای عبور از مسیر پر پیچ‌وخم دهه 90 هزینه‌های زیادی پرداخت کرد. این دهه عمدتا با استقرار دولت تدبیر و امید همراه بود و از آنجا که این دولت، رسالت خود را برقراری ارتباط با چند کشور غربی و اوج دستاورد خود را امضای برجام می‌دانست و وزیرانش اعتقاد داشتند که حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم و حتی یک مسکن هم نباید بسازیم، بنابراین ماحصل اقتصاد ایران در این دهه، تورم‌های سالانه بالای 40 درصد و نقطه به نقطه نزدیک به 60 درصد و همین‌طور رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود.
    دولت سیزدهم در چنین شرایطی سکان اقتصاد را در دست گرفت و با وجود بیش از 500 هزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهی اوراق و بدهی 54 هزار میلیارد تومانی به خزانه و بسیاری مشکلات دیگر، توانسته است طی دو سال اخیر، تا حدودی شتاب تورم را کم کند و از سوی دیگر، رشد اقتصادی مستمر و با اعدادی قابل قبول رقم بزند.»

    آقای همتی! چرا سازوکارهای ملی برای شفافیت را تحقیر می‌کنید؟!

    روزنامه هم‌میهن در مطلبی با عنوان «واکنش عبدالناصر همتی به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی: FATF داخلی شوخی است» نوشت: «رئیس بانک مرکزی دولت دوم حسن روحانی در گفت‌وگو با برنامه «صندلی سبز» در واکنش به سخنان محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی دولت ابراهیم رئیسی که گفته باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم، گفت: من نمی‌دانم چرا ایشان چنین نکته‌ای را گفته‌اند و بعید می‌دانم این موضوعات را ندانند و شاید به اشتباه چنین حرفی نقل شده است.او افزود: اولاً در FATF، 200 کشور و نهاد عضو دارد و در واقع یک گروه مالی است به این معنی که تلاش می‌کنند ضوابطی را برای نقل و انتقال پولی و مالی در دنیا طراحی کنند و کشورهای عضو باید تعهداتی دهند که اصولی را برای جلوگیری از تروریست و پولشویی رعایت کنند پس این را نمی‌شود خودمان انجام دهیم.»
     
     
    حامیان FATF مدعی هستند که «194 کشور جهان» و «همه کشورهای جهان به غیر از ایران و کره شمالی» عضو FATF هستند. این ادعا در حالی است که تنها 35 کشور جهان به این سازمان بین دولتی پیوسته‌اند.بر اساس برآوردها حجم پولشویی که به صورت سالیانه در جهان انجام می‌شود، بین 800 میلیارد تا 2 تریلیون دلار است. حال سؤال این است که چه مقدار از این 2 تریلیون دلار حجم پولشویی در اقتصاد جهانی متعلق به اروپا و آمریکا، یعنی اعضای اصلی FATF است.
    نگاهی به تجربه کشورهای عضو FATF نشان می‌دهد که پدیده پولشویی علیرغم گذشت چند سال از الحاق این کشورها، همچنان با تاروپود نظام مالی و بانکی آن‌ها درهم‌تنیده باقی‌مانده است و ضوابط این نهاد نتوانسته از بروز پدیده پولشویی جلوگیری کند. از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های موجود، 99 درصد پول کثیف موفق به عبور از سیستم‌های نظارتی آمریکا و اروپا شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از این پول‌ها مجدداً برای سرمایه‌گذاری و ساماندهی جنایات دیگر به کار می‌روند.«خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش گفته بود:«برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.»

    یک سوال؛ آیا در کشور قانونی برای مبارزه با پولشویی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است؛ لایحه مبارزه با پولشویی در سال1386 در مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل شد و بعد از تائید شورای نگهبان، در تاریخ 11 آذرماه 88 آئین نامه اجرایی آن نیز تدوین و از سوی دولت وقت ابلاغ شد.بنابراین چنانچه دولت اراده‌ای برای مقابله با پولشویی دارد، به آسانی و بی آنکه نیازی به FATF باشد می‌تواند با این پدیده پلشت مقابله کند.

     

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما