یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
|ف |
| | | |
کد خبر: 366455
تاریخ انتشار: 08/اسفند/1402 - 10:37

آیا میادین مشترک نفت وگاز به بخش خصوصی سپرده میشود؟

به گفته یک کارشناس انرژی، دولت به دلیل کسری بودجه و کاهش اعتبارات سرمایه‌ای، توان توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتر در میادین را ندارد، باید با کمک بخش خصوصی استخراج و بهره‌برداری از میادین مشترک تسریع شود، به هر حال تعلل در برداشت به ضرر ما و به نفع طرف مقابل است.

آیا میادین مشترک نفت وگاز به بخش خصوصی سپرده میشود؟

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس: تبصره‌های (۲) و (۳) بند (ب) ماده ۱۵ لایحه برنامه هفتم توسعه که امسال در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید تاکید می کند برداشت از این میادین مشترک نفت و گاز دیگر در انحصار شرکت ملی نفت نخواهد بود و امکان استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در توسعه و بهره برداری از این میادین نفت و گاز فراهم شده است.

اگر این تبصره ها عملیاتی شود و در عمل همکاری با بخش خصوصی واقعی شکل بگیرد ما می‌توانیم به میزان بیشتری از میادین مشترک استخراج و بهره برداری کنیم. 
 
سجاد اعیانی، کارشناس انرژی، درباره اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و نقش آن در توسعه و افزایش بهره‌وری در میادین نفت و گاز، به مزیت ‌سرمایه گذاری بخش خصوصی در میادین نفت و گاز مشترک و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری پس از سال‌ها، انحصار توسعه نفت شکسته شد و در برنامه هفتم توسعه امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز فراهم شده است. 
 
وی افزود: دولت در سال های اخیر به دلیل کسری بودجه و کاهش هزینه‌های سرمایه ای، توان توسعه و سرمایه گذاری بیشتر را ندارد. باید تا دیر نشده؛ استخراج و بهره برداری از میادین مشترک میان ما و سایر کشورها را آغاز کنیم و با کمک بخش خصوصی به نوسازی تجهیزات فرسودۀ صد ساله و افزایش بازدهی در میادین مشترک بپردازیم. در میادین مشترک؛ برداشت نکردن به ضرر ما و به نفع طرف مقابل است.
 
این کارشناس انرژی افزود: ‌باید از ظرفیت‌ها و فناوری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در این رقابت استفاده کنیم تا پیروز میدان باشیم. فضای انرژی در جهان به سرعت در حال تغییر است، استفاده از انرژی‌های پاک و غیرفسیلی در حال رشد است و در آینده برای فروش این منابع با مشکل مواجه می‌شویم، همین امروز نیز دیر است. باید تا می‌توانیم از منابع نفت و گاز مشترک کشور برداشت کنیم و از درآمدهای حاصل از صادرات این منابع یا کمک گرفتن از منابع مشترک کشور در جهت حل ناترازی کشور و توسعه اقتصادی، در راستای پیشرفت کشور بهره ببریم.
اعیانی با اشاره به مزیت‌های بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی تصریح کرد: بخش خصوصی داخلی و خارجی با تحریم‌های کمتری مواجه است و کارایی بیشتری نسبت به بخش دولتی دارد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در میادین مشترک موجب می‌شود که اولا در این مسابقه ما نیز به اندازه خود برداشت کنیم و منابع در سمت ما را طرف مقابل برداشت نکند.
 
وی ادامه داد:دوم اینکه مصرف گاز و مشتقات نفتی مانند بنزین در داخل کشور نسبت به گذشته افزایش یافته و اخیرا دچار ناترازی شده است، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در میادین مشترک با وجود این ذخایر عظیم می توانیم به حل معضل ناترازی انرژی نیز بپردازیم.
 
اعیانی افزود: سوما تعاملات حوزه انرژی با ورود بخش خصوصی با روابط مالی بهینه بین دولت ایران و سرمایه گذار بخش خصوصی می‌تواند بازارهای جدیدتری برای ما ایجاد کند که زمینه صادرات نفت و گاز میادین مشترک را فراهم می‌کند.
 
این کارشناس انرژی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه برداشت نفت و گاز، خود دارای زیرساخت‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی برای مصرف نفت و همچنین پتروشیمی برای مصرف گاز دارند که خود این شرکت ها را به خریدار محصول خروجی میدان مشترک نفتی تبدیل می‌کند که این رویکرد جدید حضور این شرکت های دارای بازار جهت استفاده از میادین نفت و گاز مشترک کشور را تقویت خواهد کرد و باعث توسعه بازار فروش نفت و گاز می شود.
 
اعیانی‌ با اشاره به اهمیت تعامل میان بخش خصوصی و بخش دولتی برای سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی و گازی تصریح کرد: حضور بخش خصوصی در بهره‌برداری از میادین مشترک می‌تواند نویدبخش کارایی بیشتر و منافع بیشتر برای کشور و مردم باشد اما باید نوع تعامل به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی داخلی و خارجی انگیزه برای سرمایه گذاری داشته باشد. قدرالسهم شراکت و مدت زمان قرارداد موضوعاتی هستند که باید حتما در نظر گرفته شود.
 
به گفته وی باید بتوانیم به نحوی با بخش خصوصی خارجی تعامل کنیم که حتی با وجود تحریم‌ها نیز حاضر باشند با ایران همکاری کنند و تا چند سال در منافع میدان سهیم باشد. شرکت های خارجی برای همکاری در پروژه های نفتی ایران تنها محصور به زمان بهره برداری از میادین، نخواهند بود و مدل جدید همکاری علاوه بر گزینه های متنوع مالی و زمانی، امکان بهره گیری از توان بازارسازی شرکت های مذکور را نیز خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نظرات شما