به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از روزنامه ایران ،
روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اکران آنلاین آثار مستند یکی از اتفاقهای مثبت این روزهای سینمای ایران است. دسترسی آسان و ارزان به گنجینهای دیدنی که اغلب با فاصله از فضاهای تکراری در سینمای داستانی، قادر است تماشاگر را با چشماندازهایی روشن و وسیع آشنا کند. با وجود مقاومت سینماداران برای نمایش آثار متفاوت و تجربههای بکر و خلاف جریان در سینمای ایران، فضای آنلاین توانسته خلا نمایش آثار هنری و تجربی را جبران کند. این اتفاق خوشیمن و پایدار، دریچهای باز کرده تا تماشاگران بتوانند شخصیتها، سوژهها و مضامینی جدید را ببینند.
«در جستجوی فریده» مستندی است ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی که نماینده ایران در اسکار هم بوده است، «در جستجوی فریده» این روزها اکران آنلاین شده و تماشایش در آخرین روزهای سال که اکران نوروزی هنوز آغاز نشده، برای بسیاری از مخاطبان سینمای ایران میتواند جذاب باشد. نکته اصلی در فیلم، مضمونی که بسیاری از منتقدان و تماشاگران فیلم آن را متوجه شده و ستودهاند، مسئله بازگشت به خود، هویت گمشده و جستجو برای یافتن ریشههاست. فیلم به خوبی، این شکاف عمیق هویتی را نمایش میدهد و از طریق همراهی با فریده، شخصیت نخست و سوژه فیلم، ماجرایی را باز میکند که اگر چه فراگیر نیست اما جهان شمول است و میتواند بسیاری را درگیر کند.
کارگردانهای فیلم بدون این که دخالتی روی روند ماجراها داشته باشند، ناظر سفر فریده هستند و همراه او به خانه سه خانواده ایرانی میروند که شور و شوقی پایان ناپذیر برای پذیرفتن این زن دارند. «در جستجوی فریده» قابل پیش بینی است و به همین دلیل جذاب است. تماشاگر تا انتها مانند فریده در تب و تاب است و دست آخر، مانند او پس از پشت سر گذاشتن مسیری پر فراز و نشیب به پایان راه می رسد. فیلم پرطراوت و به واسطه حضور دلنشین و بی پیرایه فریده، دوست داشتنی و تاثیرگذار است و در بسیاری از صحنهها، اشک به چشم مخاطب میآورد بدون این که غمگین کننده یا تلخ شود.
دیگر فیلمی که این روزها میشود در اکران آنلاین دید «علی مسیو» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) است. این فیلم را یک کارگردان اول ساخته و نگاهی به قیام آزادی خواهانه مردم در تبریز دارد. «علی مسیو» با انتخاب یک شخصیت و نگاهی به حضور و نقش او در جنبش مشروطه، بخشی مهم از تاریخ معاصر و این مقطع حساس را به تصویر کشیده است. «علی مسیو» از این منظر و با انتخاب یک سوژه دشوار، مورد توجه دوستداران مستندهای تاریخ معاصر قرار میگیرد. تازگی شخصیت و نقشی که در تاریخ بازی کرده، به فیلم جذابیت داده است. پیش از فیلم مسعود میر، جز در کتابهای تاریخ، نامی از علی مسیو شنیده نشده بود. «علی مسیو» از صدا و تصویر استفاده درستی کرده و تنها به بازسازی متکی نبوده است. این مستند در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت و اگرچه در داوری و اختتامیه سهمی از جوایز نداشت، اما اکرانهای پرشوری را پشت سر گذاشت. ورود فیلم به فضای آنلاین این امکان را فراهم کرده تا دوستداران تاریخ ایران بتوانند این مستند را ببینند.