شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 364949
    تاریخ انتشار: 18/بهمن/1402 - 10:54

    مشخص شدن وام ازدواج برای جوانان

    ۱۴ تیر سال امسال رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستورات پنجگانه آیت‌الله رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را ابلاغ کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری بود.

    مشخص شدن  وام ازدواج برای جوانان

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از  جهان نیوز، حسین فطرتی: اساسا جوانان چه دختر و به ویژه پسران برای شروع زندگی در سنین ابتدای جوانی نیاز به کمک مالی ویژه دارند. از هزینه های ازدواج تا اجاره خانه امری نیست که با چندماه یا یکی دو سال سرکار رفتن قابل جمع آوری باشد؛ همه پدران هم توان کمک مالی به فرزندان خود را ندارند.

     
    از سال ۱۳۸۸ بود که در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها در آستانه تشکیل زندگی، وام ازدواج به طور رسمی و بر اساس قانون، در شبکه بانکی کشور ورود پیدا کرد؛ هر چند که در سال های پیش از این هم به طرق دیگر به جوانان برای ازدواج کمک مالی می شد.
     
     
    مبلغ وام اعطایی به زوجین با کمتر از دو میلیون تومان آغاز شد و با تغییراتی که طی 14 سال گذشته داشته اکنون به 300 میلیون تومان برای زوج و زوجه (جمعاً ۶۰۰ میلیون) و ۳۵۰ میلیون تومان برای زوج تا ۲۵ سال و زوجه تا ۲۳ سال (جمعاً ۷۵۰ میلیون تومان) رسیده است.
     
    گفتنی است، وام ازدواج در سال جاری مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان (جمعا ۳۶۰ میلیون) و ۲۲۰ میلیون تومان برای زوج تا ۲۵ سال و زوجه تا ۲۳ سال (جمعاً ۴۴۰ میلیون تومان) بوده است که برای سال آینده 60 تا 70 درصد رشد خواهد داشت.
     
    مبلغ وام ازدواج برای زوجین تا سال ها پس از تصویب آن رشد آن چنانی نداشت به طوری که در بودجه سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد مجلس و البته مخالفت‌هایی که در ابتدا از سوی دولت صورت گرفت، در نهایت مبلغ وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان رسید.
    در سال ۱۳۹۶ نیز، مبلغ وام ازدواج ۱۰ میلیون تومان باقی ماند تا در نهایت، رقم وام ازدواج در سال ۱۳۹۷ به ۱۵ میلیون تومان رسید.
     
    در تداوم روند سالانه افزایش مبلغ وام ازدواج، با دو برابر شدن رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۳۹۸، رقم این وام به ۳۰ میلیون تومان رسید.
     
    اما به یکباره در سال 1400 با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس، مبالغ وام های اعطایی در این زمینه افزایش چشمگیر پیدا کرده است.
     
    گزارش‌های بانک مرکزی نشان داد که ۵۳.۶ درصد از دریافت‌کنندگان وام را آقایان و تا ۴۶.۴ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین بیشترین دریافت‌کنندگان وام ازدواج در حوزه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال با ۲۱ درصد و پس از آن در بازه ۲۰ تا ۲۵ سال با ۳۰ درصد قرار داشتند. تسهیلات‌گیرندگان بالای ۵۰ سال نیم درصد و کمتر از ۱۵ سال تا ۰.۹ درصد از پرداخت کنندگان وام ازدواج بودند.
     
    طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بعد از حدود ۹ سال در مجلس یازدهم سر و سامان گرفت و ۲۴ مهر سال 1400 به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
     
    ۲۳ دی ۱۴۰۰ رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار توئیتی اعلام کرده است؛ «سال‌ها است زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده است؛ دولت در بودجه سال آینده ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در نظر گرفته است.»
     
    پیش از این آصفری نماینده مجلس گفته بود، با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود.
     
    رئیس گروه آمار‌های جمعیت و سلامت دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار گفت: در آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت کشور رقمی نزدیک به ۸۰ میلیون نفر بود.
     
    بر اساس اعلام سایت جهانی جمعیت، جمعیت ایران اکنون نزدیک به کانال 90 میلیونی شده است اما این در حالی است که افزایش جمعیت نسبت به 3 سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته و همچنان رشد 0.71 درصدی را تجربه می کند.
     
    یکی از مسائلی که می تواند زنگ خطری برای جمعیت کشور باشد، میانگین سنی 33.6 سال در ایران است که در راستای بهبود این موضوع نیز باید اقداماتی صورت گیرد.
     
     
    چرایی تشکیل صف دریافت وام ازدواج
    اگرچه نظام بانکی معتقد است که افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج و محدود بودن منابع قرض الحسنه سبب شده تا نتوانند پاسخگوی متقاضیان وام ازدواج باشند اما آمارهای نظام بانکی نشان می دهد که بانکها از ظرفیت و منابع لازم در این زمینه برخوردارند و کوتاهی برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج در تشکیل صف پشت نوبتی ها موثر بوده است.
     
    بررسی عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج نشان می دهد که با وجود سهم بالای برخی از بانک‌ها در سپرده‌های بانکی مشارکت قابل قبولی در پرداخت وام ازدواج ندارند به طوری که بر اساس گزارشی که روزنامه ایران منتشر کرد، سهم ۱۴ بانک خصوصی از کل سپرده‌های بانکی بیش از ۳۲ درصد است اما این بانک‌ها کمتر از ۱۲ درصد در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۲ مشارکت کرده‌اند.
     
    طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، تا پایان آذرماه امسال ۲۷ بانک در پرداخت این بانک مشارکت کرده‌اند و به بیش از ۶۱۸ هزار متقاضی، در مجموع ۱۲۶ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است و بانک‌های ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه، بیشترین سهم را در پرداخت تسهیلات ازدواج دارند.
     
    دستور رئیس جمهور برای صفر شدن پشت نوبتی‌ها
    ۱۴ تیر سال امسال رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستورات پنجگانه آیت‌الله رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را ابلاغ کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری بود.
     
    در این نامه رئیس جمهور خطاب به محمدرضا فرزین تکالیف بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج را در ۵ محور مشخص کرده بود که به شرح زیر بود:
     
    ۱- همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود.
     
    ۲- مصوبات شورای عالی جوانان در خصوص زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت و بانک‌ها موظف‌اند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند.
     
    ۳- شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در احذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند.
     
    ۴- صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.
     
    ۵- بانک‌مرکزی موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه می‌باشد.
     
    بر اساس این آمار اگر چه روند پرداخت تسهیلات وام ازدواج نسبت به سال گذشته رشد داشته و متقاضیان کمتری در صف انتظار دریافت وام هستند اما همچنان ۳۰ درصد متقاضیان در صف انتظار هستند.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما