شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 364616
    تاریخ انتشار: 14/بهمن/1402 - 10:49

    پرتاب‌های موفق انجام شده در دولت سیزدهم

    صنعت فضایی ایران در دو سال اخیر شتاب فراوانی به خود گرفته به‌گونه‌ای که در دو سال ۱۱ پرتاب موفق فضایی انجام شده است. پرتاب ماهواره‌های ققنوس، خیام، نور ۲ و ۳، ناهید ۱، ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، کپسول زیستی و ثریا و مهدا از جمله این پرتاب‌ها است.

    پرتاب‌های موفق انجام شده در دولت سیزدهم

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از  خبرگزاری تسنیم، روز ملی فناوری فضایی (14 بهمن)، یکی از مناسبت‌های مرتبط با سازمان فضایی کشورمان ایران است. در 14 بهمن سال 1387، نخستین ماهواره کاملاً ایرانی به نام "امید"، با موفقیت‌ به فضا پرتاب شده و جمهوری اسلامی ایران رسماً به جمع کشور‌های دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست.

    این روز با هدف گرامیداشت تلاش‌های علمی دانشمندان در تاریخ کشور ثبت شد و به پاس قدردانی از زحمات‌ اندیشمندان و فعالان عرصه فضایی کشور و به منظور رونمایی از دستاوردهای این حوزه، هر ساله مراسمی با عنوان بزرگداشت روز فناوری فضایی با حضور مقامات عالی کشور، متخصصان، مدیران و کارشناسان حوزه فضایی کشور با تولیگری سازمان فضایی ایران برگزار می‌شود.

    بعد از رکود و توقف بی‌سابقه صنعت فضایی ایران در دوران 8 ساله آقای روحانی و با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، صنعت فضایی کشور جان تازه‌ای به خود گرفت به گونه‌ای که در دو سال اخیر، ایران 11 پرتاب موفق فضایی را انجام داده است. به بهانه روز ملی فناوری فضایی در گزارشی به عملکرد موفق دولت سیزدهم در صنعت فضایی و پرتاب‌های موفق ایران در دو سال اخیر اشاره می‌کنیم:

    پرتاب‌های موفق انجام شده در دولت سیزدهم

    پرتاب ماهواره ققنوس و 2 ریزماهواره با ماهواره‌بر سیمرغ (آزمون موفق حمل و جدایش همزمان 3 ماهواره)

    ماهواره‌بر سیمرغ ایران بامداد پنج‌شنبه نهم دی‌ماه 1400 از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان پرتاب شد و با سرعت 7350 متر بر ثانیه، خود را به ارتفاع 470 کیلومتری از سطح زمین رساند. اگرچه پیش از این، ماهواره «نور» توانسته بود با موفقیت در مدار 425 کیلومتری زمین قرار بگیرد، اما طبق اعلام سازمان فضایی ایران، حضور ایران در فضا عمدتاً تا مدار 250 کیلومتری زمین بوده و به همین دلیل می‌توان رسیدن سیمرغ به مدار 470 کیلومتری را یک دستاورد مهم قلمداد کرد.

    محققان کشورمان قادر شدند برای نخستین بار، به طور همزمان سه ماهواره را به فضا پرتاب کنند که شامل یک ماهواره تحقیقاتی به نام ققنوس و دو ماهواره مکعبی(کیوب‌ست) است.

    تزریق مداری موفق ماهواره نور 2 با ماهواره‌بر قاصد

    نیروی هوافضای سپاه ماهواره نور 2 را در اسفند 1400 با موفقیت در مدار 500کیلومتری قرار داد. همزمان با اعیاد شعبانیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود ماهواره نور2 را در مدار 500کیلومتری زمین قرار داد. ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و ماهواره نور2 با سرعت 7.6 کیلومتر بر ثانیه و 480 ثانیه پس از پرتاب در مدار 500کیلومتری قرار گرفت.

    چند ماه بعد تعدادی از تصاویر ارسالی آن به نمایش عمومی درآمد و نشان داد که نور-2 دارای دقت تصویربرداری در حدود 10 تا 15 متر است. این پرتاب نشان داد که ماهواره‌بر 18 متری و 18 تنی قاصد دارای قابلیت اطمینان مناسبی است. قاصد در مرحله اول خود از بخش پیشران موشک‌های قدر استفاده کرده و در مرحله دوم موتور سوخت جامد سلمان مجهز به نازل متحرک و در مرحله سوم هم یک موتور سوخت جامد کروی مجهز به رانشگرهای گازی برای تنظیم دقیق سرعت و زاویه تزریق محموله را به کار می‌گیرد.

    تزریق ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز

    صبح سه‌شنبه 18 مرداد ماه 1401 بود که ماهواره «خیام» به‌روی ماهواره‌بر «سایوز» از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد. ماهواره خیام یک ماهواره 600کیلوگرمی است که در مدار 500کیلومتری قرار گرفت تا به‌مدت 5 سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده شود.

    خیام یک ماهواره سنجش از دور است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر شد.

    پرتاب نمونه کیفی ناهید 1 با پرتابگر ذوالجناح

    نمونه کیفی ماهواره ناهید1 متعلق به پژوهشکده‌ سامانه‌های ماهواره‌ای زیرمجموعه پژوهشگاه فضایی است که یک ماهواره مخابراتی است که در خردادماه 1401 با ماهواره‌بر ذوالجناح به فضا پرتاب شده است.

    تست زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان

    با تلاش متخصصین پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، نمونه آزمایشی "بلوک انتقال مداری سامان" که برای جابه‌جایی ماهواره بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود، با یک فروند کاوشگر زیرمداری با موفقیت پرتاب شد و مورد آزمون قرار گرفت.

    براساس این گزارش، عملکرد زیرسیستم‌های نمونه مهندسی بلوک انتقال‌ مداری سامان در شرایط نزدیک به شرایط فضایی آزمایش شد و داده‌برداری کامل از عملکرد بلوک مذکور انجام شد و عملکرد آن در شرایط عملیاتی در ارتفاع بالا به اثبات رسید.

    برابر این بیانیه، به‌همت متخصصین علوم فضایی کشور، در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان که برای افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده است که تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است و با این پرتاب یک مرحله مهم از توسعه بلوک مذکور تکمیل شد تا در آینده شاهد بهره‌گیری عملیاتی از این فناوری پیشرفته در پرتاب‌های فضایی کشور باشیم.

    آزمون موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم 100

    پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر قائم 100 نیروی هوافضای سپاه در آذرماه 1401 با موفقیت انجام شد. آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع با موفقیت انجام شده است و قائم 100 اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است.

    ماهواره‌بر سوخت جامد قائم 100، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جام د قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن 80 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در آزمایش امروز موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم 100 که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه 1400 آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.


    پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور 3

    سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام "نور 3" توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت. با عملی شدن پرتاب ماهواره نور 3 نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران توانست سومین ماهواره «سنجشی و شناسایی» خود را با موفقیت به مدار زمین بفرستد

    پرتاب کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی سلمان

    کپسول زیستی ایران ساعاتی پیش با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب شد. این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضا بود که به‌منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های موردنیاز در این راستا، به ارتفاع 130کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

    با پرتاب موفق این کپسول 500کیلوگرمی که به‌سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده است، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و... مورد آزمایش قرار گرفت.

    پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌هایی متعدد و پیشرفته در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل دارد و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماماً بومی است.

    ماهواره «ثریا» سازمان فضایی توسط ماهواره‌بر سوخت جامد سه‌مرحله‌ای «قائم100» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت به فضا پرتاب شد. این ماهواره با موفقیت در مدار 750کیلومتری قرار گرفته و رکورد جدید را ثبت کرده است.

    این پرتاب با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی؛ فرمانده‌کل سپاه، حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از مقامات و مسئولین کشوری و لشکری صورت گرفت.

    ماهواره تحقیقاتی ثریا جرم تقریبی 50 کیلوگرم دارد. ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم 100 طی 11 دقیقه با سرعت 7478 متر بر ثانیه بر مدار 750کیلومتری زمین نشست.

    یکشنبه هشتم بهمن ماه، ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو محموله تحقیقاتی را از پایگاه امام خمینی(ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه 450 کیلومتر و ارتفاع بیشینه 1100 کیلومتری زمین تزریق کرد.

    ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است.

    انتهای پیام/

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما