شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 362094
    تاریخ انتشار: 12/دي/1402 - 14:08

    پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است

    سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است و بازپرس از مبادی ذی ربط پاسخ و اطلاعاتی گرفته است.

    پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از تسنیم، نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، امروز سه‌شنبه (۱۲ دی ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

     
    مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با تبریک و تهنیت خجسته سالروز میلاد سالروز مادر امت و امامت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در اهمیت مقام و منزلت بانوی اول جهان اسلام همین بس که پیامبر (ص) با عناوین مختلف جایگاه والای آن حضرت را در مسیر حرکت عالم اسلام تبیین فرموده‌اند.
     
    وی ادامه داد: روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) فرصت مغتنمی است تا قدردانی نسبت به عموم مادران و بانوان ایران اسلامی که با محبت و عشق در دامان خود نسل جدید آماده به حضور در عرصه‌های اجتماعی را پرورش می‌دهند انجام گیرد.
     
    وی همچنین در ادامه فرا رسیدن میلاد حضرت امام خمینی (ره) و احیاگر اسلام ناب در قرن حاضر را گرامی داشت و گفت: امام خمینی (ره) نماد اعتماد به مردم به حاکمیت اسلامی و نماد بارز الهی برای برافراشته شدن پرچم توحید در عصر پیش از ظهور است که آرمان ایشان برای تجلی عدالت باید سرلوحه اقدامات مسؤولان قرار گیرد.
     
    سخنگوی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت نام و یاد شهادت اسطوره مقاومت و سازش ناپذیری با رژیم منحوس صهیونیستی، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگرچه فقدان وجود مادی آن فرمانده بی‌بدیل جبهه مقاومت همچنان سخت و سنگین است، اما با رشادت‌های آن عزیز و سایر فرماندگان و تلاشگران بی مرز و بی‌ادعا الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز و تعدی دشمنان به کیان اسلامی و ممالک مسلمان نهادینه شده و به رشد و بالندگی رسیده است.
     
    وی ادامه داد: دشمن گمان می‌کرد که با از میان برداشتن شهید حاج قاسم سلیمانی و یا سایر شهدای جبهه مقاومت نظیر سردار شهید سید رضی موسوی لبه پیکان مقاومت علیه صهیونیست به زوال می‌گراید، اما امروز و با گذشت ۴ سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی بی شک مشخص است که خورشید تابان تفکر ایستادگی در برابر ظلم متجاوز فرا زمینی شده و تا اضمحلال کامل صهیونیست از جوشش و خروش نمی‌ایستد.
     
    آخرین وضعیت پرونده چای دبش
     
    سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده چای دبش اظهار کرد: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و بازپرس از مبادی ذی ربط پاسخ و اطلاعاتی گرفته است.
     
    وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضائی و حقوقی تعریف شده و نسل به این مهم جز اهداف راهبردی حکمرانی قضائی تلقی می‌شود.
     
    ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشورهای مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تأثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشورها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضائی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.
     
    سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشورهای دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشورها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضائی در دستور کار قوه قضائیه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.
     
    ۱۹ دی؛ برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده مهرجویی و همسرش
     
    سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده داریوش مهرجویی گفت: پیرو نشست‌های قبلی و نکاتی که نسبت به پرونده داریوش مهرجویی و همسرشان اعلام کردیم پرونده با تکمیل تحقیقات و اخذ آخرین دفاع از چهار متهم پرونده متضمن کیفرخواست قانونی و به دادگاه صالح ارسال شده است.
     
    وی بیان کرد: در زمانی که این موضوع مطرح شد رئیس قوه قضائیه مقرر کردند که پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مؤلفه‌های دقت و صحت مورد رسیدگی واقع شود و براساس اطلاع‌رسانی قبلی در کمتر از دو ماه این مهم صورت پذیرفت و کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه صالح ارسال شد.
     
    ستایشی گفت: این پرونده در حال حاضر در دادگاه کیفری یک استان البرز مطرح رسیدگی است و اولین جلسه رسیدگی آن در ۱۹ دی سال جاری برگزار خواهد شد.
     
    آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی
     
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخواست اعاده دادرسی هادی رضوی متهمان بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود در سال ۱۴۰۰ پذیرفته و پرونده مجدداً رسیدگی و آزاد شدند در حال حاضر این پرونده در چه وضعیتی قرار داد، اظهار کرد: اعاده دادرسی موضوع مقررات مواد ۴۷۴_ ۴۷۷ از باب خلاف شرع بین و همچنین اعمال مقررات ماده ۴۷۸ است؛ بنابراین حق قانونی بوده که به موجب قانون برای افراد تعیین شده و از این ظرفیت استفاده کردند.
     
    وی افزود: اعلام شد که این شخص تقاضای اعاده دادرسی کرده است بنابراین پرونده در این رابطه به دیوان عالی کشور ارسال و تصمیم قانونی لازم اتخاذ شد. پرونده به شعبه دوم رسیدگی به جرایم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد و در نهایت اعاده دادرسی هادی رضوی رد و دادنامه اولیه مورد تأیید واقع شد.
     
    ستایشی بیان کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که کسب کرده‌ام طبق نظر پزشکی قانونی به دلیل عمل جراحی و وضعیت جسمانی که این شخص دارد پس از بهبودی برای اجرای حکم و تحمل کیفر به زندان باز می‌گردد.
     
    ارائه خدمات قضایی به ایرانیان خارج از کشور
     
    سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و نوین است و همواره این مهم مورد تاکید واقع شده است.
     
    ستایشی گفت: افتخار داریم بر اساس گزارش‌ها اعلام کنیم، قوه قضاییه در زمینه فناوری‌های نوین قدم‌های خوب و موفقی برداشته است. اگرچه که کافی نیست و باید قدم‌های بهتر، قوی تری و برنامه‌ای برداشته شود.
     
    وی گفت: اکنون با تمهیداتی این امکان فراهم شده است که دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور با همکاری دو پیام رسان گپ و آی گپ و در آینده سایر پیام رسان‌ها انجام شود. سابق بر این دسترسی به خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور محدود بود که با همکاری معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت ارتباطات این اقدام انجام شد.
     
    سخنگوی قوه قضاییه گفت: اکنون ایرانیان خارج از کشور و خارجیان داخل کشور می‌توانند با داشتن حساب کاربری در یکی از پیام رسان‌های داخلی (گپ و آی گپ) شناسه قضایی ثنا را به صورت غیر حضوری و برخط دریافت کنند که از این طریق امکان دسترسی به پنجره واحد خدمات الکترونیک برای این افراد همچون ابلاغ الکترونیک، اطلاع رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات فراهم خواهد شد، که این اولین و آخرین حمایت قوه قضاییه از پیام رسان‌های داخلی نبوده است و این مسیر از سال گذشته آغاز و سبد خدمات الکترونیک قضایی در سکوهای ایرانی هر روز بیشتر از گذشته تکمیل خواهد شد.
     
    پرونده حمید نوری نزد هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده است
     
    وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه برای پیگیری پرونده حمید نوری در دادگاه‌های بین الملل بیان کرد: استفاده ابزاری از حقوق و قضاوت برای ذبح حقوق و مخدوش سازی جایگاه رفیع، ظلم به آن است. در قلب تروریسم حقوقی و قضایی از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد که این موضوع، مطرح شده است. آن‌ها تحت تاثیر گروهک‌های منفور، بی خانمان و جنایتکار و خائن به ملت ایران و با هدایت سرویس منحوس صهیونیستی دنبال شده وگرنه آنچه روشن است حکم آقای نوری در یک سیستم قضایی سالم و آزاد خروجی‌ جز برائت برای وی نداشت.
     
    وی افزود: در کشوری که هم اکنون به محل تاخت و تاز منافقان تبدیل شده است، چیز دیگری انتظار نمی‌رود. سیستم قضایی و دولت سوئد باید بدانند منافقان همان برنامه‌ای که نسبت به عراق و آلبانی داشتند را باید انتظار بکشید. اگر دغدغه مردم خود را دارند باید نسبت به این موضوع حساس باشند.
     
    سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: پرونده حمید نوری نزد هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده است، آنچه مطرح است اقدامات دادگاه سوئد است که برخلاف، اصول بنیادین حقوق بین المللی و منشور ملل متحد است. این نکات را به سیستم قضایی سوئد متذکر شده و هم اکنون نیز تذکر می‌دهم که حکم آن‌ها خلاف برابری حاکمیت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، حتی برخلاف موازین دادرسی منصفانه صورت گرفته است. یک نکته از دادرسی منصفانه را عرض می‌کنم از کلیه شهود مطرح شده از سوی منافقان، کسانی که پرونده را به وجود آورده، از شهادت همه این‌ افراد علیه آقای نوری استفاده شده است، اما وقتی نوری به عنوان یک شهروند به این کشور رفته او را گروگان گرفته است و وقتی آقای نوری خواسته شهودی را معرفی کند از او نپذیرفتند و حتی این شهود را تهدید کرده اند.
     
    وی بیان کرد: دستگاه قضایی کشور از ابتدا، این اقدام را متخلفانه و غیر قانونی و حتی مجرمانه می‌داند و بر مبنای تکلیف خود و انجام وظیفه به حمایت از شهروندان اعم از اینکه قربانی جرم در ایران و یا خارج از کشور باشند، در چارچوب قانون هر اقدامی را لازم باشد انجام داده و می‌دهد، دولت سوئد نباید سازوکارهای قضایی و حقوقی را در جهت تقویت تروریسم بکار گیرد.
     
    آخرین وضعیت اتهامات امیرحسین مقصودلو (تتلو)
     
    سخنگوی قوه قضاییه درمورد آخرین وضعیت اتهامات امیرحسین مقصودلو (تتلو) و اینکه به غیر از شکات خصوصی، مدعی العموم نیز وارد شدند یا خیر و بحث فساد فی الارض مطرح است یا خیر گفت: این فرد چند پرونده در حوزه قضایی استان تهران مدنظر رسیدگی دارند که یکی از آن‌ها پرونده‌ای در ناحیه ۳۳ دادسرای عمومی انقلاب تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تفهیم اتهام در مورد این فرد قرار بازداشت موقت صادر شده و این فرد در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.
     
    وی ادامه داد: در مورد پرونده‌های دیگر این فرد یکی از پرونده‌ها به اتهامات مقید در پرونده تحقیقات صورت گرفته و تفهیم اتهام به عمل آمده و کیفر خواست صادر شده است و پس از بازگشت وی به کشور، بازپرس در موقعیت او حاضر شده و پرونده با کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است؛ پرونده در این موضوع هم متضمن قرار بازداشت موقت است.
     
    ستایشی گفت: نسبت به دو پرونده دیگر این فرد رای غیابی صادر و به وی ابلاغ شده است و اگر اعتراضی از سوی وی انجام شود اطلاع رسانی خواهد شد.
     
    شناسایی ۶۵ تن در پرونده دومین عملیات تروریستی شاهچراغ
     
    سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی در مورد دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش و جاسوسان رژیم صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات در شهریور ماه سال جاری که قصد اقدامات خرابکارانه در ایام اربعین را داشتند، اظهار کرد: افرادی که در این مسیر و موضوع اعلام می‌شوند در قالب یک پرونده واحد نیستند و روند کشف باندهای خرابکارانه وابسته به سرویس‌های جاسوسی یا گروهک‌ها ادامه دارد. از یک مرحله‌ای آغاز شده است و این کار مرتباً از باب ایفای وظایف و تکالیف قانونی دستگاه‌های مربوطه رصد، بررسی و توجه می‌شود.
     
    وی ادامه داد: در این رابطه پرونده‌های مختلفی در استان‌های مختلف مطرح رسیدگی و تشکیل شده و هم اکنون در حال رسیدگی و اتخاذ تصمیم است.
     
    ستایشی گفت: اخیراً نیز اعلام کردیم چهار تن از سرکردگان یک گروهک تروریستی وابسته به سرویس جاسوسی موساد در استان آذربایجان غربی منجر به اعدام محکومان اصلی پرونده شده است. روند رصد، بررسی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی لازم نسبت به پرونده‌های مطروحه مورد توجه ویژه است و عمل خواهد شد.
     
    سخنگوی قوه قضاییه به عنوان یک برش اقدام از این موضوع به مسئله دومین عملیات تروریستی در حرم مطهر شاه چراغ (ع) اشاره کرد و گفت: از مورخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۶۵ نفر از عناصر آگاه و ناآگاه شناسایی، بازداشت و پرونده آن‌ها رسیدگی شده است و عنصر اصلی به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم که منجر به شهادت دو نفر از خادمین حرم و مصدومیت ۱۱ تن از زئران و ایجاد رعب و هراس در بین مردم شده به اعدام محکوم شده است.
     
    وی افزود: پرونده مربوطه با فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه مربوط ارجاع شده است. دو نفر دیگر که با نام‌های دیگر مشارکت در اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور داشتند هر کدام به ۵ سال حبس و اخراج و طرد از کشور محکوم شدند. سایر متهمان این پرونده با اتخاذ تصمیم یعنی قرارهای نهایی تعیین تکلیف شدند و قرار عمده قرار منع تعقیب بود.
     
    ستایشی عنوان کرد: این حرکت مستمر ادامه و نظارت وجود دارد رسیدگی‌ها با قاطعیت تمام مطابق موازین شرعی و قانونی استمرار خواهد داشت و به محض اینکه تعیین تکلیف شود در حدود مقررات اطلاع رسانی جامع را خواهیم داشت.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما