یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
|ف |
| | | |
کد خبر: 360099
تاریخ انتشار: 20/آذر/1402 - 19:04

ادعای مقام سابق افغانستانی علیه امیرعبداللهیان

سخنان اخیر وزیر امورخارجه ایران درجمع دانشجویان دانشگاه تهران درباره طالبان و وضعیت افغانستان امروز، با موج تازه‌ای از فضاسازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در ادامه راهبرد «افغانستان‌هراسی» ماه‌های اخیر همراه شد.

ادعای مقام سابق افغانستانی علیه امیرعبداللهیان

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از همشهری انلاین ، ماجرا از جایی آغاز شد که حسین امیرعبداللهیان در دانشگاه تهران با بیان اینکه طالبان داعش نیست، بلکه بخشی از واقعیت امروز افغانستان است، تاکید کرد که در افعانستان باید دولتی فراگیر حاکم باشد وتلاش‌های ایران در عرصه دیپلماتیک دراین زمینه است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به این نکته هم اشاره کرد که تهران نسبت به شناسایی وضعیت فعلی افغانستان اقدامی نکرده‌است و باید برای امنیت و ثبات بیشتر این کشور همسایه تلاش کنیم.

 
موضع‌گیری صریح و شفاف امیرعبداللهیان در قبال وضعیت سیاسی حاکم بر افغانستان البته تازگی نداشت و پیش‌از این هم مواضع جمهوری‌اسلامی در قبال حکومت طالبان در افغانستان به‌صورت سیاسی و رسانه‌ای تشریح و تاکید شده بود که تهران رویکرد تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان را پیگیری می‌کند.
 
با این وجود اما به‌دنبال سخنان اخیر امیرعبداللهیان، برخی مقام‌های سابق افغانستان تلاش کردند با فضاسازی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را به همراهی با طالبان متهم کنند؛ رویکردی که البته طی ماه‌های اخیر مسبوق به سابقه بوده و درجریان سفر اخیر هیاتی از افغانستان به ایران شاهد نمودهایی از آن بودیم.
 
براین اساس هم بود که رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت‌ملی افغانستان با انتشار توئیتی در شبکه‌اجتماعی ایکس، امیرعبداللیهان را به همراهی با طالبان متهم کرد.
 
واکنش به یک ادعا
 
موضع‌گیری ضدایرانی نبیل اما واکنش معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان مواجه شد. میثم مهدی‌پور در توئیتی در شبکه‌اجتماعی ایکس با بیان اینکه «آقای نبیل، شما هم جزیی از واقعیت بودید»، نوشت: «آن زمان که چشم‌تان به در و گوش‌تان به تلفن جهت اجرای اوامر آمریکا بود، خانه‌های‌تان را وسعت بخشیدید، فرزندان‌تان را راهی مدارس و دانشگاه‌های غربی کردید، از تولید و استقلال ملی زدید و بر توزیع دلارها میان خود افزودید؛ برای کسب قدرت از هیچ بی‌اخلاقی دریغ نکردید و امروز که کف‌گیر اطلاعات‌تان به ته دیگ رسید و راهبردهای درگیرسازی ایران- افغانستان شکست خورد، سعی بر دستکاری‌روانی جامعه با برچسب‌زنی و انحراف محتوا دارید».
 
وی ادامه داد: «اما جمهوری‌اسلامی ایران برخلاف شما، از ابتدای پیدایش تاکنون نگاه واحد به همسایه شرقی خود داشت؛ «مردم» قلب تپنده سیاست‌خارجی ایران در موضوع افغانستان هستند؛ چه آن زمان که شما واقعیت بودید و چه امروز که واقعیت دیگری وجود دارد».
 
سوابق سیاسی رحمت‌الله نبیل
 
ادعای مقام سابق افغانستانی علیه امیرعبداللهیان | رحمت‌الله نبیل کیست؟
 
رحمت‌الله نبیل ازجمله مقام‌های سابق دولت افغانستان است که طی ماه‌های اخیر مواضع خصمانه‌ای را بر علیه جمهوری‌اسلامی اتخاذ کرده‌است.
 
او که در گذشته ریاست اداره امنیت‌ملی دولت افغانستان را برعهده داشته، کوشیده با فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی، دولت ایران را به‌همراهی با حکومت طالبان متهم کند.
 
نبیل در سال ۲۰۱۰میلادی ازسوی حامد کرزی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان، به‌عنوان رئیس اداره امنیت‌ملی افغانستان تعیین شد و تا اواخر سال ۲۰۱۵ دراین پست بود.
 
او در گذشته به‌مدت ۷سال ریاست گروه محافظان رئیس‌جمهوری را هم برعهده داشته‌است. نبیل در دو سال نخست ریاست‌جمهوری اشرف غنی نیز ریاست اداره امنیت ملی این کشور را برعهده داشته‌است.
 
او که ازجمله کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری‌ افغانستان در سال ۱۳۹۸ بود، پس‌از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، در دی‌ماه ۱۴۰۱ «حزب ملی آزادی افغانستان» را به‌منظور استقرار «نظام سیاسی مشروع» دراین کشور بنیان نهاد.

نظرات بینندگان
نظرات شما