یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
|ف |
| | | |
کد خبر: 351374
تاریخ انتشار: 09/شهريور/1402 - 11:53

مخالفت احزاب اصلاح‌طلب با تندروی هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات

عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم می‌گوید: اصلاح‌طلبان دچار دو دستگی غیر قابل جمع شده‌اند.

مخالفت احزاب اصلاح‌طلب با تندروی هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از کیهان ،

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بخش‌هایی از نیروهای تندروی اصولگرا می‌خواهند اصلاح‌طلبان به سمت تحریم بروند تا برای همیشه با آنها تسویه‌حساب سیاسی انجام شود و حاکمیت برای همیشه با اصلاح‌طلبان خداحافظی کند.
محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «نامه‌نیوز» گفت: «اصلاح‌‌طلبان دارای تکثری غیر قابل جمع‌اند. کف و سقف اصلاح‌طلبی چنان دچار اختلاف است که زیر یک سقف و تحت یک عنوان جمع نمی‌شوند؛ مگر آنکه در قالب لیدری کاریزماتیک که بتواند ائتلافی به وجود بیاورد. حالا باید بگوییم کدام اصلاح‌طلبان؟ رادیکال‌ها یا میانه‌روها؟ رادیکال‌ها در سال98 همین موضع کنونی را داشتند و حرف‌هایشان خیلی هم پر سروصدا است اما نمی‌شود گفت حرف‌های آنها موضع همه اصلاح‌طلبان است. گرچه اکنون سخن هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات همین است، اما اعضای جبهه، مسیر دیگری را طی می‌کنند؛ از جمله حزب اعتماد ملی، حزب مردم‌سالاری، حزب کارگزاران و حزب نداری ایرانیان که بیانیه داده‌اند و از اعضایشان خواسته‌اند در انتخابات فعال باشند. در مجموع نمی‌‌شود گفت کدام یک از این طیف‌ها، اصلاح‌طلبان را نمایندگی می‌کنند».
او ادامه داد: «در دو طیف مذکور دو مشکل مشترک وجود دارد؛ نخست آنکه پایگاه کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب ضعیف شده است و بخشی از مخاطبان اصلاحات از هر دو طیف عبور کرده‌اند و فعلا انتخابات در اولویت‌شان نیست. مشکل بعدی رویکرد حاکمیت در قبال انتخابات است. عجیب است که حاکمیت بهانه به دست گروه رادیکال اصلاح‌طلب می‌دهد و به رغم اینکه توجه طیف میانه‌روی اصلاحات به صندوق‌های رأی است و می‌خواهند در منظومه جمهوری اسلامی فعالیت کنند اما از سوی حاکمیت هیچ پالس مثبتی دریافت نمی‌کنند و انتخابات گویا قرار است در فضایی بسته شکل بگیرد. به نوعی می‌شود طیف‌هایی تندرو از اصولگرایان بدشان نمی‌آید جریانی رادیکال از اصلاح‌طلبان به سمت تحریم بروند زیرا نان خود را در تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان می‌جویند. یا اصولگرایان تندرو کاسبان تحریم انتخابات هستند و اتفاقا خوشحال می‌شوند که اصلاح‌طلبان به سمت تحریم بروند».
این فعال اصلاح‌طلب همچنین بیان کرد: «آقای خاتمی همچنان تنها ‌شانس ایجاد ائتلاف میان دو طیف مذکور اصلاحات است. محتوای سخنان اخیر او همانی است که اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌گویند اما در شروطی که ذکر می‌کند می‌خواهد دغدغه‌ اصلاح‌طلبان حداکثری را هم تأمین کند. به نفع همه اصلاح‌طلبان است که آقای خاتمی در هیچ یک از این دو طیف تعریف نشود و فرای اینها باشد.».
وکیلی گفت: «متأسفانه بخش‌هایی از نیروهای تندروی اصولگرا می‌خواهند اصلاح‌طلبان به سمت تحریم بروند تا برای همیشه با آنها تسویه‌ حساب سیاسی انجام شود و حاکمیت برای همیشه با اصلاح‌طلبان خداحافظی کند. من توصیه می‌کنم که اصلاح‌طلبان واقع‌گرا و آینده‌نگر با دعوت به مشارکت در انتخابات و البته تأثیرگذاری در انتخابات مانع تحقق این امر شوند».
اظهارات وکیلی در حالی است که خاتمی مدت‌هاست عملا به افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی بیگاری می‌دهد و از رفتار مبتنی بر اصلاح‌طلبی خارج شده و به مهره پیاده اپوزیسیون تبدیل شده است. او همچنین با حمایت از آشوب‌افکنی سال 88 علیه جمهوریت و اسلامیت، نشان داد که از مدار مردم‌سالاری و انتخابات خارج شده است.

مرتبط ها
نظرات بینندگان
نظرات شما