شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 344872
    تاریخ انتشار: 30/خرداد/1402 - 14:44

    جذب معلمانِ با رشته‌های غیرمرتبط ممکن نیست

    رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: از سال تحصیلی آینده معلمان جدید با رشته‌های غیرمرتبط در مدارس غیردولتی اجازه به کارگیری ندارند. آن‌هایی که از سالهای قبل به مدارس غیردولتی خدمت‌رسانی کرده اند، همچنان می‌توانند به همکاری ادامه دهند و جدا از دوره‌هایی که برای همه معلمان برگزار خواهد شد، برای این دسته از معلمان دوره‌های دیگری همراستا با رشته و مقطعی که تدریس می‌کنند، برگزار خواهیم کرد.

     جذب معلمانِ با رشته‌های غیرمرتبط ممکن نیست

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل ازایلنا،«احمد محمودزاده» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان مدارس غیردولتی توضیح داد: این کار یک ابرپروژه است که برای اولین بار برای ارتقا و توانمندسازی دوچندان نیروهای انسانی مدارس غیردولتی، دوره‌های آموزشی در کشور برگزار می‌شود. البته که نیروهای انسانی مدارس غیردولتی قطعا توانمند هستند و ما فقط می‌خواهیم به توانمندی‌های آن‌ها اضافه کنیم. 

    رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: این طرح آموزشی گسترده منجر به این می‌شود که معلمان مدارس غیردولتی کارت صلاحیت حرفه‌ای بگیرند و با داشتن این کارت به هر مدرسه‌ای که مراجعه کنند، می‌توانند مشغول به کار شوند و نیاز به بررسی آن‌ها وجود ندارد. 

    محمودزاده تاکید کرد: معلمان مدارس غیردولتی بعد از دریافت کارت صلاحیت به هر مدرسه‌ای که مراجعه کنند صلاحیت عمومی، تخصصی و توانایی و به روز بودن اطلاعاتشان ثابت شده است. این دوره ۳۶۰ ساعت خواهد بود به اضافه ۲۴ ساعت دوره صلاحیت حرفه‌ای که دانشگاه فرهنگیان این دوره را برای معلمان مدارس غیردولتی عرضه می‌کند. 

    معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آغاز این دوره آموزشی با ۶۰ ساعت آموزش خواهد بود، بیان کرد: این ۶۰ ساعت در یک سال تحصیلی برگزار می‌شود البته سقفی برایش نگذاشته ایم. با توجه به اینکه طی کردن این دوره‌ها به نفع معلمان و موسسان مدارس غیردولتی است و در صورتی که درخواست داشته باشند، ما آمادگی داریم بیش از ۶۰ ساعت هم آموزش‌های مفید برای افزایش توانایی‌های آن‌ها برگزار کنیم. 

    محمودزاده ادامه داد: بازه زمانی سه ساله‌ای را برای کامل شدن ۳۶۰ ساعت آموزش افراد جامعه هدف تعریف کرده‌ایم و پایان این دوره آموزشی منجر به صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان مدارس غیردولتی می‌شود. 

    رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: بعد از طی سه سال اگر معلمی کارت صلاحیت حرفه‌ای نگرفته باشد و در دوره‌های آموزشی مذکور نیز شرکت نکرده باشد، دیگر اجازه ورود به مدرسه غیردولتی و تدریس در هیچ کدام از آن‌ها را ندارد. 

    معاون وزیر با بیان اینکه تا سه سال آینده و اتمام ساعات آموزشی این معلمان همچنان امکان تدریس آن‌ها وجود دارد و کسی جلوی کار آن‌ها را نمی‌گیرد، اظهار کرد: معلمان مدارس غیردولتی ظرفیت بسیار بالایی دارند و برخی از آن‌ها حتی قبلا دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای را طی کرده‌اند و به کار خود مسلط هستند. این افراد تنها لازم است آزمون صلاحیت حرفه‌ای بدهند بنابراین کاملا حرفه‌ای و قانونمند در مسیر سنجش و آموزش قرار می‌گیرند و ما هم از ظرفیت خوب این نیروهای انسانی توانمند استفاده می‌کنیم. 

    محمودزاده درخصوص هزینه دوره‌ها عنوان کرد: شرکت در دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای به شناسنامه دار شدن معلمان ما کمک می‌کند و در نهایت به منزلت، معیشت و مرجعیت آن‌ها اضافه می‌شود و ساماندهی نیروهای انسانی مدارس غیردولتی نیز محقق خواهد شد. هزینه‌ این دوره‌ها را ۶۰ درصد موسسان و ۴۰ درصد معلمان پرداخت می‌کنند، ولی گزارش‌هایی شنیده‌ایم که برخی موسسان کم لطفی می‌کنند و بیشتر هزینه را از معلمان می‌گیرند. ما درخواست می‌کنیم موسسان براساس بخشنامه‌ای که قبل از عید نوروز و اسفندماه ۱۴۰۱ ارسال شد عمل کنند و حق و حقوق معلمان در این موضوع در نظر گرفته شود. 

    او در ادامه یادآور شد: هزینه دوره‌ها واقعا زیاد نیست و بخش‌های حضوری دوره، ساعتی ۱۲ هزار تومان می‌شود که ۴۰ درصد این مبلغ را معلم می‌پردازد و ۶۰ درصد باقی مانده برعهده موسسان است. در واقع هزینه کل ۶۰ ساعت دوره حضوری اولیه با ساعتی ۱۲ هزار تومان می‌شود ۷۲۰ هزار تومان که مبلغ زیادی نیست. برای برگزاری این دوره‌ها به فضای فیزیکی و امکانات و تجهیزات نیاز داریم که چون از امکانات سخت افزاری آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم، بابت آن پول نمی‌دهیم و همین باعث می‌شود هزینه دوره سنگین نشود. این مبلغی که دریافت می‌کنیم هم برای پرداخت دستمزد اساتید و پذیرایی در ساعت آموزش است. 

    رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: در این کار صندوق حمایت از مدارس غیردولتی پای کار آمده و پول‌هایی که دریافت می‌شود را به این صندوق واریز می‌کنیم. یک مدیر پروژه نیز معرفی می‌شود تا این کار را هدایت کند. 

    معاون وزیر تصریح کرد: محتواهایی که در این دوره‌ها به آن تاکید شده سه مورد هستند؛ دانش تخصصی یعنی کار روی آموزش تدریس کتاب‌های درسی تازه تالیف و ایجاد تسلط در معلمان برای رفع اشکال قوی در کلاس‌های درس در همه دوره‌ها و مقاطع. محتوای بعدی دانش تربیتی و عمل تربیتی است که از صلاحیت عمومی تا موضوعات مبتلابه داخل مدارس در حیطه‌های فرهنگی، پرورشی، گفتمان‌های دینی و… را در برمی گیرد. محتوای سوم نیز صلاحیت حرفه‌ای معلمی را در برمی گیرد که همه موارد از جمله توان رابطه روانشناختی درست با دانش آموزان و… را شامل می‌شود. 

    او با اشاره به اینکه از همه موسسان مدارس غیردولتی در سراسر کشور و معلمان می‌خواهیم به طرح آموزش و کسب صلاحیت حرفه‌ای توجه و عنایت ویژه داشته باشند، افزود: امیدواریم همکاران به ما کمک کنند تا از فرصت تابستان بهره‌مند شویم و بخشی از دوره کسب صلاحیت حرفه‌ای را در این بازه زمانی به پیش ببریم و در نهایت شاهد تحولاتی در اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش در کشور باشیم. معلمان در اجرایی شدن این سند نقش محوری دارند و معلمان مدارس غیردولتی با توانایی بالایی که دارند، در همکاری با موسسان و سازمان می‌توانند به نتایج خوبی دست یابند. 

    محمودزاده با بیان اینکه از سال تحصیلی بعد معلمان غیردولتی جدید با رشته‌های غیرمرتبط اجازه به کارگیری ندارند، گفت: آن‌هایی که سابقه کار دارند و از سالهای قبل به مدارس غیردولتی خدمت‌رسانی کرده اند، همچنان می‌توانند به همکاری با مدارس غیردولتی ادامه دهند و جدا از دوره‌هایی که برای همه معلمان برگزار خواهد شد و منجر به صدور گواهی صلاحیت حرفه‌ای می‌شود، برای این دسته از معلمان دوره‌های دیگری همراستا با رشته و مقطعی که تدریس می‌کنند، برگزار خواهیم کرد. 

    او در ادامه اضافه کرد: بنابراین از این به بعد معلم با رشته تحصیلی غیرمرتبط جذب نمی‌کنیم، اما نیروهای مشغول به کار و باسابقه خودمان را ساماندهی و مدیریت خواهیم کرد. در خصوص معلمان دیگری که با عناوین مختلف در مدارس غیردولتی کار می‌کنند نیز دوره‌هایی که تا به حال گذرانده‌اند می‌پذیریم و با کمک دانشگاه فرهنگیان و سنجش و آموزش این افراد را هم پیش می‌بریم. در همین دو هفته آینده شروع دوره‌های آموزشی برای همه معلمان مدارس غیردولتی را آغاز خواهیم کرد. 

    محمودزاده در پاسخ به این سوال که دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای در مناطق محروم چطور برگزار می‌شود و آیا در دریافت هزینه شرایط خاصی برای این مناطق در نظر گرفته شده است؟ گفت: در مناطق کمتر برخوردار کشور و مدارس و شهرهایی که تعداد دانش آموزان کمتری دارند، آموزش و پرورش استان و سازمان مدارس غیردولتی از محل اعتبارت سازمان این موضوع را مدیریت و از نظر مالی همکاری خواهند کرد. 

    معاون وزیر در مورد احتمال مخالفت برخی موسسان با برگزاری دوره‌های آموزشی و پرداخت ۶۰ درصد از هزینه‌ای که باید بابت آموزش معلمان بپردازند، بیان کرد: به طور کلی طرح آموزش و ارتقای توانمندی نیروهای انسانی مدارس یک موضوع حاکمیتی است و به بحث عملی شدن الگویی مطلوب در مدارس مربوط می‌شود بنابراین همه موسسان موظف هستند در این طرح همکاری کنند. در خصوص نحوه اجرای طرح صلاحیت حرفه‌ای مشورت‌هایی داشتیم و با شورای موسسان نیز بحث‌هایی شد. اتفاقا موسسان بر ماهیت و لزوم اجرای طرح اعتقاد دارند و شاید ایرادات یا نکاتی در مورد نحوه اجرای آن داشته باشند که ما این نکات را هم شنیده‌ایم و متناسب با نقطه نظرات آن‌ها اقدامات را چیده ایم. موسسان نمی‌توانند مخالف اجرای طرح آموزش و اعطای گواهی صلاحیت حرفه‌ای به معلمان مدارس غیردولتی شوند چراکه موضوع حکمرانی مطلوب و شایسته نیروی انسانی در مدارس غیردولتی از وظایف وزارت آموزش و پرورش است.

     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما