یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
|ف |
| | | |
کد خبر: 344296
تاریخ انتشار: 24/خرداد/1402 - 11:21

روابط ایران و ونزوئلا نشانه‌ای از بی اثر بودن تحریم‌های غرب است

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد روابط ایران و ونزوئلا نشانه‌ای از بی اثر بودن تحریم‌های غرب است.

 روابط ایران و ونزوئلا نشانه‌ای از بی اثر بودن تحریم‌های غرب است

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از باشگاه خبرنگاران ،

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سفر به ونزوئلا اعلام کرد تهران و کاراکاس منافع، نظرات و دشمنان مشترک دارند. او در چارچوب سفر پنج روزه خود به آمریکای لاتین به کاراکاس رفت.

روسای جمهور ایران و ونزوئلا ۱۹ سند همکاری در بخش‌های آموزشی، بهداشتی، معدن و کشتیرانی امضاء کردند. رئیس جمهور ایران همچنین مدال افتخار ونزوئلا را هم از مادورو دریافت کرد. تهران یکی از حامیان ونزوئلا در برابر آمریکا بوده است. ایران همچنین برای ونزوئلا سوخت ارسال و از این کشور از نظر دیپلماتیک دفاع کرده است. رئیس جمهور ایران پیش از سفر به ونزوئلا درباره اهداف سفر خود به نیکاراگوئه و کوبا هم صحبت کرد.

ابراهیم رئیسی گفت: امروز کشور‌های آمریکای جنوبی به دنبال تکیه بیشتر به خود هستند. ایران همانند آن‌ها در برابر سلطه طلبی مقاومت می‌کند. ما روابط خوبی با کشور‌های منطقه آمریکای جنوبی داریم. ما همراه با کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در برابر یکجانبه گرایی و نظام سلطه ایستاده ایم. این موارد اساس روابط دوجانبه هستند.

راشاتودی گزارش داد: ایران و ونزوئلا به شدت تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. آمریکا تاکنون ۳۶۰۰ مورد تحریم ضد تهران وضع کرده است. آمریکا همچنین ضد ونزوئلا ۶۵۰ تحریم وضع کرده است. مقامات آمریکایی و اروپایی به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر ضد این دو کشور به بهانه نقض حقوق بشر هستند. با این حال مقامات ایران و ونزوئلا به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با راشاتودی گفت: ایران و ونزوئلا مثالی از تلاش‌های غرب برای منزوی کردن کشور‌ها است. اما این موضوع با شکست مواجه شده است.

وی گفت: ما شاهد افزایش مراودات تجاری بین ایران و روسیه، افزایش تبادلات تجاری بین ایران و چین، گسترش روابط بین ایران و ونزوئلا، بهبود روابط با کشور‌های دیگری هستیم که آمریکا آن‌ها را تحریم کرده است. ایران و ونزوئلا در گذشته هم به یکدیگر کمک کرده اند. دو کشور روابط بسیار نزدیکی با هم دارند. روابط دوستانه‌ای بین مردم دو کشور وجود دارد. آن‌ها به خوبی همدیگر را درک می‌کنند، زیرا از تحریم‌های آمریکا و اروپایی‌ها دچار آسیب شده اند. آمریکا و اروپا با تحریم‌های خود سبب شده اند کشور‌های دیگر به دنبال اتحاد بیشتر با هم باشند لذا شاهد ایجاد ابزار‌های همکاری بین کشور‌های مستقل هستیم.

نظرات بینندگان
نظرات شما