یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
|ف |
| | | |
کد خبر: 340176
تاریخ انتشار: 11/ارديبهشت/1402 - 17:32

راهپیمایی روز کارگر در کشور‌های مختلف جهان

در سایه بحران مالی و اقتصادی، راهپیمایی روز جهانی کارگر در کشور‌های مختلف اروپایی و آسیایی برگزار می‌شود.

 راهپیمایی روز کارگر در کشور‌های مختلف جهان

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از

کشور‌های آسیایی و اروپایی اعلام کرده‌اند که قرار است به مناسبت اول ماه مه (روز کارگر) تظاهراتی برگزار کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که شمار زیادی از کارگران و فعالان در کشور‌های آسیایی قرار است امروز (دوشنبه) را تظاهرات کنند و خواستار افزایش حقوق و شرایط کاری بهتر شوند.

سازمان دهندگان راهپیمایی‌های امروز در کره جنوبی اعلام کردند که قرار است بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اولین راهپیمایی به مناسبت روز کارگر پس از شیوع همه‌گیری کرونا به خیابان‌های این کشور بیایند. از زمان شیوع کرونا، این راهپیمایی در اغلب کشور‌های آسیایی انجام نشده و امروز قرار است اولین راهپیمایی آنان باشد.

در هر یک از دو راهپیمایی اصلی در سئول در مرکز کره جنوبی قرار است حدود ۳۰ هزار نفر شرکت کنند و در آن‌ها رهبران اتحادیه‌های کارگری هم سخنرانی خواهند داشت. پلیس سئول قصد دارد هزاران افسر را برای حفظ نظم بسیج کند و گفته است که با هرگونه فعالیت غیرقانونی مانند حمله به افسران پلیس و اشغال خیابان‌ها در مکان‌های از پیش اعلام نشده به شدت برخورد خواهد کرد.

در کره شمالی، روزنامه اصلی رودونگ سینمون این کشور سرمقاله‌ای طولانی منتشر کرد و در آن از کارگران خواست از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، حمایت بیشتری کنند، سهمیه‌های تولیدی تعیین شده خود را انجام دهند و معیشت عمومی را بهبود بخشند.

کارگران در اندونزی هم قرار است روز جهانی کارگر را با تجمع در شهر‌های بزرگ در سراسر بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا جشن بگیرند. طبق اعلام کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اندونزی که نماینده ۳۲ اتحادیه کارگری است، انتظار می‌رود حدود ۵۰ هزار کارگر در راهپیمایی‌های سنتی اول ماه مه در «جاکارتا» شرکت کنند.

راهپیمایی روز جهانی کارگر در فیلیپین برگزار شد. هزاران نفر در مانیل پایتخت این کشور تجمع کردند . اتحادیه های کارگری این راهپیمایی را به منظور تأکید بر مشکلات پیش روی کارگران سازمان دهی کردند که شامل افزایش بیکاری و افزایش هزینه های زندگی می شود. این کارگران خواهان افزایش دستمزدها و امنیت شغلی هستند.

در ژاپن، جشن‌های اول ماه مه در توکیو و جا‌های دیگر در آخر هفته بدون هیچگونه محدودیت مرتبط با همه‌گیری کرونا برای اولین بار در چهار سال گذشته برگزار شد. «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر در رویداد روز شنبه در پارکی در توکیو شرکت کرد که هزاران کارگر، سیاستمدار و نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ در آن حضور داشتند.

یورونیوز هم اعلام کرد که بیش از یک میلیون نفر از شهروندان فرانسه امروز به خیابان‌ها خواهند آمد تا اعتراض‌های خود به افزایش سن بازنشستگی را در روز کارگر هم ابراز کنند.

«لوران برگر» رئیس اتحادیه کارگری کنفدراسیون دموکراتیک فرانسه (CFDT)، در این باره اعلام کرد: «من فکر می‌کنم فردا صد‌ها هزار تظاهرکننده، شاید یک میلیون یا نیم میلیون نفر خواهیم داشت. من از همه می‌خواهم که به تظاهرات بیاند، من برای بیشترین تعداد شهروندان فراخوان می‌دهم، که حتی اگر در تعطیلات هستند هم به این راهپیمایی ملحق شوند.»

به گفته این مقام «۳۰۰ تظاهرات مختلف در فرانسه برگزار خواهد شد، مقامات پیش‌بینی می‌کنند بین ۵۰۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر حداقل در این راهپیمایی‌ها حضور داشته باشند، و تنها در پاریس این میزان بین ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.»

همچنین گفته می‌شود این راهپیمایی‌ها بر روی ترافیک هوایی هم تاثیر خواهد گذاشت و بین ۲۵ تا ۳۳ درصد از پرواز‌های هوایی لغو خواهند شد. در فرودگاه اورلی هم گفته می‌شود احتمالا این بی‌نظمی تا روز سه‌شنبه هم ادامه پیدا خواهد کرد.

به تازگی اعتراضات وسیعی در سطح فرانسه نسبت به قانون بازنشستگی صورت گرفته است و میلیون‌ها نفر از مردم در شهر‌های مختلف در اعتراض به این قانون به خیابان‌ها آمده‌اند. به طور مثال، چندی پیش درحالیکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سفری ۳ روزه در چین به سر می‌بُرد، معترضان به تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی رستوران مورد علاقه او در پاریس را به آتش کشیدند.

جمع بزرگی از اعضای اتحادیه معلمان با برگزاری تظاهرات در بلفاست ایرلند شمالی همزمان با اول مه روز جهانی کارگر تظاهرات کردند. پیش از این نیز معلمان در ایرلند شمالی هشدار داده بودند در صورتی که خواسته هایشان در خصوص افزایش دستمزدهایشان محقق نشود تظاهرات و اعتصاب برپا می‌کنند.

دولت کوبا برگزاری بزرگترین رویداد سالانه در این کشور یعنی تظاهرات روز کارگر در روز دوشنبه را به دلیل کمبود شدید سوخت لغو کرد. تصاویر منتشر شده صف‌های طولانی خودرو‌ها در مقابل پمپ بنزین‌ها را نشان می‌دهد و گفته می‌شود حتی برخی رانندگان چند روز منتظر پر کردن باک خودروهایشان می‌مانند. دولت کوبا معمولا برای نقل و انتقال صد‌ها هزار نفر، اتوبوس‌هایی را در سراسر این کشور به منظور حضور در راهپیمایی روز کارگر فراهم می‌کرد. ترکیبی از تحریم‌های آمریکا و کاهش روند ارائه سوخت از سوی شرکت‌های کوبایی سبب تشدید این مشکل شده است.

نظرات بینندگان
نظرات شما