یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
|ف |
| | | |
کد خبر: 326740
تاریخ انتشار: 15/دي/1401 - 12:49

ارزش معاملات بورس امیدوار کننده باقی ماند

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۴.۱۴ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحدی متوقف شد.

 ارزش معاملات بورس امیدوار کننده باقی ماند

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۵۶ درصدی در پله ۴۷۳ هزار و ۱۹۹ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۹۸ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۱۵ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با کاهش همراه بودند.

نمودار روند شاخص کل
آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص گروه خودرو با رشد ۷.۶۷ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت خدمات فنی و مهندسی با افزایش ۵.۰۷ در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت انتشار و چاپ با اُفت ۷.۹۲ درصدی بوده است.

هفته قبل صنعت سایر نهاد‌های مالی با رشد ۱۰.۹۲ درصدی بیشترین رشد را ثبت کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۷ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات روزانه به این شکل بود که روز شنبه ۸ هزار و ۹۶۲ میلیارد، یکشنبه ۷ هزار و ۴۰۶ میلیارد، دوشنبه ۶ هزار و ۷۳۱ میلیارد، سه‌شنبه ۸ هزار و ۶۴۴ میلیارد و چهارشنبه ۶ هزار و ۹۳ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بر روی تابلو ثبت شده است.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها  ۳۰ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان بود. 

یک هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

آسایش گفت: در این هفته کاری سه روز خروج و دو روز ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بازار ثبت شده است؛ به طوری که شنبه ۷۹۸ میلیارد تومان، یکشنبه ۷۷۴ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۲۴۱ خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورد و دوشنبه ۵۵۴ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴۶ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری یک هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار خارج شده است.

او می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

هفته کاری قبلی میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

ورود یک هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت

او گفت: در این هفته کاری یک هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان نقدینگی وارد صندوق‌های با درآمد ثابت شد و این صندوق‌ها ۴ روز را شاهد ورود نقدینگی و یک روز را شاهد خروج پول بودند، به طوری که تنها شنبه ۲۴۵ میلیارد تومان خروج از این صندوق‌ها ثبت شد و یکشنبه ۶۵۸ میلیون تومان، دوشنبه ۵۹ میلیارد تومان، سه شنبه ۷۵ میلیارد تومان و چهارشنبه ۷۲۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها رقم خورد.

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: متاسفانه عدم موفقیت شاخص کل در تثبیت بالای تراز یک میلیون و ششصد هزار واحد باعث افزایش فروشنده‌ها در این هفته شد. تغییر رئیس بانک مرکزی و اظهارنظرشان در مورد تثبیت نرخ ارز نیما در ۲۸۵۰۰ تومان برای کالا‌های اساسی، ماشین آلات و تجهیزات و همچنین مواد اولیه صنایع، مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در افزایش عرضه‌های این هفته بود.

به گفته او، با این حساب ظاهرا فعلا ارز صادرکنندگان بزرگ (به خصوص پتروشیمی‌ها) با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد نرخ فروش ارز شرکت‌های فلزی بالاتر از نرخ فروش شرکت‌های پتروشیمی باشد. این دستورالعمل‌ها و تغییرات سلیقه‌ای باعث شد با افزایش ریسک سهامی که تحت تاثیر مستقیم دولت در بخش درآمد (صادراتی‌ها) یا هزینه (نرخ خوراک و عوارض) وجود دارد,  با احتیاط برخورد شود. همچنین نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۲ عدد ۲۶۰۰۰ تومان اعلام شد. از سویی دیگر این هفته نیز شاهد نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد بودیم.

وفایی در ادامه افزود: اما فاکتور مهم و قابل توجه این هفته، حفظ ارزش بالای معاملات در کنار نوسانات قیمتی بود. چشم انداز تورمی و رشد درآمد در کنار سود شرکت‌ها باعث می‌شود دید بلند مدت به بسیاری از شرکت‌ها، همچنان مثبت باشد.

او گفت: صنعت خودرو و قطعات در کنار تک سهم‌هایی از حمل و نقل، دارویی، کاشی و سرامیک و.. مورد توجه اهالی بازار بودند و سود‌های خوبی نصیب سهامداران و معامله‌گران کوتاه مدتی کردند. هرچند حواشی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شد، اما اطلاعیه عرضه در هفته پیش رو، نگاه‌ها را در روز یکشنبه به تابلوی بورس کالا قفل خواهد کرد!

نظرات بینندگان
نظرات شما