پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • پلیس در حال انجام وظیفه/ به ترک فعل ۳۲ دستگاه مسئول درباره حجاب رسیدگی خواهد شد؟+ فیلم

  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت

  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد ؟

  • دلالت‌های مهم قانون H.R.815 برای ایران

  • جزئیات جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود

  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/ خودروهای تولیدی کجا هستند؟

  • ماجرای زمین خوردن شهید خرازی و روضه زنده

  • با خانواده توماج صالحی آشنا شوید+عکس‌ و فیلم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 325965
    تاریخ انتشار: 11/دي/1401 - 13:43

    قضاوت آقای علوی بروجردی ناشی از کم اطلاعی است

    سلیمی نمین با بیان اینکه نمی‌توان از آقای منتظری که از قتل‌های مهدی هاشمی مطلع بوده دفاع کرد، افزود: تذکرات امام درباره این جریان فاسد برای اوایل دهه شصت است.

    قضاوت آقای علوی بروجردی ناشی از کم اطلاعی است

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از جهان؛سی‌ام آذرماه امسال و در ایام سالروز درگذشت آیت الله منتظری قائم مقام معزول رهبری، سایت اصلاح طلب انصاف نیوز گفتاری از جواد علوی بروجردی را با عنوان «آیت الله منتظری به دنبال جیب و قدرت نبود» منتشر کرد که محور کلیت این گفتار، تحریف واقعیت ماجرای آقای منتظری و تقابل ایشان با امام راحل را نوعی فداکاری توصیف کرده است.


    عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه هنوز جریانی هستند که به دنبال تطهیر آقای منتظری در مقابل قرائت نظام از ایشان است، اظهار داشت: در واقع خط تضعیف امام می تواند از طریق کسانی که نزدیک به امام بوده نقش داشته و تاثیرگذار بودند ممکن شود. فردی که به امام نزدیک است از یک مقطعی در برابر امام می ایستد و بهترین امکان این است که او را موجه نشان دهند. با این روش طبیعتا طرف مقابل در اذهان خواهد شکست.
     
    وی در ادامه با بیان اینکه وظیفه داریم دلایلی که آقای منتظری در برابر امام ایستاد را بیان کنیم، خاطرنشان کرد: بر اساس مستنداتی که از خود آقای منتظری در اختیار است یعنی خاطرات ایشان باید این دلایل توضیخ داده شود.
     
    مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه این مجموعه نقد مبسوطی بر خاطرات آقای منتظری نوشته است، بیان کرد: این نقد صرفا بر اساس خود خاطرات آقای منتظری صورت گرفته و در انجا کاملا مشخص است که از چه زمانی ایشان با امام زاویه پیدا می‌کند و در برابر ایشان صف آرایی می‌کند.
     
    سلیمی نمین درباره نامه آیت الله مشکینی به آیت الله منتظری، گفت: آقای مشکینی به عنوان یک شخصیت هم تراز ایشان و رئیس مجلس خبرگان در این نامه می‌نویسد که ما شما را برای این منصب انتخاب کردیم اما همه دوستداران شما نگرانند که به جای در خدمت عام بودن در خدمت یک جریان خاص قرار بگیرید. اگرچه به شما رای دادند اما نسبت به آینده نگران هستند. قبل از این قضیه هم امام به صورت های مختلف به آقای منتظری در رابطه با اینکه این جریان فاسد را از بیت خود دور کنید تذکر داده بودند. آنها متهم به قتل‌ها و جنایت‌های متعدد بودند.
     
    این پژوهشگر تاریخ ایران با بیان اینکه متاسفانه آیت‌الله منتظری در پاسخ به دلسوزی دوستان، پاسخ تندی ‌دادند، خاطرنشان کرد: ایشان می‌گویند همان گونه که مراجع اعضای بیت خودشان را تعیین می‌کردند باید بیت من هم اینطور باشد، چرا باید دیگران دخالت کنند. وقتی امام از طریق آقای منتظری به نتیجه نرسید و این مشکل اصلاح نشد تصمیم گرفتند به مسئولان ذی ربط دستور دهند و این مسئله از طریق آن ها پیگیری و بررسی شود.
     
    مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اعتراف مهدی هاشمی به قتل‌ها، گفت: نه اینکه این اعتراف به خاطر در بازداشت بودن باشد بلکه مستندات قتل کاملا مکشوف و مشخص و پیکرها پیدا شده بود. آیت الله منتظری در ابتدا اعلام برائت کردند و گفتند بی اطلاع بودند که البته این طور هم نبوده و در خاطرات آقای منتظری آمده که از قتل آقای شمس آبادی در زندان مطلع شده ولی می گوید قصدشان قتل نبوده و می خواستند گوشمالی دهند چراکه علیه کتاب شهید ثالت صحبت میکرده. البته این صحبت آقای منتظری توجیه این مسئله است.
     
    عباس سلیمی نمین با بیان اینکه آیت الله منتظری علیرغم اطلاع از این موارد قتل، باز هم در برابر محاکمه مهدی هاشمی ایستادگی می‌کرد، خاطرنشان کرد: اگر چه آیت الله منتظری در ابتدا اعلام برائت کردند اما علیرغم اطلاع از موارد قتل در برابر امام ایستاد و گفتند که نباید محاکمه شود و محاکمه او محاکمه من است و تحمل نمی‌کنم. اگر محاکمه ادامه یابد مجبورم ترک کنم و به حاشیه روم.
     
    وی درباره سخنان آیت‌الله علوی بروجردی درباره‌ی آیت‌الله منتظری که ایشان به دنبال جیب و قدرت نبود و علیرغم که اشراف به ماه‌های پایانی عمر امام داشتند بازهم به روش خودشان ادامه و عملاً فداکاری کردند، گفت: قطعا این بزرگوار به تاریخ اشراف ندارند و کم اطلاعی ایشان باعث چنین قضاوت شده است. آقای منتظری ساده زیست بود اما به این معنی نیست که وقتی فردی ساده زیست باشد ضعفی متوجه او نیست.
     
    مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه آیت الله منتظری سرنوشت خود را گره زد به یک فرد جانی، گفت: همه کارهای ایشان را در قم مهدی هاشمی اداره می کرد و برای آقای منتظری مهم بود که مهدی هاشمی به عنوان فرد تعیین کننده در تشکیلاتش حذف نشود.
     
    عباس سلیمی نمین با بیان اینکه نمی‌توان از آقای منتظری که از قتل‌های مهدی هاشمی مطلع بوده دفاع کرد، افزود: تذکرات امام درباره این جریان فاسد برای اوایل دهه شصت است نه انتهای این دهه و قبل رحلت امام. اگر به ریشه اختلافات در اوایل دهه شصت توجه نشود آن زمان چنین تحلیلی  برداشت می‌شود.
     
    این پژوهشگر تاریخ ایران در ادامه درباره مطالعه خاطرات آقای منتظری، گفت: اگر خاطرات ایشان دقیق مطالعه شود آنقدر تناقضات وجود دارد که یک مطلع فهیم متوجه می‌شود برای آقای منتظری زیر بار قانون رفتن دشوار است و تصور میکند موجب شکستن شخصیتش می‌شود؛ لذا در برابر امام می ایستد. آقای منتظری نه خاطر دنیاطلبی بلکه احساس می‌کند محاکمه مهدی هاشمی به عنوان فردی که همه امور دفترش را در اختیار دارد شکستن شخصیت ایشان را در پی دارد.
     
    مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ به این سوال که انگیزه آیت‌الله علوی بروجردی از مطرح کردن این سخنان چیست، گفت: از انگیزه ایشان اطلاعی ندارم و نمی توانم قضاوت کنم. اما قطعا می توانم عرض کنم که ایشان اشرافی بر تاریخ ندارد. مسائلی که بین آقای منتظری و جریان انقلاب رخ داد که همه از جمله عبدالله نوری، کروبی، امام جمارانی و حتی آقای طاهری امام جمعه اصفهان که از مقربین آیت الله منتظری به آن اعتراض کردند. آقای کروبی در نامه خود به آیت الله منتظری نوشت که از فردی دفاع می کنید که 27 قتل در پروند دارد.
     
    عباس سلیمی نمین با اشاره به اینکه اکنون فضای ایجاد شده و دشمن توانسته به هم ریختگی در صفوف ما ایجاد کند که تاریخ را مخدوش و قربانی کند، خاطرنشان کرد: اگر ایشان تاریخ را خوب مطالعه میکرد چنین جفایی نسبت به امام نمی کرد. امام تلاش زیادی کردند تا مسئله مهدی هاشمی به گونه ای حل شود که لطمه ای به اعتبار آقای منتظری وارد نشود. تذکرات بسیاری را خصوصی و از طریق افراد نزدیک به آقای منتظری به ایشان منتقل کردند، ولی متاسفانه تاثیری نداشت.
     
    وی در پایان با تاکید بر اینکه خود آقای منتظری در خاطراتش قتل آقای شمس آبادی توسط مهدی هاشمی را قبول میکند، افزود: منتهی ایشان این موضوع را توجیه میکند. کسی که قتل کرده باید محاکمه شود اما آقای منتظری محکم ایستاد و می گفت می خواهند علیه من توطئه کنند. چه کسی می خواست علیه ایشان توطئه کند؟ امامی که آنقدر برای شاگردش زحمت کشیده بود؟ این مقاومت آقای منتظری در برابر حرف حق به تصور اینکه به اعتبارش لطمه وارد شود در تاریخ بسیار تاسف بار است که در مقابل استاد مسلم خودش ایستاد و زیر بار تذکرات دلسوزانه نرفت.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما