شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 239147
    تاریخ انتشار: 19/ارديبهشت/1400 - 00:08

    کنترل کیفی انتخابات

    در ایران نظارت بر انتخابات به عهده شورای محترم نگهبان است، اما در کنار این نهاد رسمی، کنترل کیفی انتخابات تا حد زیادی به احزاب و به ویژه رسانه ها باز می گردد.

     کنترل کیفی انتخابات

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» به نقل از فارس؛ پدرام پاک آیین در یادداشتی تحت عنوان «کنترل کیفی انتخابات» نوشت: انتخابات در کشور ما محصول مردم سالاری دینی است؛   محصولی که هر بار  با درجه ای از کیفیت به ظهور می رسد. پیداست که هر چه انتخابات کیفی تر باشد، بر کارآمدی و مقبولیت  نظام  می افزاید.

    در ایران نظارت بر انتخابات به عهده شورای محترم نگهبان است، اما در کنار این نهاد رسمی، کنترل کیفی انتخابات تا حد زیادی به احزاب و به ویژه رسانه ها  باز می گردد.

    رسانه ها می توانند کیفیت انتخابات را تا سطح اعمال  اراده آگاهانه مردم ارتقا داده و از تقلیل آن به زنجیره  شوک های تبلیغاتی، هیجانات عاطفی  و بازی موسوم به هفته آخر جلوگیری کنند.

    در اینجا به انواع مسئولیت اجتماعی رسانه ها در انتخابات و  لزوم  افزایش حمایت مادی و معنوی از آنها  برای ایفای این  نقش راهبردی اشاره می شود:

    ۱. رسانه ها می توانند آرمان هاینظام اسلامیرا با  واقع نگری حاصل از تحلیل محیط اجتماعی و مطالبات مغفول  مانده مردم پیوند  دهند و از سوق یافتن کنش های سیاسی به سوی رادیکالیسم یا  انفعال جلوگیری  کنند.

    ۲.رسانه ها می توانند با تکیه بر نیازسنجی علمی و بی طرفانه،   خواسته های اولویت دار مردم را برجسته کنند و پیش چشم کاندیداها به تصویر درآورند. چنین تصویر روشن و واقع نمایانه ای مانع از طرح وعده های خارج از متن، پوپولیستی و لحظه آخری در شعارهای انتخاباتی می شود.

    ۳.رسانه ها می توانند حرف های درگوشی نیروهای حاشیه ای  را با صدای بلند بازتاب  دهند. انعکاس  این نجواها با فرکانس بالا و تبدیل آن  به عرصه  مطالبات  نیروهای حاشیه ای، حس طردشدگی و انزوا را از آنها زدوده، به فروکش احساس محرومیت در این نیروها  و ترغیب آنان به مشارکت می انجامد.

    ۴. رسانه ها می توانند نقد روشمند برنامه های کاندیداها را به مطالبه ای عمومی تبدیل و جایگزین میل به شعارهای توزیعی و افشاگری  نامزدها علیه یکدیگر  کنند؛ به خصوص که سیاست افشاگری به رغم اندک فواید آن،   تسری ارزیابی مردم به عموم مسئولان  و کاهش اعتماد و مشارکت آنان را در پی دارد.

    ۵.  رسانه ها می توانند وعده های نامزدها را امکان سنجی کنند و از  حیث  تناسب با توان مالی و قابلیت های حکمرانی دولت مورد ارزیابی قرار دهند. با این روش از انباشت انتظارات غیر واقعی و به دنبال آن  احساس  نارضایتی در جامعه جلوگیری می شود.

    ۶.  در نهایت رسانه ها می توانند به انگیزه برگزاری انتخابات،   تعلقات دینی، سیاسی و ملی مردم را بیش از پیش تقویت کنند و با افزایش سرمایه اجتماعی نظام اسلامی، از مشارکت مردم خاطره ای جمعی و قابل مباهات در عرصه مناسبات بین المللی بسازند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما